Rött Kiss ?

Sv: Rött Kiss ?

Jag råkade ut för det en vinter för 3 år sedan men fick då veta att det var morötterna som kunde färga kisset ljusrött. Rätt eller fel vet ej. Jag har även hört att om de äter snö så kan det påverka kisset.

Det gick över och de senaste åren har jag bara sett det vid enstaka tillfällen.

Ring och fråga vet. det gjorde jag ett samtal kostar ju inget.

KL

Min häst ser ut att kissa blod!

Att hästar kissar blod är ovanligt. Till att börja med behöver man avgöra om det man ser är blod från urinvägarna.

Urinen kan bli rödfärgad, t ex av röda pigment i urinen. Ett fenomen som ibland förekommer är att urinen blir röd när den kommer i kontakt med snö och strömaterial (framför allt kutterspån). Orsaken är att hästurin kan innehålla ett ämne (pyrokatechin) som förorsakar röd- eller brunfärgning då urinen kommer i kontakt med luft, snö och strömaterial.

Kaniner som också är grovfoderomvandlare med en gigantisk blindtarm gör också ofta så beroende lite på vad de ätit (till djurägarens förtvivlan) - helt ofarligt.

Det blir rött om de äter granris eller mkt morötter.

Ja om häste dricker för lite så blir urinen koncentrerad och därmed mörk. Samma med människor. Men om det inte blir bättre när din häst dricker mer (ska ske omedelbart) så tycker jag att du ska be att få göra ett urinprov på hästen och se om det kan vara eventuellt en urinvägsinfektion.

Hästen kan kissa rött vid korsförlamning men det kan också vara en reaktion mellan halm/spån och golv. Kan också vara att de ätit asp eller gran.

hur påverkara granen och aspen urin färgen ?

Det är väl asp som ger en röd yta på stubben om du sågar ned trädet? Det kan vara förklaringen där, gran vet jag inte.

Liknande trådar

Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
12 610
Hundträning Mina äldre hundar har av sig själva förstått att när vi tränar så kissar man inte, även om vi kanske står stilla utan att göra något en...
Svar
4
· Visningar
351
Senast: animalasia
·
Kropp & Själ Igår på morgonen började jag kissa rent blod från ingenstans. Precis efter varje gång jag hade kissat klart gjorde det sjukt ont, i...
Svar
16
· Visningar
2 035
Senast: Nirvana
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
508
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka