rosenhallon eller frilandshibiskus?

Tajger

Trådstartare
Har en yta som behöver något trevligt blommande, såg rosenhallon hos en bekant och tyckte de var fina. Men googlade och såg att de sprider sig som ogräs...nån som har erfarenhet av dem?

Ett vackert alternativ är frilandshibiskus, men de verkar lite kinkigare. Någon?

Det är en ganska torr och solig yta i en slänt som behöver täckas, vill helst ha buskar av nåt slag. Har försökt med rosor, men de dog :( Brudspirea har jag på en bit, men den blommar så kort tid, skulle vilja ha något som "tar över" efter spirean.

Sv: rosenhallon eller frilandshibiskus?

Rosenhallon är jättefina men de sprider sig något helt enormt... vi har det i en rabatt samt bakom växthuset, de i rabatten är nog lätt 2.5 meter höga och de invaderar omkringliggande rabatter och gräsmattan (fast där hålls de tack och lov i schack i och med gräsklippningen). De bakom växthuset är bra som skuggning för växthusgaveln och de får växa fritt, där är heller inte så mycket annat som de kan invadera utan de sköter sig själv utan att man behöver tukta dem för mycket.

De är som sagt tacksamma men tar lätt över, så man ska nog sig för lite innan man sätter sådana. Men de växer bra och är rätt fina, man får väl väga det mot om man orkar hålla efter dem, om det finns ställen som de kan invadera intill eller om det går bra att hålla styr på dem enbart där de SKA vara. ;)

Hmm, har förstått att det är så... Har ett stenparti i ovankant, och brudspirea nedanför, så det borde gå att hålla i schack...Kanske om man kör ner avdelare i jorden runt om? Hur djupt kan rötterna gå?!

Vet faktiskt inte men de är inte helt lätta att dra upp så jag gissar att de går hyfsat djupt. Men kan man sätta nån avdelare som kanske går ner 30-40 cm så borde det nog funka skulle jag tro... men jag lovar inget. :sneaky:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har ett prydnadskörsbär i trädgården som jag behöver lite råd om. Grannarna har likadana träd (jag tror det är japanskt körsbär med...
Svar
4
· Visningar
2 332
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Förutsättningar - torr slänt, har stått rosor tidigare som inte klarade sig. Framför/nedanför står brudspirea, klipps dock ganska hårt...
Svar
0
· Visningar
514
Senast: Tajger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Äntligen blev vädret lite mer tilltalande, och jag kastade mig ut i trädgården. Åh vad jag gillar dessa vårdagar då solen slösar sina...
Svar
0
· Visningar
978
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Jag vill plantera någon typ av avbalkning/häck in mot min granne. I det huset bodde tidigare ett par som hade en levande blommande...
Svar
10
· Visningar
4 075
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg
  • DIY hästvård