Rösträtt vid extra årsmöte?

CillaW

Trådstartare
Hej!

har redan kollat med några föreningsexperter, men finns det någon föreningsräv här som kan belysa det här lite till?

Hur avgör man vem som har rösträtt till en förenings extra årsmöte där ny styrelse (och inget mer) ska väljas?

Ska det vara de som hade rösträtt vid ordinarie årsmötet (i början av året) vilket regleras i stadgarna, är det de som var medlemmar när beslut om extra årsmöte togs, de som var medlemmar när kallelsen skickades ut eller de som är medlemmar när extra årsmötet hålls?
Stadgarna anger bara vem som har rösträtt till ordinarie årsmöte.
 
Går det inte att tillämpa det som står i stadgarna betr ordinarie årsmöte? Rent spontant tänker jag att de som är kallade till årsmötet bör vara de som är röstberättigade; kallelse ska ju gå ut en viss tid innan mötet (14 dagar i min förening). Alltså, kallas man är man röstberättigad. Står det inte i stadgarna hur länge man ska ha varit medlem för att få rösta?
 
Normalt har medlem föreningen rösträtt. Man har inte retroaktiv rösträtt, d v s har man gått ur har man inte rösträtt.

Om kallelsen t ex anslås på anslagstavla och kallar medlemmar i föreningen, är den som är medlem vid röstningstillfället/mötet röstberättigad (genrellt sett)
 
Hej!

har redan kollat med några föreningsexperter, men finns det någon föreningsräv här som kan belysa det här lite till?

Hur avgör man vem som har rösträtt till en förenings extra årsmöte där ny styrelse (och inget mer) ska väljas?

Ska det vara de som hade rösträtt vid ordinarie årsmötet (i början av året) vilket regleras i stadgarna, är det de som var medlemmar när beslut om extra årsmöte togs, de som var medlemmar när kallelsen skickades ut eller de som är medlemmar när extra årsmötet hålls?
Stadgarna anger bara vem som har rösträtt till ordinarie årsmöte.

Den som är medlem i föreningen har rösträtt om inte annat regleras i stadgarna.

Om föreningen håller på att bli kuppad får man vara mer noga med vem man tar emot som medlem.

Det finns en del rättfall på att "medlemskap köpt i dörren" inte är att räkna som medlemskap, men då gäller det utskänkning och slutet sällskap, men det kan vara ett argument för föreningen att använda om folk dyker upp vid årsmötet och vill lösa medlemskap kontant.

Är det infekterat är det också viktigt att veta vad stadgarna säger om röstning via fullmakt.
 
Tack.
Det är inte reglerat alls för extra årsmöte, så då bör det vara så att är man medlem får man rösta.
 
I min värld vore det konstigt om man delade in medlemmar i "riktiga" med rösträtt, och andra klassens medlemmar.

Är man medlem så är man. Medlemmar ska ha kallelse. Kallas inte alla medlemmar är mötet inte utlyst i laga ordning och därmed ogiltigt.
 
Jamen precis tanten. Det där har jag försökt formulera. Det är ju inte vettigt att bara de som hade rösträtt till ordinarie årsmötet i februari skulle ha rösträtt till det extra årsmötet (idag). Varför skulle man då ens behöva skicka kallelse till alla?

Tack!

Och allt gick så bra i dag :-)
 
Jamen precis tanten. Det där har jag försökt formulera. Det är ju inte vettigt att bara de som hade rösträtt till ordinarie årsmötet i februari skulle ha rösträtt till det extra årsmötet (idag). Varför skulle man då ens behöva skicka kallelse till alla?

Tack!

Och allt gick så bra i dag :-)
OT men Cilla nu fattar jag din avatar! (För mig har den sett ut som livmoder och äggstockar :crazy:)
 

Liknande trådar

Samhälle Om det är kallat till årsmöte i en liten ideell förening, i god tid och enligt stadgarna, och inga medlemmar utöver styrelsen dyker upp...
Svar
12
· Visningar
1 624
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Då är det snart dags för årsmöte i en av alla föreningar man är med i. Under året sitter vi i en lokal styrelse kopplad till den stora...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
16 552
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 449
Senast: Intejag
·
  • Låst
Tjatter Rom år 40. En strålande dag för stora kapplöpningar på Circus Maximus. Folkmassorna, som kan uppgå till så många som ett par hundra...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
44 114
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp