Rostiga hovslagarverktyg

Passion

Trådstartare
Hjälp! Jag rotade fram mina (dyra) hovslagarverktyg som har legat nere i källaren 2-3 år och alla är rostiga!
Sambon tipsade om autosol som tydligen är något rengöringsmedel för krom men jag är jätterädd att förstöra verktygen på något sätt.
Finns det någon hovslagare här eller någon annan kunnig som vet vad jag ska göra?

Det här läste jag om autosol:
"Ett effektivt kromputsmedel som rengör, polerar och skyddar krom, rostfritt stål och aluminium. Dessutom tar det bort rostfläckar, oxid och smuts. Ger en spegelblank yta och håller kromdetaljerna skinande längre!"
before-after-gc.jpg

Funderar själv på att köpa lite autosol och prova på lastbilen, kommer säkert bli kallad "putsbög", men va faaan, kan inte bli annat än bättre än det va innan i alla fall tänker jag. :p

Ättika och något som innehåller kol, sirap eller melass, olja kan fungera med, men svårt när där är mycket vatten i ättikan.
Använt detta till murarverktygen och till borden på snickerimaskinerna med hyggligt resultat.

Olja sen in, eller fetta in. Efter var användning .

Autosol är ett utmärkt puts-/finslipmedel som bevisligen inte ens skadar krom. Har själv en burk ute i verkstaden. Rekommenderar putstrissa till borrmaskinen för effektiv putsning.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
791
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 597
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
3 147
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar