Röta i hovar,Tips!

Snobben

Trådstartare
Våra hästar har varit mjuka i sina hovar & det luktar lite,kom i samband med en sommar då det var väldigt fuktigt och blött i marken.Nu verkar det vara svårt att bli av med!Strålen är lite mjuk fram & tillbaka.Hovslagaren tycker inte det är något & bry sig om typ,men han är ju som han är.... :mad:

Tips???
Tjära?,men det är kanske inte så bra i längden. :confused:

Sv: Röta i hovar,Tips!

Hovslagaren till min fd medryttarhäst använde något med tjära i. Kommer givetvis inte ihåg vad det hette just nu. Tydligen hade han använt det tidigare och rötan försvunnit. Nu vet jag inte hur långt gånget det här är.

Vet att hovslagare brukar använda tjära ibland,men vet inte om man kan typ "dutta" på lite på strålen varje dag eller liknande,är väl så att tjäran torkar ut hoven...

& då blir det väl ännu mer hovsprickor kan jag tänka...

Min hovslagare tipsade om hovtjära, finns att köpa överallt tror jag. Man penslar på över hela hovens undersida några gånger i veckan. Jättebra tycker jag, passa kläder dock för det går inte bort så bra.

Man kan även göra ren hovarna med en blandning av grönsåpa och vatten fungerar i alla fall på vår valack som hade mycket problem med strålröta.

Mvh

Camilla

Blanda 4/5 torskleverolja med 1/5 hovtjära! Kan penslas både under hoven, hovväggarnas utsidor ända upp till kronranden. Tjäran torkar ut, men oljan ser till att det inte blir för torrt. Smörj några gånger i veckan.

hovslagaren ska skära bort allt angripet horn och strålfårorna ska smörjas med tjärdrev.kopparsulfat eller lotagen kan också användas.i svåra fall får man lägga på täcksko. förebygande åtgärder är att hålla ströbädden torr och kratsa ur hovarna dagligen.dåliga hovslagare som inte verkar hästen ordentligt kan också orsaka strålröta likadant om hästen inte rör sig tillräkligt mycket så att strålen inte får jobba [har med blodcirkulationen att göra]

Senast ändrad av en moderator:

Hovslagaren ja... :mad: Tycker inte han bryr sig direkt,men ena strålen har ju lossnat nästan och det luktar illa om hovarna.
Hästarna går på lösdrift så dom rör sig mkt.
Har ju haft snösulor(dom som ser ut som en sko i formen med kanal)
Inte heller så bra för hoven...

Tack alla för tips!!! :bow:
Köper man hovtjära på tex Granngården?
Det är vanlig tjära eller?

Hovtjära är helt super!! Min häst hade röta när jag fick hem honom, började då att pensla tjära varannan dag ungefär. Är helt återställd idag och är barfotahäst.

Var köper jag tjäran?Någon speciell sort eller kanske bara finns en? :confused: Pris?

Man kan köpa trätjära oxå, det är samma sak fast billigare....

:D

Två hästar i mitt stall har haft problem med strålröta. Båda behandlas dagligen med hovtjära för att torka ut strålen, fukten är en grogrund för bakterier! Hovtjäran är samtidigt naturligt bakteriedödande vilket yterligare försvårar bakterietillväxt. Smörj överallt i hoven. Du säger att du har snösulor, då gäller det att kratsa nogrant och få in tjäran så gott det går i "glipan" mellan hov och snösula det blir lätt fuktigt och smutsigt annars... inte bra ur bakterie synpunkt.

Du nämner inga problem med sprikor och dylikt men för alla som har problem med det vill jag rekomendera biotin! Det är ett naturligt ämne som tillförs i fodret som hjälper hornet i hoven att bli starkare. En av hästarna med strålröta hade problem med hovprickor och hovröta i sprickorna. Började käka biotin för snart 2 1/2 år sedan och har kanon hovar nu :D Skor som förit knappt satt på i sex veckor sitter nu på övertid och sprickorna är ett minne blott! Det är en långtids investering eftersom biotinet endast hjälper utväxande horn inte det som "är" hoven nu. Men i det fallet fungerade det exellent!

Tjära köps i de flesta ridsportsaffärer och jag tror det är samma sak med biotin, annars får man fråga sig för. Lycka till!

Ett enkelt sätt att får bort röta är att pensla hovarna invändigt med äppelcidervinäger eftersom bakerinerna inte gillar den sura miljön. Gör det dagligen så försvinner eländet!

Biotin finns som pulver med va? Kan man ge biotin till en åring? Jag vet inte om det hjälper men hans hovar är väldigt illa just då han fått hålvägg och väldigt risiga strålar. Det spricker och jag försöker hålla så rent jag bara kan. Men det kanske kan vara lämpligt att ge biotin då jag har hört att det är väldigt bra mot hästar med olika problem med hovisarna.

Biotin är ju ett naturligt ämne som hästen får i sig dagligen i fodret, för vissa hästar verkar det helt enkelt inte räcka... Om du är orolig med unghästen så tycker jag att du kan fråga din hovslagare eller veterinär. De borde kunna svara på om det skulle vara dåligt på något sätt eller om du ska köra med en mindre dos.

Hästen i mitt stall var jätte ynklig innan ägarna böjade med biotin. Han hande som sagt strålröta, skorna vägra sitta och sprickor från och till. Lyckades bli illa sparkad i hagen så han fick stå i boxvila :( Veterinärn var inte säker på om han skulle bli frisk... Och i samma veva får han ordenlig röta i alla hovarn! Snacka om att han var olycklig!!!

Det var då ägarna började med biotin, tjära hade de redan hållt på med ett tag. Hovarna blev bara bättre och bättre! Nu är de kanon fina, skorna sitter som sagt oftarst på övertid. Kan inte komma på när han tappade en sko senast!

Glömde en sak. Ja biotin finns både som flytande och som pulver. Vår häst har käkat båda sorterna, beroende på vilket som vart billigast. Tyvärr ganska dyrt, men helt klart värt det om man har dåliga hovar.

Tack för tips! :bow:
Har problem me sprickor med,fast mest sommartid.
Så man köper tjära i hästaffären då?
Ska testa!!! :)

Prova Trush Buster, ett blått flytande medel som man kan köpa på börjes/hööks (tror jag) eller i Granngårdens butiker.
Väldigt bra, man behandlar ett par ggr i veckan med det och problemen försvinner. Rekommenderas av min hovslagare (mkt utbildad).

Senast ändrad:

Håller med! Trush buster är suveränt.... Enkelt att applicera oxå. Sen om rötan är i strålen, så är det ju en ide att verka ner trakterna, så strålen får mer kontakt med marken, och därmed ökar man blodcirkulationen i strålen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 701
Senast: Ceta
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 324
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 182
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka