Röst komando?

Lunketuss

Trådstartare
Är det vanligt att man använder röst komando när man vill att hästen ska fatta gallopp? Är det nån nackdel att göra så?

Sv: Röst komando?

Jag vet inte om det är vanligt eller om det är rätt, men jag har en häst som det fungerar bra på. Har bara haft honom i 6 veckor, ett välskolat halvblod på 14 år. Fattar galopp på ren vikthjälp. Men jag kan vara otydlig i mina försök att skjuta fram och ned sittbenet, så när han inte fattar galopp direkt säger jag "galopp" och då galopperar han. Säljaren talade om att han reagerar mycket på röstkommandon. Jag har provat longera en gång och då fattade han också galopp väldigt snällt på kommando.

Motsvarande saktar han av snällt från galoppen när jag förstärker sätesbromsningen med "ssssssaakta". Jag kan ha samma problem där att jag inte är perfekt samstämmig utan kan komma i obalans när jag försöker bromsa med sätet - och då är det bekvämt att ta till röstkommando!

Sedan hoppas jag att min sits och samstämmighet med hästen ska bli bättre förstås, men det är som sagt bekvämt att använda som förstärkning när min egen ridning brister. (Total medvetenhet från min sida om att jag måste få bättre sits! :o) Framför allt vid nedsaktning känns det snällare att ta till röstkommando än att börja dra hårt i tyglarna...

Någon annan får gärna vara på hur vanligt och hur fel det är.

I western är det mer regel än undantag att man använder röstkommando. Jag har kommandon för både trav och galopp (och halt) på min häst som är westerninriden en gång i tiden.

Nackdel för min del är att min häst kopplar just galoppkommandot som "rejskommando". Nu behöver jag bara tänka galopp på min häst men ibland lägger jag till ljudet ändå men då ser han det mer som att öka gärnet!!

Använder mest kommandot vid longering/tömkörning nu då.

Fördelar är att hästen vet att ljudet betyder just galopp. För en häst som har svårt för att galoppera eller ta galoppskänkel är det jättebra tycker jag då första målet med en sådan häst är att få den i galopp. Sedan vilken galopp är mindre viktigt just då, det är finlir som kommer senare.
Fördelen är alltså att hästen kanske är virrig för skänklarna men när den hör ljudet "aha, juste, galopp".

Kommandot befästes först och främst vid longering (löslongering i corall föredrar jag).

Viktigt är att sära på alla kommandon. Ljudet för galopp ska enbart användas vid viljan att få galopp.
Inte i andra sammanhang what so ever.

Har sett flera som använder massa olika ljud för att påklalla hästars uppmärksamhet tex, däribland använt samma ljud som de haft för att senare få sin häst att trava, galoppera eller stanna..... Det blir förvirrande och hästen kommer helt klart sluta lyssna till slut.

Lycka till :)

Jag använder en del röstkommandon på min häst, jag tycker att det funkar jättebra. Traaaava, saaaakt aaaav, gaaalopp är de kommandon jag använder. Nackdelen är att han kan blanda ihop "sakt av" och "galopp" ibland (men ibland tror jag att han hör vad han vill höra;)), särskilt ute när vi kommer travandes på en raksträcka.
Men vid longering och tömkörning är det perfekt med röstkommando tycker jag:).

Det är väll relativt vanligt och komandot är då ett utdraget "gaaalopp", ser inget negativt i det alls.

Yngsta dottern använder rösten just när hon ska galloppera. Hon säger att han går över i lugnare gallopp när hon använder rösten än vad han annars gör (fullblod med lite fart) vill gå lite för fort ibland. Vi använder ju rösten när vi tömkör så han kan ju skritt, trav, gallopp och stanna till rösten.

Fast om han blandar komandona så kanske du är otydlig eller inte så konsekvent med uttalet.

Sakta av = sakt taaaaa
galopp= gaaalopp

div inte så lika igentligen, fast det är ju lätt att man blir lite slarvig till vardags och då väljer kusen att höra det den själv vill kanske. ;)

Min mamma lärde in galoppkommando och sakt av på min första ponny för det underlättade väldigt mycket när vi red ut tillsammans. Jag var rätt liten så då kunde hon ropa kommando istället för att jag skulle behöva bry mig så mycket om det :P. Kan också vara till hjälp på unghästar när man ska lära in galoppskänkel.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Marvin
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 506
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar