Rottweilerägare!

Sv: Rottweilerägare!

Sannis skrev:
Men det beror ju på vilken koll man har på sin hund tycker jag. Om jag litade fullt ut på min hund så skulle jag ha den lös men nu gör jag inte det och har den kopplad. Men känner många som har sina hundar lösa och vet nog ingen som blivit attackerad flera ggr. Men kan hålla med om att man ska ha hunden kopplad om man inte har koll på den, brukar möte en tant som vars hund alltid blir lika glad att se mig och mina hundar, så den springer mot oss men jag blir arg å pratar med ägaren och hoppas att det inte ska hända flera ggr.

Jag tycker att om man ska ha hunden lös ska det vara på inhängade områden, t.ex. ens egen gård om man vill att hunden ska springa fritt...däremot tycker jag inte att man ska få ha hunden lös efter vägar, stigar o.s.v. eftersom där finns folk, hundar, fordorn o.s.v.

Senast ändrad av en moderator:

Givetvis är det beklagligt att hundar blir attackerade. Dock förstår jag inte varför inte folk som har koll på sina hundar får ha dem lösa för det. Min rottis går nästan alltid lös. Möter vi folk, hundar eller korsar gator får han gå fint vid min sida. Jag har gjort ett aktivt val sedan jag fick honom att han ska kunna gå lös och fungera så i alla miljöer. Jag förstår inte varför jag ska behöva använda koppel på en hund som sedan valpben är väl tränad för att gå utan koppel.

Jag bor i lägenhet och har därför ingen trädgård där min hund kan vara. Närmsta rastplats är flera kilometer bort och är en mindre grushage, föga upphhetsande för en hund alltså. Ditt resonemang skulle därför för vår del innebära att min hund gick kopplad i princip alltid. Det anser jag inte vara en tänkbar lösning för oss. Tycker även det är skrämmande med de som inte hanterar sina hundar lösa alls och aldrig låter dem gå lösa. Hur löser ni det problemet den dagen hunden av någon anledning skulle råka komma lös?!

Visst förstår jag att man blir rädd om ens hund blir attackerad. Jag anser dock inte att alla ska dras över samma kam för att det finns ett fåtal sjuka hundar som attackerar oprovocerat. Dessa hundar bör i mina ögon inte bara bära koppel utan även munkorg om de ska vara kvar i livet.

Dylan skrev:
Givetvis är det beklagligt att hundar blir attackerade. Dock förstår jag inte varför inte folk som har koll på sina hundar får ha dem lösa för det. Min rottis går nästan alltid lös. Möter vi folk, hundar eller korsar gator får han gå fint vid min sida. Jag har gjort ett aktivt val sedan jag fick honom att han ska kunna gå lös och fungera så i alla miljöer. Jag förstår inte varför jag ska behöva använda koppel på en hund som sedan valpben är väl tränad för att gå utan koppel.

Jag bor i lägenhet och har därför ingen trädgård där min hund kan vara. Närmsta rastplats är flera kilometer bort och är en mindre grushage, föga upphhetsande för en hund alltså. Ditt resonemang skulle därför för vår del innebära att min hund gick kopplad i princip alltid. Det anser jag inte vara en tänkbar lösning för oss. Tycker även det är skrämmande med de som inte hanterar sina hundar lösa alls och aldrig låter dem gå lösa. Hur löser ni det problemet den dagen hunden av någon anledning skulle råka komma lös?!

Visst förstår jag att man blir rädd om ens hund blir attackerad. Jag anser dock inte att alla ska dras över samma kam för att det finns ett fåtal sjuka hundar som attackerar oprovocerat. Dessa hundar bör i mina ögon inte bara bära koppel utan även munkorg om de ska vara kvar i livet.

Jag tycker att det ska vara lag på att hundar ska vara kopplade utanför tomten eller brukshundklubben. Varför? För att så många olyckor kan undvikas...vad är syftet med att ha sin hund lös? Är det för att hunden ska kunna vara fri och springa runt, åk till en brukshundklubb, åk till dina föräldrar/kusiner/mostrar/fastrar/morbröder/farbröder/syskon/vänner med tomt (det borde väl finnas någon i din närhet med tomt), åk till en stängd crossbana, åk till ett ridhus, jag tror alltid det finns någon form av ställe i närheten där man kan släppa lös sin hund.
Självklart ska man kunna ha koll på hunden om den av någon anledning skulle komma lös men det tränar man väl inte ute efter vägar/stigar utan på en brukhundklubb eller på något inhägnat/privat område...

Men i bland känner man inte sin hund till 100 % trots att man tror det. En av våra hundar är t.ex. jätte - snäll mot alla hundar MEN sedan mötte vi en pudel och han ballade ur totalt...han hatar alltså pudlar...hade vi nu trott att "ja, han kan ju vara lös eftersom han är så snäll" och år efter år haft honom lös eftersom vi aldrig träffat på någon pudel utomhus och sedan kanske vi plötsligt möter en pudel och då är det ju inte speciellt kul.
Sedan behöver ju inte allt handla om attacker. Om din hund springer fram till en annan hund för att hälsa och den andra hunden kanske har löss, hur bra är det?
Eller om din hund springer fram för att hälsa på någon som är hundrädd, det är ju inte heller bra.
Eller om din hund fastnat vid någon intressant fläck och plöstligt kommer en skoter i full fart och du hinner inte kalla in hunden...
Det finns liksom så mycket som skulle kunna hindras...
Det är därför jag tycker att det är bäst att alltid ha hunden kopplad...

Dylan skrev:
Tycker även det är skrämmande med de som inte hanterar sina hundar lösa alls och aldrig låter dem gå lösa. Hur löser ni det problemet den dagen hunden av någon anledning skulle råka komma lös?!

Bra sagt!

Jag tror att de flesta motargument kommer från folk som inte kan hantera sin lösa hund.

ChristinA skrev:
Bra sagt!

Jag tror att de flesta motargument kommer från folk som inte kan hantera sin lösa hund.

Själv har vi en hund som tränar och tävlar i lydnad, spår, sök och dessutom är tjänstehund så tro mig han klarar av att vara lös och samtidigt lyssna på sin ägare. Hunden får springa lös på klubben och dessutom har vi hägnat in en del av tomten och har dessutom hundgård. Jag tror inte man behöver gå och visa upp hur duktig ens hund är ute efter vägarna...den enda som behöver veta att ens hund är lydig är väl en själv?

Jag kan hålla med dig om att olyckor i många fall kan undvikas om koppel används. För min egen del känner jag dock att risken är så liten att något skulle gå fel och jag tycker det är värt den risken. Den där skotern kan ju köra på honom trots att han står i ett koppel två meter från mig. Jag hinner få in min hund lika snabbt som någon med flexikoppel hinner hala in sin, om inte fortare.

Angående att han skulle springa fram till den här pudeln som han hatar eller den hundrädde människan så informerade jag redan tidigare att vi alla möten är det gå fint vid min sida som gäller. Därav är detta ingen risk.

Visst kan jag åka iväg med honom, och gör det också. Han spenderar mycket tid i mina föräldrars trädgård och på andra inhägnade ställen. Dock har jag varken tid, pengar eller lust att behöva åka iväg med honom ett par dagar om dagen för att han ska få gå lite fri. För hans del anser jag också att det är viktigt att han får komma ut i skogen där han kan springa av sig ordentligt och vi till exempel kan ta en skön joggingtur tillsammans. De inhägnade platser som finns är för små för detta.

Vid några tillfällen har småhundar gjort regelrätta attacker mot honom. Även i detta läget har jag full kontroll på honom att han inte går till motattack vilket naturligtvis skulle ge förödande effekter. Jag anser att jag uppfyller de kriterier som bör finnas för att ha sin hund lös därav har jag det.

Jag kan hålla med om att det finns ägare, som trots koppel, har svårt att ha koll på sina hundar. Men jag står fast vid att jag anser att alla hundar ska ha koppel.

Har läst dina inlägg och noterat.
Detta inlägg är mest som ett tecken på att jag fortfarande läser, men jag tycker inte att det kommit fram så pass starka argument för att man skall lagstadga koppeltvång att jag kan hålla med.

det där är ju störtlöjligt. min hund kan LÄTT slita sig ur kopplet så koppel är ingen garanti för att hunden inte kan rymma. som de flesta hundar är han mycket lydigare lös. jag är så hänsynslös att jag inte alltid kallar in när vi möter folk eller andra hundar. jag ber honom bara gå ut till vägkanten. de flesta är faktiskt inte rädda och möter vi någon rädd så brukar det synas på ganska långt håll.

den andra hunden är snäppet lydigare, MEN OM hon inte skulle lyda så är hon inte snäll. därför får hon bara vara lös där jag har fri sikt. en lämplig kompromiss.

och det där med att olyckor skulle kunna undvikas. tänk så många fler som undvikits om folk lärt sina hundar umgås på ett normalt sätt med andra hundar. om de plockat av det förbannade kopplet som orsakar så många missförstånd hundar emellan. om de tränat med sina hundar så de blev lydiga och välstimulerade. om de om de slutat avla på snygga men instabila hundar... 100 % koppeltvång är en ganska olämplig lösning på problemet, det finns mer långsiktiga.

