Självklart.
Men "någon" kan fortfarande ha "åsikten" att... osv.
Det kanske inte är medlemmarna som har rätten att avgöra så därmed har det ingen giltighet att de skriver det? De kan skriva "motioner", sen avgör styrelsen vilka av dem som blir "motioner till årsmötet".
Man förutsätter lite elementa som självklart när man skriver stadgar, så där står kanske bara att medlemarna kan skriva motioner. Senare talas om vad man gör med motionerna till årsmötet. Men det finns inte något EXPLICIT på att de storheterna ska vara identiska. För det är lika dj... självklart som att jorden är rund, typ.
Och kan därmed ifrågasättas på samma sätt som att jorden är rund...
Men med tiden så brukar flertalet se vem som har mer vett och substans i sin argumentation.
I det aktuella fallet är det två olika lokalföreningar, inte enskilda medlemmar, som står som avsändare till "motioner till årsstämman" (eller ja, jag vet att rubriken var motion på våra, den andra föreningen kan ju ha formulerat sig annorlunda; ombuden har ju inte fått se de handlingarna).
Men det är ju uppenbart att man valt att tolka "motion" som "förslag".
Stundtals är jag lockad att själv ringa till ordförande och höra hur vb tänker men inser att det är en mycket olämplig väg att gå, så jag kommer att låta bli.