Sv: Röst komando?
I western är det mer regel än undantag att man använder röstkommando. Jag har kommandon för både trav och galopp (och halt) på min häst som är westerninriden en gång i tiden.
Nackdel för min del är att min häst kopplar just galoppkommandot som "rejskommando". Nu behöver jag bara tänka galopp på min häst men ibland lägger jag till ljudet ändå men då ser han det mer som att öka gärnet!!
Använder mest kommandot vid longering/tömkörning nu då.
Fördelar är att hästen vet att ljudet betyder just galopp. För en häst som har svårt för att galoppera eller ta galoppskänkel är det jättebra tycker jag då första målet med en sådan häst är att få den i galopp. Sedan vilken galopp är mindre viktigt just då, det är finlir som kommer senare.
Fördelen är alltså att hästen kanske är virrig för skänklarna men när den hör ljudet "aha, juste, galopp".
Kommandot befästes först och främst vid longering (löslongering i corall föredrar jag).
Viktigt är att sära på alla kommandon. Ljudet för galopp ska enbart användas vid viljan att få galopp.
Inte i andra sammanhang what so ever.
Har sett flera som använder massa olika ljud för att påklalla hästars uppmärksamhet tex, däribland använt samma ljud som de haft för att senare få sin häst att trava, galoppera eller stanna..... Det blir förvirrande och hästen kommer helt klart sluta lyssna till slut.
Lycka till