Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sannis skrev:Men det beror ju på vilken koll man har på sin hund tycker jag. Om jag litade fullt ut på min hund så skulle jag ha den lös men nu gör jag inte det och har den kopplad. Men känner många som har sina hundar lösa och vet nog ingen som blivit attackerad flera ggr. Men kan hålla med om att man ska ha hunden kopplad om man inte har koll på den, brukar möte en tant som vars hund alltid blir lika glad att se mig och mina hundar, så den springer mot oss men jag blir arg å pratar med ägaren och hoppas att det inte ska hända flera ggr.
Dylan skrev:Givetvis är det beklagligt att hundar blir attackerade. Dock förstår jag inte varför inte folk som har koll på sina hundar får ha dem lösa för det. Min rottis går nästan alltid lös. Möter vi folk, hundar eller korsar gator får han gå fint vid min sida. Jag har gjort ett aktivt val sedan jag fick honom att han ska kunna gå lös och fungera så i alla miljöer. Jag förstår inte varför jag ska behöva använda koppel på en hund som sedan valpben är väl tränad för att gå utan koppel.
Jag bor i lägenhet och har därför ingen trädgård där min hund kan vara. Närmsta rastplats är flera kilometer bort och är en mindre grushage, föga upphhetsande för en hund alltså. Ditt resonemang skulle därför för vår del innebära att min hund gick kopplad i princip alltid. Det anser jag inte vara en tänkbar lösning för oss. Tycker även det är skrämmande med de som inte hanterar sina hundar lösa alls och aldrig låter dem gå lösa. Hur löser ni det problemet den dagen hunden av någon anledning skulle råka komma lös?!
Visst förstår jag att man blir rädd om ens hund blir attackerad. Jag anser dock inte att alla ska dras över samma kam för att det finns ett fåtal sjuka hundar som attackerar oprovocerat. Dessa hundar bör i mina ögon inte bara bära koppel utan även munkorg om de ska vara kvar i livet.
Dylan skrev:Tycker även det är skrämmande med de som inte hanterar sina hundar lösa alls och aldrig låter dem gå lösa. Hur löser ni det problemet den dagen hunden av någon anledning skulle råka komma lös?!
ChristinA skrev:Bra sagt!
Jag tror att de flesta motargument kommer från folk som inte kan hantera sin lösa hund.
Mia_R skrev:*trådkapning* Jag gillar rasen, men har hört från flera håll nu att rottisen har mkt problem med AD/HD, att man får räkna med att operera den redan före 1 års ålder?! Kan detta verkligen stämma och isf varför väljer man att avla en bruksras på fysiska defekter?
Mia_R skrev:Visst vet jag att det är vanligt förekommande på andra raser med, men just kommentaren att man som rottisägare får räkna med att operera hunden redan före ett års ålder? Helt ny information för min del.