Jag går i princip alltid med min hund lös i skogen och på cykelvägarna häromkring och det kommer jag att fortsätta med. Jag är väl medveten om att det finns en hel hoper folk som tror att deras hundar är lydiga och så händer det olyckor. Dock känner jag min hund och kan läsa av henne på en tiondels sekund. Det märks direkt om hon börjar glida iväg från min kontroll och så kopplas hon. Det har dock bara handlat om några tillfällen de senaste åren.

Min hund vill inte ha kontakt med vare sig folk eller hundar och fryser då hon möter dessa. Hon rusar inte fram som många andra hundar gör. Hon stannar på stället och kommer sedan när jag ropar. Om hon mot förmodan inte skulle komma så händer inget mer än att hon står kvar och fånglor.

Det är tråkigt att ni blivit påhoppad så många gånger men det är inte mitt eller min hunds fel och jag vill inte begränsa henne till ett liv i koppel bara för att det finns nötter till hundägare. Dessutom undrar jag hur jag ska göra med fys-träningen om hon alltid ska gå kopplad. Det finns inte en chans att jag kan löpa tillräckligt för att hon ska få fullgod träning och cykla med hund i koppel gör jag bara inte.

*trådkapning* Jag gillar rasen, men har hört från flera håll nu att rottisen har mkt problem med AD/HD, att man får räkna med att operera den redan före 1 års ålder?! Kan detta verkligen stämma och isf varför väljer man att avla en bruksras på fysiska defekter? :confused:

*lånar*

En hund kan inte gå lös för att den är snäll. En hund kan gå lös för att den är lydig.

Det som jag tycker är väldigt otrevligt är när man träffar på hundägare som måste linda kopplet runt en lyktstolpe eller liknade för att orka hålla hunden. Det är farligt inte när en en hund springer lugnt och sansat lös i närheten av sin husse/matte.

Mvh

Tora

Mia_R skrev:
*trådkapning* Jag gillar rasen, men har hört från flera håll nu att rottisen har mkt problem med AD/HD, att man får räkna med att operera den redan före 1 års ålder?! Kan detta verkligen stämma och isf varför väljer man att avla en bruksras på fysiska defekter? :confused:

Tyvärr är det många raser som har dessa problem..och nej man avlar inte på de hundarna med ad/hd utan vad man försöker göra är att avla bort det eftersom uppfödarena och rottisintresserade och engagerade männsikor vill bevara rasen.

Visst vet jag att det är vanligt förekommande på andra raser med, men just kommentaren att man som rottisägare får räkna med att operera hunden redan före ett års ålder? :eek: Helt ny information för min del.

Avlar man på skit så får man skit. Rottweilern är inte annorlunda i det avseendet än någon annan ras. Har man då kass ledstatistik bakom hunden är risken för AD/HD större, men satsar man på en seriös uppfödare så kommer man inte att behöva operera eller ta bort sin hund.

Att man ska räkna med att behöva operera hunden innan ett års ålder är en klar överdrift och något jag aldrig hört. Kanske gäller det utställnings-fettona, men de ska man ändå hålla sig ifrån.

Vad ligger sifforna på? Labrador har ca 10% AD och 20% HD.

Mia_R skrev:
Visst vet jag att det är vanligt förekommande på andra raser med, men just kommentaren att man som rottisägare får räkna med att operera hunden redan före ett års ålder? :eek: Helt ny information för min del.

vart hittar du den infon då?

skulle aldrig operera en hund för höftfel då åker dom bort hellre för hunden kommer inte palla med allt jag vill ändå. kasta ut så mycket pengar då lägger jag hellre pengarna på en ny hund.

Här i Stockholm där jag bor går vissa personer omvägar när de ser mig och min hund men de är ganska få. Jag tror att de flesta hundägare börjar bli vana att se oss runt omkring.

Nu är fallet så att jag råkar ha en rang hög rottweiler, hane på snart 2år som inte är speciellt lugn ut av sig utan skall bevisa att det är han som har högsta rang i området. Detta är jobbigt från gång till gång men i regel brukar det gå bra.

För personer utan hundar är det inga speciella problem att möta oss så vidare de inte är rädda för stora hundar eller känner att det blir för trångt på trottoaren.

Jazze sommaren 2005, 1år och 5månader
Jazze03.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 253
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 869
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 033
Senast: Snurrfian
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur