rostigt bett - sur i munnen - tandproblem?

B

BeastieBabe

kan en häst få sådana tandproblem att ph-värdet i munnen ändras och gör så att sweetiron/sötmalms-bett kan börja rosta??

Sv: rostigt bett - sur i munnen - tandproblem?

Det finns två varianter av det bettet. En billighetsvariant på materialet och en dyrar variant. Vet ej den direkta skillnaden, men billighetsmaterialet rostar efter ett tag.
Har haft ett i flera år ingen rost, det andra rostade efter bara ngr. månader.

MVH/

jo de finns flera varianter.. men det finns alltså två märken? ett dåligt och ett bra.. minns du vad dom två heter?

Oj! Mitt dyra järnbett började rosta direkt!

Immer

Rostning kan väl inte ha nåt med hästens mun-miljö att göra? Är det järn i ett bett så rostar det ju om det tillförs fukt. Ingen fara med rost tycker jag.

Nej, en häst kan inte få tandproblem som gör att du förändrar pH värdet i saliven anmärkningsvärt. Då har de allvarligare systemiska sjukdomar.

Fö är det väl så att rena järnytor rostar i kontakt med fukt om man inte torkar och vårdar dem. Man kan ju snarare tänka sig ( om man ska tänka tandproblem ) att hästen gör märken i bettet pga tandproblem, och det sedan blir inkörsport för rostproblem.

Halva meningen med ett sweet iron-bett är att det SKA rosta litegrann ('mild ytrost' eller vad man ska kalla det). Sen finns det de som inte rostar med, men ursprungsprincipen var att de SKULLE rosta, det var det man ville åt.

Mitt Sweet Iron-bett har hängt oanvänt i stallet i tre år - och rostat. Så det är snarare fukten i luften, fukten från hästens mun etc som skapar rosten än något i munnen. Lägg en järnbit i stallet ett tag så rostar den med liksom.

Som en liten kuriosa, i Tyskland använder man järnbett väldigt mycket till unga hästar under inridning. Därför har man alltid ett lager bett som har "rostat" lagom mycket, smaken av bettet blir lite söt i munnen på hästen. Så att den skulle blli sur tror jag inte på, men däremot om magproblem förekommer då kan det säkert ske.

Annars skall som sagt dessa bett "rosta" lite, det är helt normalt.

Jag har mitt SI bett just för unghästar. Dels är det smalt, men ffa så verkar de gilla järnrostsmaken bättre än rostfritt. Så jag bettvänjer alltid med det bettet, sen när de är vana att ha bett i munnen så börjar jag ta reda på vad för typ av bett och i vilket material de vill ha. (och det är ju olika som natt och dag, en dill villf ortsätta ha järn, andra vill ha kopparrullar, och så var det det där med rakt, tvådelat eller tredelat med). Men invänjningen sker alltid med Sweet Iron-bettet just för jag insett att det föredras bäst och ger minst negativa reaktioner på att ha 'skrot i munnen' =)

Boj skrev:
Som en liten kuriosa, i Tyskland använder man järnbett väldigt mycket till unga hästar under inridning. Därför har man alltid ett lager bett som har "rostat" lagom mycket, smaken av bettet blir lite söt i munnen på hästen. Så att den skulle blli sur tror jag inte på, men däremot om magproblem förekommer då kan det säkert ske.

Annars skall som sagt dessa bett "rosta" lite, det är helt normalt.

Två märken vet jag inte, bara två olika material de är gjorda i.. När jag köpte för länge sedan så kunde man välja mellan billighetsvarianten och det lite dyrare men det är allt jag vet.

MVH/

Mitt ena rostade så mycket att minhäst fick småsår i mungiperna av det. Men eftersom hon gillar bettet så köpte jag bara ett nytt.

Men jag har köpt samma sorts bett (samma märke) tilll flera olika hästar. Och för vissa rostar det inte alls och för vissa så rostar det som bara den. Men det är nog som med människor vi har inte exakt samma ph i munnen. Men det betyder inte att den har problem i munnen för det.

hmm ja tack för alla svar ni som svarat.. har fått lite mer insyn i det här med sötmalmsbett :bow:

Vänta nu.... Syftet med sweet iron-bett är just att de ska rosta - det är det som gör att vissa hästar tycker att bettet smakar gott. Att vissa bett sedan inte ser direkt rostiga ut har mer med hanteringen att göra.

jo ja har juh fått det svaret :) jag själv har inget sådant bett och det sweetiron-bettet min polare har är petitessfullt omsorgsfullt skött så de är inte en gnutta rost på det..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Vad tycker hästar om att ridas med ett bett i munnen? Gör det ont? Hur reagerar de om man rider utan? Det ska ett forskarteam från SLU...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: WildHorse
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
417
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 242
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna