Rottweiler-jag vill ha info

lakrits

Trådstartare
Vi har skaffat oss en liten hanvalp på 10 veckor.
Hans pappa är shabrador och mamman är rottwelier.
Föräldrarna är stabila i psyket och även deras föräldrar.

Man har ju liksom inpräntat i huvudet att rottisar är vakthundar, ganska vassa osv.....så jag vill veta så mycket som möjligt om just rottisar.
Vi har hunden på prov litegrann för vi vill se att det fungerar med vår andra hund osv.
Under tiden vi bestämmer oss så vill jag veta så mycket som möjligt om rottis så vi verkligen gör rätt val.

Vi vill att han ska fungera som familjehund men samtidigt vill vi ha en hund att jobba med.
Vi har förståelse med att man måste vara konsekvent och visa vem som bestämmer och att han behöver aktiveras.
Lydnadskurser är planerat.

Jag är i dag lite osäker men samtidigt tror vi att han är en sådan hund vi vill ha men som sagt vi har inga egna erfarenheter av just rottis.

Jag har nu pratat med en väninna som har en rottistik och för hennes del har det fungerat bra. Däremot berättade hon om exempel som inte varit så bra.Och det är här jag känner mig osäker.Jag förstår att hunden blir vad man gör den till men nånstans i dom finns ju det dom en gång var avlade för.Ska dessa hundar fostras annorlunda än andra hundraser? Jag har lite fler bekanta jag ska prata med men vill veta vad ni har att säga.

Senast ändrad:
Sv: Rottweiler-jag vill ha info

Det går ju inte bara att kolla hur rotweilers är..Du måste ju också ta reda på hur labradorer och schäfrar fungerar för att kunna "se" hur valpen eventuellt kommer att bli.

Vi har själva haft en shabrador tidigare och hon var toppen. Vet även många andra bra shabradorer.
Schäfer vet jag litegrann om och labbe likaså.
Men just rottis är jag dålig på.
Och som sagt..man har det liksom inpräntat att de just är bara vakthundar, brukshundar..lite vassa sådär.

Jag vill veta vad folk har för erfarenheter av just rottis,,både bra och dåliga.

lakrits skrev:
Vi har själva haft en shabrador tidigare och hon var toppen. Vet även många andra bra shabradorer.
Schäfer vet jag litegrann om och labbe likaså.
Men just rottis är jag dålig på.
Och som sagt..man har det liksom inpräntat att de just är bara vakthundar, brukshundar..lite vassa sådär.

Jag vill veta vad folk har för erfarenheter av just rottis,,både bra och dåliga.

Du kan omöjligt veta vilka rasegenskaper just din hund har, så varför ha råd ifrån människor som äger rena rottisar? (Eller schäfrar samt labradore´r)

Nej...det är möjligt att jag inte vet....
Men anledning till att jag frågar om just rottis är för att jag vet väldigt lite om den rasen.

Är det inte bättre att ta reda på fakta om raserna än att låta bli?

Vilka raser ska jag fråga om då?? Papillon, tax?

Även om den är en korsning så lär den ju få drag av någon av de raserna.....men jag tar gärna info från dom som har samma korsning eller annan korsning av rottis.

Senast ändrad:

Det jag har fått lära mig om rottweiler är att den ska vara absolut lägst i flocken. Man måste vara oerhört konsekvent med sin uppfostran redan från dag ett. Detta från en f.d. uppfödare av rottweiler.

Du kan läsa på massor om de tre raserna som ingår i blandningen, men ingen vet hur din hund kommer att bli ändå. Men det vet du nog.;)

Du verkar vettig på något sätt:) , så gå kurser osv så kommer det säkert bli bra. Hoppas att din hund blir stabil mentalt, frisk osv.

Vi har full införståelse för vad denna hund kommer att kräva av oss som hans ägare.
Meningen är att han ska fungera som familjehund och brukshund (lydnad).

Jag har hunnit att prata med en del människor som har erfarenhet av just rottweiler och måna säger att de har ett dåligt rykte.
Det är ju de här dåliga sakerna man har hört talats om ,,,inte så mycket av det bra,,,därav min tveksamhet.
Läser man rasstandarer och egenskaper hos denna ras så ska den ju vara barnvänlig,tillitsfull och lydig...men även vaktig.

Nu ser han ju ut som en rottis medans en del av de andra kullsyskonen ser ut som labradorer. Det är ju inget som säger att han har fått rottisens egenskaper bara för att han ser ut så.

Oavsett vilken ras man har så ska man vara konsekvent i deras hantering.

Givetvist så är det svårt att säga hur han kommer att bli, det gäller ju även om han skulle vara renrasig.
Men vi känner att vi satsar på honom.
Jag antar att det kommer visa sig ganska snart hur hans mentalitet och psyke är.

Halloj,

jag har en rottishane på 7 år:love: , så jag anser mig ha rätt så bra koll på rasen :-)

Det jag älskar i rasen är deras självsäkerhet och självständighet. Nackdelen med detta är att det ständigt pågår en diskussion om vem som bestämmer vad. Inte någon högljudd diskussion, men han testar alltid om vad han kan komma undan med. Det är charmigt, men rätt så jobbigt ibland.

Personligen hade jag aldrig köpt en blandras där rottweiler ingår. Rottisen har alldeles för extrema egenskaper anser jag. de olika egenskaperna måste bära upp varandra annars blir hunden farlig och jag anser att genom att korsa olika raser så får man olika egenskaper från föräldradjuren, en schabrador och rottweiler ligger lång i från varandra vad gäller det mentala.

För övrigt så anser jag att det är väldigt onödigt att köpa en rottweiler eller rottweiler korsning om man vill träna och tävla lydnad. Dom har för mycket egen vilja för att få det där riktigt föriga som lydnadsdomaren vill ha. Bruks är väl fortfarande stängt för blandraser tror jag.

//Jenni

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 215
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 637
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras