MinIan

Trådstartare
Fick av min pappa, rosor i kruka..

jag har fått sånt förut, men då har det ALLTID kommit bladlöss och dödat den och alla andra blommor på en gång.. så fort jag får hem rosor, då kommer dom där jäkla bladlössen..

HUR ska jag göra för att undvika dom? ska jag omplantera direkt i en annan jord? (gjorde jag en gång förut, men dom kom ändå :mad:) eller finns det annat man kan göra för att slippa dessa monster?

vill inte få detta angrepp igen.

Sv: Rosor

ingen? inte somkan komma med skötselråd iaf? eller länka tille n bra hemsida?

för jag vill verkligen att denna ska överleva och inte bli angripen :angel:

Tack för länkarna.. vad jag uppfattade det som så gillar inte bladlöss blomflugor :idea: jag har ganska många blomflugor här :angel:

lite diskmedel och vatten i en sprayflaska tar död på de små krypen snabbt, spraya lätt på båda sidorna av bladen i några dagar så ska du se att de jävlarna försvinner!:laugh:

man kan inte råka döda växten om man råkar ta för mycket diskmedel?

blir mycke sprayande då i sånna fall. det är mycket blad.
men denna gången är jag berädd på dom :devil:

Måste putta min tråd. för jag vaet inte vad jag ska göra. jag har aldrig lyckats hålla mina rosor vid liv....

jag lärde mig på floristkursen som jag gick att rosor vill ha varmt vatten, jag har gett denna varmt, (inte hett) varmare än ljummet.
men nu har till och med knoppen högst upp börjat slokna..
bladen vissnar och lossar :(

vad ska jag göra?

26139954.jpg

låt bli att köpa krukrosor :cool: dom är helt enkelt inte riktigt gjorda för att hålla. Krukrosor odlas i växthus och det tillsätts både det ena och det andra för att dom ska vara "mini" jag köper ibland fina minirosor på vårkanten och planterar ut dom direkt. Dessa överlever oftast om dom är vinterhärdiga, men ganska snart slutar dom vara mini. En av dessa "mini" rosor blev 70 cm hög inom ett par månader :grin: tänk också på att oftast är det inte en ros utan 3-4 plantor i en kruka. Det är alldeles för tätt för att rosen ska trivas

var ju inte jag som köpte utan fick dom i födelsedags present av pappa.

nu nu när du säger det.. så planterade jag om kukrosor jag köpte förut, dom överlevde till dom böev dödade av bladlöss. till och med blommade flera gånger ^^

ska genast planetra om dom. igen ^^

Om du ska göra ett seriöst försök att få den att överleva skulle jag rekommendera att

1. Sära på plantorna (om det är flera)
2. Plantera om dom i olika krukor med riktig rosenjord
3. Ställa dom på ett ställe med mycket ljus men INTE för varmt (ovanför elementet är ingen god idé)
4 klippa ner dom lite, åtminstone om det finns lite ögon på dom

Rosen på bilden skulle jag dock inte hysa några större förhoppningar om :crazy:

en fråga bara. varför "riktigt" rosenjord? exakt vad är det som är bättre med den jorden än någon annan?

rosenjord är ju på intet sätt magiskt. Bara lättare (för oss lata) rosor föredrar lite tyngre lerhaltig jord och den jord dom kallar "plantjord" eller "blomjord" är oftast mest torv och är alltså väldigt lätt och luftig. Det brukar även vara mer gödning i rosenjorden. Rosor är hungriga :D

den extra näringen håller dock inte särskilt länge. man måste ju alltid tillföra näring, oavsett vad man odlar. jag blir lite trött på det här med hundratals olika jordar till olika saker, helt utan mening.

(se det inte som ett påhopp på dig, jag har svårt att förstå bara...)

nej det är sant, men näringen måste oavsett anpassas efter vad du planterat. Jag planterar inte mina uteroser i rosenjord tex. Men jag skulle aldrig plantera dom i vanlig blomjord åtminstone. Rosenjord är som sagt smidigt att köpa om man inte vet vad en ros behöver

:rofl: ja skyll på mig, jag skriver fort men som vanligt kollar jag inte om jag stavat rätt i all hast :rofl:

tror jag ger upp den :angel:
nu ser den verkligen död ut :(
ska be folk att inte köpa KRukrosor mer :p

Tänkte uppdatera lite..

26426135.jpg
26426136.jpg

Jag gjorde ett desperat försök, det var 3 rosplantor i en liten kruka :eek:
särade på alla 3, men behöll bara 2.

och så klippte jag ner dom ganska mycket.. och just nu ser det väldigt ljust ut tycker jag :D

har fattat att rosor ska ha stora krukor? om dom ska leva inne. för jag har inte direkt någon möjlighet att plantera ut dom eftersom att det inte är min gård, men då tänkte jag på stooora utekrukor? som man kan ställa in på vintern och ställa ut på sommaren.

dom kommer väl troligtvis stå i trapphuset, eftersom att det är trångt i lägenheten och hyresvärden som är trädgårdsmästare i sitt land borde inte ha nått emot det :angel:

vad säger ni? hur ska jag göra för att hålla dessa vid liv? :)

ska dom stå utomhus på sommaren eller i trapphuset? rosor vill ha mycket sol minst 6 timmar om dagen under sommaren. Dom "äter" ganska mycket under blomningsperioden, jag ger mina benmjöl och kogödsel, man ska helst inte gödsla efter midsommar (men det är väl delade meningar om det med) de flesta rosorna vill ha en viloperiod och då behöver man ha det kallare än inne, ett kallföråd kan funka

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 751
Senast: Snurrfian
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 278
Senast: LiviaFilippa
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar