Roterade testiklar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare PonnyPenny
  • Startdatum Startdatum
P

PonnyPenny

Ska hjälpa min kompis att visa hennes shettishingst nästa år. Vi pratade i går om saker runt visningen och kom in på ämnet testiklar. Hur ser man om de är roterade? Hur känns de då? Någon som kan förklara, eller som har bild?
Vi provade att känna men kunde inte lista ut hur det skulle kännas och se ut för att vara normalt. Båda kändes likadana så antingen är de ju normala eller i värsta fall så är båda roterade. Hur vet man? Och hur gör man om det är så?

Sv: Roterade testiklar?

Testiklarna är spetsiga i ena änden och runda i den andra - lite liknande som ägg.
Den spetsiga änden ska ligga bakåt när de ligger rätt.

Numera godkänns shettishingstar även med roterade testiklar, så det är egentligen inte så jättemycket att fundera över - mer än att det möjligen kan påverka fertiliteten, om sädesledaren kommer i kläm pga testikelns felaktiga läge.
Sen kan man komma ihåg att testiklarna ofta ligger fel på unga hingstar och sen stabiliseras i rätt läge när de blir äldre.

Sv: Roterade testiklar?

Hur gör man då om man måste vrida dem tillbaka? Skall en veterinär göra det?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 268
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 340
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 928
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka