Rottis eller dobbis!

Sv: Rottis eller dobbis!

Pinscher kanske ?

Utseendemässigt likt en Dobermann men kräver inte lika mycket aktivering, en väldigt aktiv sällskapshund..
Precis vad jag tänkte på, dessutom lättare att ha med på båten. Jag har lite svårt att se en dobbis/rottis på en båt som är mindre än Waxholmsbåten :)

Doberman fäller jämt. Och håren försvinner aldrig. Eller ja, 3 år och ett par flyttera efter sista dobermanens bortgång är det sällan jag hittar dobermanhåt i kläderna. Men det händer.
Va? Jag fattar ingenting, det var den största fördelen med dobbisen, man hittade nästan aldrig hår, och inget grus släpade den in heller!

Va? Jag fattar ingenting, det var den största fördelen med dobbisen, man hittade nästan aldrig hår, och inget grus släpade den in heller!

Håren kryper sig in och fastnar i själva tyget!

Rottisen som fäller mkt mer, hans päls blir treviga tussar som lätt går att dammsuga bort. Men dobermanens verkar ha hullingar som hakar fast i tyg och kryper in i mattor och kuddar.

Jag har en dobbis/collie på 11 månader som jag haft nu i 2 månader :love:

Han har verkligen varit "lätt" att uppfostra..*peppar peppar*
Han var mager, kunde inte gå i koppel, kunde inte fot,sitt,ligg osv men det lärde han sig på ungefär 1 vecka efter att vi fick honom..

En fråga bara till alla er;

Han har en tendens att gnälla hela tiden när han inte får uppmärksamhet, man kan inte stå 2 sekunder och prata med en bekant som man träffar på ute innan han börjar gnälla, och det är inte tyst heller..
Vad är det han kan vilja? Är det bara så att han blir uttråkad?

Har prövat säga tyst,schh och nej men det verkar inte fungera..

Va? Vad hade du för en superhund!? *Avundsjuk* Min säng är som en gruslåda när Nemi varit i den! Det är nästan som om hon kniper fast gruset mellan tårna bara för att kunna släppa det i min säng!

Och hår... Detska vi ju bara inte prata om! Under hennes korg har en hel hög tagit sig in, för att inte prata om hur filtert i torktumlaren ser ut när man tvättat sina egna kläder!

Min hund tar inte med sig grus eller fäller hår, inte vad jag märkt på kläder eller något sånt :)

Ja, det var en helt vanlig dobermannkille :angel: Före det hade jag en beauceron och då var jag galen på allt grus och hår öööverallllt. Så kom dobbisen och det var som att komma till himlen. När jag skulle skaffa ny hund igen var ett krav samma pälslag som dobbisar :)

Hej!

Jag är uppväxt med dobermann och tycker själv de är otroligt bra familjehundar. Men kräver en fast hand. Många tror att en dobermann är stencool redan som liten dock och blir därför fel hanterade. En dobemann mognar inte helt förrän vid 3års ålder om inte äldre. Min mamma började föda upp dobermanns men slutade då hon tyckte de var otroligt svårt att hitta bra köpare. Många vill bara ha en hund som ser cool ut tyvärr.

Min mamma har nu istället gått över med kennel på Pinscher. Har man inte tid att träna bruks så skulle jag heldre välja en pinscher framför en dobermann, trots jag är dobermannen kär. Har en pinscherhane själv på 2.5år och ska snart få en tik från usa.

En pinscher är en stor hund i ett behändigt format. Dem följer med på de mesta. Både på båten, ut med hästen, upp i bergen, vet till och med en pinscher som åker sidovagn. De är en social, trevlig hund som gärna sover i sängen, under täcket, på huvudkudden:love:
Men de väljer man ju som man vill förståss.

Nu är jag inte så bekant med rottisar. Inte privat iaf. Men då en rottis är större än en dobermann, och som sagt, kan vara envisa, och vad jag hört av rottisägare, lite grabbiga (ska naffsa i armen), så krävs nog en hårdare hand med en rottis än med en dobbis.

Men en funderare du ska ha oxå är, att som andra skrivit tidigare. Båtte rottisar och dobbisar är hundar som har mycket sjukdommar numera tyvärr och de är otroligt svårt att hitta en dobermann med bra lynne, så är en pinscher ett bra alternativ om man vill satsa på en frisk hund som inte kräver fullt lika mkt av sin ägare.

Se dock till, oavsett vilken ras du väljer. Att uppfödaren följer rasstandard, och att denne avlar på friska hundar som både är ögonlysta, höftledsröntgade och med godkännd MH-test (mental test). Finns uppfödare, som skiter i att t.ex ögonlysa och avlar ändå. Så kolla efter en seriös uppfödare är mitt tips till dig. oavsett ras.

Lycka till!!!;)
Mvh Louise

En fråga bara till alla er;

Han har en tendens att gnälla hela tiden när han inte får uppmärksamhet, man kan inte stå 2 sekunder och prata med en bekant som man träffar på ute innan han börjar gnälla, och det är inte tyst heller..
Vad är det han kan vilja? Är det bara så att han blir uttråkad?

Har prövat säga tyst,schh och nej men det verkar inte fungera..

Ja han är förmodligen uttråkad och vill att det ska hända något. Ignorera hunden och vänta ut den, när den tystnar kan du berömma lugnt.

Lyx dobbis var ordet! Får man fråga vart du hittade den, eller gick du någon renlighets kurs? :rofl: Min dobbis drar in en del grus, men allra helst så hårar han. Vart man än befinner sig så finns hans hår. Städadekyl å frys för ett tag sen, tom där inne fanns det svarta hund hår :)

kl
Jag har växt upp med golden retriver (av jaktstam) och kan tycka att just den (jaktlinjen) inte är någon bra familje hund (som bara aktiveras genom den dagliga promenaden, som någon skrev) då den kräver mkt aktivering, och det är ingen hund man styr med vänsterhanden bara sådär. Tvärtom behövs det en fast hand (som med alla hundar, mer eller mindre). Hurvida en vanlig golden är en bra familjehund kan ag inte svara på, men jag kan tänka mig att de är bra familjehundar.

Jag är iaf helt insnöad på Dobbisar:p ska skaffa en sån så fort jag får möjlighet!

Aktivering och berikning är ju att "jobba med hunden" och det jag menade var (precis som speciella_Tina skrev) att de behöver jobba lika mycket men på olika sätt. Sen sa jag inget om hurvida nån av dem är en "svår" eller "lätt" ras. Jag tycker inte man ska jämföra så.

Nu har jag inte läst hela tråden, men den första hunden jag tänker på när jag hör ordet familjehund är Berner Sennen. Vi har haft tre vuxna o en kull när jag var yngre.
Jag längtar varje dag efter en ny.
Dom är mysiga, trevliga, barnvänliga, aktiva, arbetsvilliga, självsäkra, lugna men alerta.
Visst är jag partisk, men i mina ögon är det den ultimata hunden.
Och sen är dom ju väldigt vackra! :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 698
Senast: Brie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 182
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Vi tänkte köpa hund fram mot hösten eller nästa vår och har lite ågren kring vad vi ska välja. Vi är fyra i familjen (jag och mannen...
2
Svar
33
· Visningar
3 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka