Rottis utan svans?

T

TurboDevil

Vet om att det finns så många otroligt duktiga rottisägare och rottisfantaster här ute på buke som säkert kan svara på några av mina frågor angående rottisar.

Rottisar har ju tidigare kuperats vid födsel (rätta mig om jag har fel) Detta är ju nu som de flesta vet inte längre tillåtet i vårat avlånga land.
Trotts detta så föds det ju med jämna mellanrum valpar utan svans. Kan dessa hundar registreras som renrasiga hundar eller räknas de som blandraser? Vad blir konsikvencerna vid ett köp av en hund utan svans? ( Tävlingar deltagande i kurser osv)

Då kommer vi snabbt till fråga två. Om hunden föds med batongsvans räknas även den som blandras då?

Om du väljer att avla på antingen en hund utan svans eller med batongsvans kommer då valparna också räknas som blandraser och blir då utan registrering i skk, trotts att en av föräldrardjuren är registrerade och har goda utstälningsresultat?

Bara en fundering jag länge gått med då man nu titt som tätt hittar valpar på annons utan svans.
Är själv sugen på en rottis i framtiden men vill då ha en med svans, men som sagt bara en undran för att få lite mer klarhet för vad som gäller inom rasen.

Sv: Rottis utan svans?

Så hundarna registreras som vanligt och räknas därmed som renrasiga rottisar? Jag som nu inte är helt inne på rasen undrar ju då självklart vad stubbsvans är:o

Så hundarna registreras som vanligt och räknas därmed som renrasiga rottisar? Jag som nu inte är helt inne på rasen undrar ju då självklart vad stubbsvans är:o

Stubbsvans= ingen svans utan bara nån kota eller inget alls.

Dom är renrasiga rottweiler o får tävla o allt som hör till.

Se där ja då var det helt tvärtom än vad jag trodde. Kan inte detta medföra problem med tanke på att du då kan få en oseriös veterinär att kupera valparna och sedan hävda att de föddes sådana?

Se där ja då var det helt tvärtom än vad jag trodde. Kan inte detta medföra problem med tanke på att du då kan få en oseriös veterinär att kupera valparna och sedan hävda att de föddes sådana?

Jo visst i allra högsta grad kan det vara så.

Liknande trådar

E
Övr. Hund Jag har en labradortik världens mysigaste. Thea heter hon. Pappa är renrasig jaktlabrador. Mamman är labrador, finns lite Rottweiler...
2
Svar
38
· Visningar
3 431
Senast: Isis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar