Sv: Rottis eller dobbis!
Hej!
Jag är uppväxt med dobermann och tycker själv de är otroligt bra familjehundar. Men kräver en fast hand. Många tror att en dobermann är stencool redan som liten dock och blir därför fel hanterade. En dobemann mognar inte helt förrän vid 3års ålder om inte äldre. Min mamma började föda upp dobermanns men slutade då hon tyckte de var otroligt svårt att hitta bra köpare. Många vill bara ha en hund som ser cool ut tyvärr.
Min mamma har nu istället gått över med kennel på Pinscher. Har man inte tid att träna bruks så skulle jag heldre välja en pinscher framför en dobermann, trots jag är dobermannen kär. Har en pinscherhane själv på 2.5år och ska snart få en tik från usa.
En pinscher är en stor hund i ett behändigt format. Dem följer med på de mesta. Både på båten, ut med hästen, upp i bergen, vet till och med en pinscher som åker sidovagn. De är en social, trevlig hund som gärna sover i sängen, under täcket, på huvudkudden
Men de väljer man ju som man vill förståss.
Nu är jag inte så bekant med rottisar. Inte privat iaf. Men då en rottis är större än en dobermann, och som sagt, kan vara envisa, och vad jag hört av rottisägare, lite grabbiga (ska naffsa i armen), så krävs nog en hårdare hand med en rottis än med en dobbis.
Men en funderare du ska ha oxå är, att som andra skrivit tidigare. Båtte rottisar och dobbisar är hundar som har mycket sjukdommar numera tyvärr och de är otroligt svårt att hitta en dobermann med bra lynne, så är en pinscher ett bra alternativ om man vill satsa på en frisk hund som inte kräver fullt lika mkt av sin ägare.
Se dock till, oavsett vilken ras du väljer. Att uppfödaren följer rasstandard, och att denne avlar på friska hundar som både är ögonlysta, höftledsröntgade och med godkännd MH-test (mental test). Finns uppfödare, som skiter i att t.ex ögonlysa och avlar ändå. Så kolla efter en seriös uppfödare är mitt tips till dig. oavsett ras.
Lycka till!!!
Mvh Louise