• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Half moon
  • Startdatum Startdatum
Sv: Rotation

konstigt att det var samma hingst samma år och på helt olika ställen...
och sen samma hingst året efter igen, lite konstigt är det.
sen när dom tycker att man ska sjuta honom är inte det konstigt också?

bulls**it....det var ju även samma sto och samma ägare antar jag?
Lär dig hur föl blir sjuka och av vad istället för att skriva en massa strunt. Föl blir inte sjuka av att en hingst har ont i benen och man därför överväger avlivning.

Stoet är kollat och det kom inte från henne.
På strömsholm sa dom bara att det var något elakt virus. .
Hur kollade de det? Om det är ett virus så behöver det ju inte nödvändigtvis komma vare sig från fadern eller modern. Det finns ju yttre omständigheter som gör att ett virus attackerar. Det kan ju vara något i miljön runt hästen som inte är bra t ex. Menar du att hingsten skulle ha smittat stoet/fostret med ett virus när de inseminerade och det sedan legat latent tills fölungarna föddes?! Verkar lite otroligt tycker jag.

En bekant hade en mär som också var betekt med rotation, fint sto gått 11 tid, men där dog båda två det var förra året.

Varför dog de? Det är ju ganska vanligt ändå att ston och föl dör (se ammajouren t ex). Det räcker med att det är ett felläge, så kan det gå åt skogen. Behöver inte vara hingstens fel för det...

Känns som tråkig ryktesspridning detta.

Rotation hade en nervskada och därför kunde han inte betäcka så många ston förra året. Vad det var exakt för typ av skada vet jag dock inte.

bulls**it....det var ju även samma sto och samma ägare antar jag?
Lär dig hur föl blir sjuka och av vad istället för att skriva en massa strunt. Föl blir inte sjuka av att en hingst har ont i benen och man därför överväger avlivning.

inte samma ägare och inte samma del av landet äns...
mer än 30 mil från varandra och dom känner inte ens varadra. det var en bekant som hade den ena hästen åt ett företag så dom kände inte varan...
men du verkar jy vara expert på ämnet...

varför ville man inte ha honom då?

inte samma ägare och inte samma del av landet äns...
mer än 30 mil från varandra och dom känner inte ens varadra. det var en bekant som hade den ena hästen åt ett företag så dom kände inte varan...
men du verkar jy vara expert på ämnet...

varför ville man inte ha honom då?

Det var du som sade att de tänkte skjuta honom eftersom han hade ont:confused::confused:

Att fölungar dör som små är liksom inte ovanligt. Om de dör första dygnet så kan det bero på dålig hygien i fölningsmiljön (fölet får en infektion) i kombination med för lite råmjölk. Lunginflammation på äldre föl kan ofta vara en bakterie som heter Rhodococcus equi som ger en otäck lunginflammation med böldliknande processer i lungorna, det är en jordbakterie och svårbehandlad om den inte upptäcks i tid. Detta är bara några av orsakerna som föl dör av, det finns många, men det finns hittills inte beskrivet att hingstens anlag kan orsaka så vitt skilda symptom som på de två ungar du beskiver. (det finns ärftliga immunsjukdomar hos bla arab, men då måste båda föräldrarna vara bärare) Jag är ingen expert på fölsjukdomar, det finns nog andra som kan mer än jag här på Buke, men jag håller med ovanstående inlägg, du håller på med tråkig ryktesspridning.

Senast ändrad av en moderator:

Han fick en nervskada när han skulle hoppa på bocken, vilket senare gjorde att han inte kunde "hoppa" upp och tömmas på sperma, därav blev det bara 5 dräktiga förra året.

Osteochondros och lösa benbitar är samma sak... (att de kallas för lösa benbitar är bara för att på röntgen ser de ut att sitta löst eftersom allt brosket inte syns)

Att han är kan vara tuff i humöret bör nog komma från Balanced Image (de flesta är valacker efter honom), men att de ville skjuta honom har jag då inte hört. Det gäller väl som alltid att försöka hitta den hingst med de egenskaper man vill förstärka hos sitt sto, varesig det gäller temperament eller exteriör, eller?

Att fölen dog, tror jag inte beror på hingsten, utan snarare någon form av fölsjuka, det känns lite långsökt att skylla det på hingsten...

Tack för infon! :)

Men... lösa benbitar och osteochondros är ifaktiskt inte samma sak. Osteochondros är en defekt i skeletttillväxten och inte en lös benbit. Osteochondros är ärftligt, men vet dock inte exakt till vilken grad. Jag använder inte hingstar i aveln som har osteochondros.

Lösa benbitar är faktiska lösa benbitar orsakade av trauma och dylikt.

I folkmun har dessa två blandats i hop och när man talar om lösa benbitar pratar oftast egentligen om osteochondros.

Precis, det jag menade var att folk tror att det är olika saker. Jag tänkte faktiskt inte längre än så :o.. Lösa benbitar i den bemärkelsen som du menande är ju frakturer typ chipfraktur i ett framknä, fragment från kotsenben och dyl, så du har alldeles rätt!

Att betäcka med hingstar som har lostechondros ser inte jag som något problem. Mack Lobell tävlande med 7 eller 9 (många som bara den i alla fall) fragment i lederna, så det behöver inte vara något problem, fast man som regel tar bort fragmenten för säkerhets skull och för att slippa eventuella besvär när hästen kommit en bit i karriären.

Nej, det är bara jag som är pedant som inte använder sådana hingstar, komplicerad som man ska vara :o

Känns ju som att problem kommer ändå, så varför köpa dem? Men jag är medveten om att det är övernitiskt av mig! :angel:

Jag har även för mig att jag läst något om fodrets påverkan (det var något om GI-mat för hästar) av uppkomst av osteochondros, att det inte bara beror på ärftlighet. Har du snappat upp något om det? Sören Nordin var ju inne på att fodra med aspbark, skrev han väl i någon av sina böcker.

Jag har ju inte mina anteckningar här, men om jag inte minns helt fel så tror man att osteochondros beror på ärftlighet och rörelse (mycket /lite) och just foder. Viss forskning har gjorts på just foderaspekten, men jag tror att det var både hög proteingiva och kolhydratgiva som visade sig minska risken för osteochondros. Men även en del mineraler var väl inblandade.
Men som sagt jag minns inte helt.

Har ett ettårs sto efter Rotation.
Hon är en riktig tuff märr.
Stor och fin.
Köpte mamma dräktig med Rotation från Brättefors i mars 2007. Det var magens innehåll som vi ville ha.
Vi visste vem mamma var, hennes avkommor mm.
Saga visade sig att vara världens bästa mamma och Lilla Sarah har ärvt mycket av sin mamma. Tyvärr lever inte mamma Saga längre, tog bort henne när dom skiljdes av. Hennes ben orkade inte mer. Så fort hon rörde sig mycket i hagen eller sprang blev hon halt. Vi bestämde oss att hon fick avsluta sina dagar. Hon fick ett bra slut på sitt liv.

Sarah föddes ute i hagen en söndag morgon vid 06:30 7 Juli 2007.
Idag är Sarah på bete med massa kompisar, ska komma hem nu vilken dag som helst och inkörningen ska börja( röntgas först)

Ville bara tala om att ett sto i vårat stall har varit betäckt med honom två gånger. Det första vart en hingst jätte fin i benen och storlek var det också, men den fick leva ett dygn bara. Infektion gick inte att rädda.
I år fölade hon på ett stuteri, allt såg bra ut ända tills det var ett par månader gammalt. Samma sak igen.

Så jag skulle aldrig ens titta på den hingsten. Sen får han vara hur snygg som helst...
Fick höra att det förra stuteriet han stod på hade rekomenderat att skuta hingsten pga att han hade ont.

Felet kan faktist ligga närmare än vad du tror.
Hos mamman.

Hur har hon det med antikroppar i råmjölken?
Tog ni foalcheck efter fölningarna'??

Och hur hanteras både sto och föl?
Hur mycket koll??

Att beskylla hingsten för vad ni råkat ut för är helt uppåt väggarna och visar total okunskap i avelsfrågor.

AM

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 186
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 183
Senast: Praefatio
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur