Rösthjälper vid dressyr - LÖS

Shumpizen

Trådstartare
Hej, jag tränar på att rida min häst löst och använder därför min röst väldigt mycket när jag rider. Jag tränar just nu inför att vara med i en ridskoletävling i LC:1 och jag undrar om jag kommer att få använda rösten där tror ni?-

Smacka har jag förstått som ett big nono (vilket jag dock använder rätt ofta) så som jag har förstått det så ska jag låta bli det.

Men annars..? Olika ljud som jag använder är "ptroo" "hoowwh" och klickljud.

Sv: Rösthjälper vid dressyr - LÖS

Du får inte använda rösten alls och göra ljud som kan påverka hästen.

du får höra med ridskolan om dom godkänner ljud men annars så är man tyst vid dressyrtävling

"Mom 262
Ryttarens inverkan
Ryttarens inverkan skall vara mjuk med korrekta men fina och i det närmaste omärkliga
hjälper. Effekten av ryttarens hjälpgivning skall visa sig genom att hästen utför
de i programmet föreskrivna rörelserna på ett korrekt sätt. Smackning, vissling samt
användande av rösten en eller flera gånger under uppvisningen, är absolut förbjudet
och skall medföra minst två poängs avdrag, från det annars avsedda betyget för den
bedömningsgrupp, där det skett samt även påverka betygen under “Allmänt intryck
”."

Så ALLA ljud är alltså otillåtna? Gud, så hårt visste jag inte att det var :o Men eftersom att det är ridskola så borde de vara lite lättare med reglerna... Särskilt när en ryttare på en lös häst kommer in :P Får höra med ridskolan alltså!

ja ska du starta utan utrustning menar du? då måste du ju höra med ridskolan först eftersom det också är otillåtet

Vad menar du med att du ska tävla med en "lös häst"? Tävlar du så måste man ha utrustning enligt TR så då tror jag inte största problemet blir att man inte får använda rösten.

Iofs låter dom dig vara med och tävla utan sadel och träns så är dom nog inte speciellt hårda :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 362
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 358
Senast: Habina
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 408
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 822
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka