• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Half moon
  • Startdatum Startdatum
H

Half moon

Någon som har en avkomma efter honom eller bilder på någon?
Vad tror ni om honom hans stam är ju inte dålig i allafall..
läste i ett gammalt inlägg att han fuskade med travet ibland stämmer detta...

Sv: Rotation

Hade jag haft ett varmblodssto hade jag betäckt med honom direkt. När han kom från USA så sopade han mattan med de svenska hästarna.. Sen hände de väl nått har jag för mig? Men jag tycker absolut att han är en jätte intressant hingst.

Röntgen visar
benfragment baktill och på insidan i kotleden
på höger bakben i hur hög grad är detta ärftligt? Står även att han har problem med sprickor i hovarna.. sedan ett frysbränt överben men detta måste han fått för han slått på sig eller...skulle vara intressant att se 1 åringarna efter honom men har inte lyckats hitta några bilder...

Jag har ett sto efter honom. En väldigt trevlig individ, verkar ha ett fint psyke men även en del humör. Har tyvärr inga nytagna bilder på henne nu.
13743135.jpg

19541048.jpg

Här finns två andra.

:bow::bow: de såg riktigt trevliga ut raka ben? han betäckte endast 4ston förra året tycker detta är lite väl lågt... har du använt transportsperma? funderar på att använda honom nästa år är väl kanske tidigt ute med att fundera på hingst till kommande år men då har man ju tid på sig med att fundera ialla fall....

Osteochondros har en hög ärftlighet och är en diskvalificerade defekt inom andra raser i avelvärderingar.

Dock är lös benbit inte riktigt samma sak, svårt och veta vad de menar.

Det hände något med honom,men minns inte vad. Han blev i alla fall skadad på något vis så han inte kunde betäcka.

Han fick en nervskada förra året.

Man ska också veta att han har hårt temperament, så det gäller att betäcka "rätt" märr med honom. Han visade även dåligt temperament på avelsvärderingen.

Vet du hur han fick denna skada, eller vilken typ av nervskada det var?

Han fick en nervskada förra året.

Man ska också veta att han har hårt temperament, så det gäller att betäcka "rätt" märr med honom. Han visade även dåligt temperament på avelsvärderingen.
i hans annons står det att han är lugn o klok i stallet o på banan och behövde ej dövas. men som sakt på bedömmningen står det att han visar dåligt temprament :angel: så det kan bli...

Blir hans avkommor raka i benen? han är ju inte speciellt rak i sina ben.. det e konstigt att de flesta hingstarna ska vara så snea i benen.. man vill ju inte ha en avkomma som benen står åt alla håll...

Blir hans avkommor raka i benen? han är ju inte speciellt rak i sina ben.. det e konstigt att de flesta hingstarna ska vara så snea i benen.. man vill ju inte ha en avkomma som benen står åt alla håll...

Jag vet inte, kan bara svara för min egen. Hon har i mina ögon perfekta hasar och är bra ställd från sidan sett. Fram är hon dock lite tåvid. Mamman till denna är tåvid och fransysk på båda fram så det går väl inte säga om det kommer från mor eller far...
Av vad jag hört från andra uppfödare med Rotation-ungar så är de nöjda med dem, då får man väl antaga att benen inte pekar åt alla håll iaf...

det får vi hoppas att ingen uppfödare e nöjd med det..

Ville bara tala om att ett sto i vårat stall har varit betäckt med honom två gånger. Det första vart en hingst jätte fin i benen och storlek var det också, men den fick leva ett dygn bara. Infektion gick inte att rädda.
I år fölade hon på ett stuteri, allt såg bra ut ända tills det var ett par månader gammalt. Samma sak igen.

Så jag skulle aldrig ens titta på den hingsten. Sen får han vara hur snygg som helst...
Fick höra att det förra stuteriet han stod på hade rekomenderat att skuta hingsten pga att han hade ont.

vilken otur att dem dog båda två men är detta hingstens fel?

Stoet är kollat och det kom inte från henne.
På strömsholm sa dom bara att det var något elakt virus. Det åt upp kroppen på något sätt. Tarmar osv. Det var inte någon smärtfri död..
Stackarn, men man gjorde allt, men det räckte inte...

Andra gången verkade det gå så bra men även då gick det fel, men då började det med lungorna.

En bekant hade en mär som också var betekt med rotation, fint sto gått 11 tid, men där dog båda två det var förra året.

Jag har ett agg till den hingsten, tycker synd om stoet som förlorade två föl i rad. Men nu tar hon hand om en ridhäst som förlorade sin mamma.

Stoet är kollat och det kom inte från henne.
På strömsholm sa dom bara att det var något elakt virus. Det åt upp kroppen på något sätt. Tarmar osv. Det var inte någon smärtfri död..
Stackarn, men man gjorde allt, men det räckte inte...

Andra gången verkade det gå så bra men även då gick det fel, men då började det med lungorna.

En bekant hade en mär som också var betekt med rotation, fint sto gått 11 tid, men där dog båda två det var förra året.

Jag har ett agg till den hingsten, tycker synd om stoet som förlorade två föl i rad. Men nu tar hon hand om en ridhäst som förlorade sin mamma.

Menar du att det skulle vara hingstens fel att fölet fick en infektion och dog?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 186
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 183
Senast: Praefatio
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Burkmat
  • Vegansk efterrätt?

Hund, Katt, Andra Djur