Fiorano

Trådstartare
I morse hade min valack kissat rosa. Såg inte när han kissade men det var precis innan utsläpp. Hans urin har aldrig någonsin var missfärgad tidigare. Det som lägger till min oro är att han förra veckan betedde sig märkligt vid arbete. Första dagen tömkörde jag och han slog mot mig vid framåtdrivning. Må vara hänt iofs eftersom han inte direkt är helt arbetsvillig i vanliga fall heller. När vi kom tillbaka till stallet kissade han länge.

Andra dagen red vi ut och han var inte heller då sitt helt vanliga jag. Slog mot skänkel och var i "två delar". På vägen hem stannade han med ryttare och kissade. Har aldrig hänt förr.

Han har fått vila sen dess (fem dagar) med tanke att han ska vila månaden ut. Han ser ut att ha börjat växa så trodde att det kanske var därför han föll i sär och inte ville jobba på (han är 4.5 år). Men så idag rosa kiss.

Allmäntillståndet är bra, god aptit, dricker som vanligt, ingen feber. Har pratat med kliniken plus en utomstående veterinär som båda tycker jag överreagerar:o. Men jag tycker inte det känns helt bra i magen för mig själv.

Vad hade ni gjort?

Sv: Rosa kiss

Jag hade 1. gått på min magkänsla och 2. med tanke på kisset och reaktionen vid arbete bett veterinären kollat muskelvärdena med blodprov.

Om det fortsätter eller kommer tillbaka en tid, kolla om veterinären kan kolla i urinblåsan. Har haft häst med gigantiska urinstenar, han kissade rosa ett par gånger och rent blod på slutet.

Har du kollat om han har stenar i "förhuden", alltså runt urinröret? Jättevanligt på valacker och de kan få väldigt märkliga symptom.

Det går inte att öht röra honom i de regionerna. Har aldrig gått under tiden jag haft honom-han blir tokförbannad. Tror inte det är smärtrelaterat eftersom han betedde sig likadnat drogad och bedövad vid kastreringen... (Han fick jäääättemycket droger till slut)

Jag blev dock lite lugnare idag när jag såg att en av de andra hästarna också kissat rosa i snön. Misstänker att det kan vara något i höet som påverkar? Det är en del väldigt grova strån i detta partiet som vi bytte till för en vecka sen. Juno tuggar ju i sig vadsomhelst, medan Barbie ratar allt sånt. Så det är nog därför jag inte sett nåt rosa i hennes box även om de har samma förutsättningar.

Urin kan reagerar med snö (har jag för mig) samt underlaget i boxen + betong. Det har det alla fall gjort på fler tal hästar jag mött, då har det inte varit någon fara. =)

Urin kan reagerar med snö (har jag för mig) samt underlaget i boxen + betong. Det har det alla fall gjort på fler tal hästar jag mött, då har det inte varit någon fara. =)

Det har jag också märkt! Vad som reagerar med vad vet jag inte. Jag har sett både rosa och röda kissfläckar nu i vinter i snön. Trodde först att det var blod i urinen men sen när jag såg dom kissa var det gult, men tittade jag på samma fläck ca 5 minuter senare hade den blivit riktigt blodröd.

Ja det var även vad båda veterinärerna sa också:p. Men jag tycker att det är konstigt att det inte alltid reagerar på samma sätt när de står på samma underlag? Och dessutom kissar flera gånger på en natt och bara en kisshög blir rosa?

I hästens kiss finns ett ämne som heter pyrocatechin som gör kisset rödaktigt när det reagerar med luftens syre. Som tidigare skrivits är det alltså helt normalt att kisset är rödaktigt en tid efter att hästen kissat.

Om du är orolig, så ta ett urinprov -- passa alltså på när han kissar och fånga in lite urin (bör tas när han kissar) -- och för det till vet och be hen undersöka det.

Alltid lita på magkänslan. Även om det som många redan svarat inte är ovanligt eller konstigt kiss kan se rött ut i snö/strö. Så med tanke på din magkänsla och vad den bla grundas på skulle jag kolla upp. Sinnesro är värt en hel del om inte annat.

Så länge allmäntillståndet med tillhörande aptit är som vanligt avvaktar jag. Han får hursomhelst vila månaden ut så får jag se där efetr hur han är. Minsta lilla han inte är som vanligt står vi utanför klinikdörren och knackar:p.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 599
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 918
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Det började med att han inte ville äta förra söndagen, sen pep han till när jag lyfte upp honom i bilen men det är bara småsaker man...
7 8 9
Svar
168
· Visningar
12 475
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 362
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare