Röta, blod HJÄLP !

xaheena

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp, ska kanske redan nu påpeka (innan alla idiotförklarar mig) att min hovslagare är på semester och jag lämnat meddelande till annan hovis för att få hjälp. Men så länge kanske någon vettig människa här har koll på det hela.

Min ena häst har haft lite problem med strålröta på sistone främst på framhovarna, jag har penslat på tjära med gott resultat och han har de senaste 2 veckorna sett "frisk" ut. Då han är på bete och pga jobb har jag inte varit hos honom sen i tisdags (andra har självklart tittat till honom).
Var nyss där och kratsade hovarna, och såg att rötan börjat komma tillbaka igen. Kratsar båda fram och ena bak, kommer sen till vänster bakhov, kratsar som vanligt men vid strålspetsen försvinner hovkratsen in i hoven (jag tog inte i hårt) och hästen börjar visa obehag och det blöder även lite.

Jag har aldrig varit med om någonting liknande, särskilt inte på hovar som för en vecka sen såg fullt friska ut och med det torra väder vi har så trodde jag snarare att det skulle vara torra hovar jag fann.

Blod är inte bra, särskilt inte i detta varma väder, det kan även jag konstatera.

Alla råd, tips och erfarenheter emottages tacksamt !

Sv: Röta, blod HJÄLP !

Låter som en hovböld, de kan komma fort.

Försök få ut en vet. eller hovslagare så fort som möjligt för att kolla hur det ser ut. I värsta fall så kan det vara så att kötthoven bli blottad, blev så på min fd som fick sin hovböldsöppning just i strålspetsen. På honom blev åtgärden gips i tio veckor innan det var helt läkt.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 677
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 258
Senast: Lobelia
·
Hästvård Happ .. tog hem mitt russ i onsdags som varit borta i 2 månader på betäckning (40 mil enkel resa). Saken är den att ca 3 veckor innan vi...
Svar
10
· Visningar
1 884
Senast: KesoNeso
·
M
Hästvård För en vecka sedan hämtade jag hem ett underbart varmblod som jag skulle ha på prov i två veckor innan ett köp. Han har stått sedan...
Svar
13
· Visningar
1 340
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023