Rottis eller dobbis!

E

eloon__

Har lite frågor till er som äger eller har erfarenhet av rottweiler och/eller doberman!

Min familj funderar på att skaffa hund, och en anledning till att vi fastnat just för dessa två raser är nog eftersom vänner till familjen har dobbisar och rottisar som sällskapshundar och de är väldigt trevliga! :love:

Det vi söker är en "familjehund", yngsta barnet är 12 år, men i en väldigt aktiv familj! Till hästarna kommer hunden få hänga med en hel del, busa med andra hundar och leka på markerna där. Även hänga med på springrundan, långpromenaden, ut på sjön och andra familjeaktiviteter! Är även intresserade av lydnad, och brukshundsklubben kommer nog att besökas :)

Väldigt sugna på detta men vill höra lite med er först.. Vilka är de största skillnaderna mellan raserna? Vilken av raserna rekomenderar ni och varför?

/E

Sv: Rottis eller dobbis!

rasen har bara två likheter. De är black n tan och kommer från Tyskland.
Mentalt är det två extremt olika raser.
Ska du bara ha den som familjehund finns det bättre raser. Bägge raserna är aktiva och behöver jobbas med. Dobermannen är intensiv så att det räcker och blir över och rottisen kan vara envisa. Får de inte tillräckligt mycket träning så hittar de på sätt att underhålla sig själva. Hitta en bra mentalt doberman är dessutom inte det lättaste.
Bägge raserna har dessutom ofta problem med könsriktad aggressivitet. Även om de ska kunna uppföra sig på tex lydnadsplan så kan du inte automatiskt räkna med att det ska funka att knö in hunden i bilen tillsammans med kompisens hund.

Escodobe/ som ägt två doberman och en rottweiler.

Kan bara hålla med Escodobe!
Kan bara lägga till att det är svårt att hitta en fysiskt frisk Rottweiler, mycket problem med
höfter och armbågar i rasen..

/ Liten 82; som också haft både Rottweiler och Dobbermann

tack för svar! :)
Du skriver att om man ska ha den som familjehund så finns det bättre raser. Ge mig förslag! :idea: Känner själv att jag blivit lite för insnöad på dessa raser och kanske behöver komma in på annat spår om dessa anses vara alltför aktiva för att bara ha som sällskaps och familjehundar!

Pinscher kanske ?

Utseendemässigt likt en Dobermann men kräver inte lika mycket aktivering, en väldigt aktiv sällskapshund..

Pinscher är fina! Ska kolal upp mer om rasen :idea:

Fler tips mottages tacksamt :p

Jag har en rottis/dobermann. Hon är... sprallig. :smirk:
Hon är en trevlig hund, social och framåt men jag har jobbat väldigt mkt med henne. Hon behöver daglig aktivering, både fysisk och psykisk.

Sen tycker jag visst att man kan ha dem som familjehundar. Jag vet många som har rottisar och dobemann som familjehundar, som har småbarn också, men familjen lär vara inställda på att jobba mer med hunden än de skulle behöva med en golden tex.

Men det är ju skillnad på familjehund och familjehund. Jag tolkar det som att det pratas om en familjehund i bemärkelsen en hund som lever i en familj och inte aktiveras utöver de dagliga promenaderna. Sedan finns det ju en annan familjehund den aktiva träningshunden som stimuleras mycket men ändå lever och fungerar bra i en familj. Både rottis och dobbis borde tillhöra den senare kategorin.

Kompisens sambo hade "snöat in" på "stor svart hund" och ville absolut ha rottis eller ev dobbermann. Kompisen själv tyckte det var för krävande raser och de skaffade en svart jaktlabbe. Supertrevlig hund på alla sätt, är med i stallet, på ridturer etc, går alltid lös, håller sig nära matte, gillar alla, både människor o djur etc. Funkar oxå utmärkt på lydnadsplan. Både kompisen o sambon är nöjda :).

Håller med escodobe. Och jag vet inte om jag missuppfattat men det är er första hund vad? Isf skulle jag inte rekommendera nån av raserna, allra helst inte dobbis. Finns bättre att börja med i sitt hundliv :)

Jag vet hur det är att ha snöat in på en ras, jag är tokig i alaskans men jag lever inte det liv de kräver just nu. Man får roligare med hunden om man tittar på vad man vill ha hunden till, lämplig storlek, pälsvård, jaktinstinkter osv & sen börjar kolla ras utefter det tror jag! Bara ett tips:idea:

Lycka till vad ni än väljer!

Vad tycker du om pälsvård? Tror beardis skulle passa dig. 15 minuters pälsvård i veckan så är de tovfria som vuxna. Sociala, aktiva och lättlärda hundar som inte kräver extremt med motion eller stenhårt arbete dagarna i ända (ävn om de inte tackar nej till det!). Brukshund light :idea:

www.sbc-beardedcollie.com

Kompisens sambo hade "snöat in" på "stor svart hund" och ville absolut ha rottis eller ev dobbermann. Kompisen själv tyckte det var för krävande raser och de skaffade en svart jaktlabbe. Supertrevlig hund på alla sätt, är med i stallet, på ridturer etc, går alltid lös, håller sig nära matte, gillar alla, både människor o djur etc. Funkar oxå utmärkt på lydnadsplan. Både kompisen o sambon är nöjda :).

:bow::bow:
tycker du har en MYCKET klok kompis har oxå en labbe och han passa perfekt till det mesta:D

TS tycker jag att henns familj låter mycket aktiv så en labbe skulle nog passa för det är både en soffpotatis och en aktiv hund

är TS mer intresserad av dobberman ska skicka ett PM till dobbis här på forumet hon kan en massa om dessa hundar och jätte duktig är hon oxå :D

/ vickis har varit ägare till en st:bernards hund och ÄR ägren ett en labbe kille:D

Alla: Jo, det stämmer att vi inte har haft hund tidigare! Dock mycket vänner med hund, så vi är ju inte helt vilsna på området.

Glim..; Tack, ska kolla upp den rasen! Dom är fina men jag tycker det verkar som att dom hårar ner så mkt när dom har lång päls. Elelr är det något jag bara har fått för mig, att de fäller mer när de har mera päls?

De hårar ingenting. Har hundallergi och det här är en av de få raserna jag tål. Just efersom de inte fäller någon päls. Klart de tappar päls, men den faller inte ur pälsen, utan den borstar man bort. Inte ens när jag har haft klippta beardisar har jag haft håriga golv :)

OCh vill du ha en hund som inte hårar ner så får du nog välja bort korthårsraser :p

Bearded var faktiskt en av raserna på min förslagslista. De är inga soffpotatisar utan behöver röra/tänka en hel del men de är nog mer lätthanterliga.

Doberman fäller jämt. Och håren försvinner aldrig. Eller ja, 3 år och ett par flyttera efter sista dobermanens bortgång är det sällan jag hittar dobermanhåt i kläderna. Men det händer.

Vill bara påpeka (till Lazio) att en Golden behöver minst lika mycket aktivering som en rottis/dobbis. Bara det att de behöver olika sorters berikning.

Vill bara påpeka (till Lazio) att en Golden behöver minst lika mycket aktivering som en rottis/dobbis. Bara det att de behöver olika sorters berikning.

Hur menar du? Jag har inte sagt nåt om aktivering, utan om hur mkt man behöver jobba med hunden. En golden är en mkt lättare ras än dobermann och rottweiler.

Jag tror Nenyah menar att en Golden behöver jobba lika mycket som en dobermann och en rottweiler, men kanske inte på samma sätt. För mig är aktivering samma sak som att jobba med hunden.

Generellt kan nog en Golden vara lättare att uppfostra, men det är fortfarande en hund som behöver mycket aktivering.

Ett partiskt förslag från mig är Schipperke.
Luras inte av det "tantiga" yttre.
Schippen är en aktiv, tjäck, samarbetsvillig hund som följer med på precis allt.

Jag tränar mkt lydnad, spår, uppletande m.m. med min.

Hör av dig om du vill veta mer, då det inte finns speciellt mkt information på nätet.

www.schipperkeringen.se

För övrigt håller jag med escodobe och liten82.

Lilljessicah som haft flertalet rottweiler.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 698
Senast: Brie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 182
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Vi tänkte köpa hund fram mot hösten eller nästa vår och har lite ågren kring vad vi ska välja. Vi är fyra i familjen (jag och mannen...
2
Svar
33
· Visningar
3 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka