rörigt men behöver ventilera

satanic

Trådstartare
skall försöka ta allt frän början.

Har ett kallblod som för ca 2 år sen blev halt. blev behandlad av vetrinär och kiropraktor och blev friskförklarad, reds igång och allt var frid och fröjd. Sne i bäcken och låsningar i ryggen som jag inte märkt av (fanns innan jag köpte han) som gett hovledsinflamationer.

Nu i slutet av sommaren gick han omkull och sträckte sig i bogleden..
Hade vetrinär ute och han blev sakta med säkert bättre, började rida igång tills han en dag var halt igen. Samma ben hade kontakt med veterinär som tyckte vi skulle avvakta, troligtvis dragit upp skadan i hagen och han blev bättre.

Tills han blev halt på ett bak ( gissar på antingen en spark eller nåt annat då han var öm i rumpan en liten bit ovanför baknä) men det gick över och vi har hållt på att komma igång nu i ca 14 dagar igen.

Sen idag har han såklart fått en tappsko på samma ben som bogskadan och är halt, skall åka ut tidigt imorgon och se hur han är, märkte även att han är lite stel/sne i bakkärran.

När han drog på sig bogskadan så var vetrinären tydlig om att detta är en skada som kan vara svår att få bukt på och med tanke på att det är en stor häst är det inte säkert att det går vägen.

vet inte riktigt vart jag vill komma men just nu känns det som allt går åt skogen och att det inte är nåt mer att göra, då samma skada kommer upp gång på gång.

Sv: rörigt men behöver ventilera

Sned i bäckenet och låsningar + stel/sned i bakkärran? Om jag var du skulle jag boka tid på en BRA klinik för att ultraljuda SI-leden. Ett mycket vanlig skada som kan uppkomma när en häst har gått omkull.
Knäledsinflammation är också vanligt som en sekundär åkomma vid SI-ledsproblem vilket skulle kunna förklara hältan bak.
Behöver du tips på klinik som är kunniga på sånt här så får du gärna PM:a. :)

knäna är det inge fel på, inge ont i dom utan var ovanför och jag tror mer på en spark då det var ett hovstort område på rumpmuskeln som ömmade.

han har haft problem med låsningar som jag gissar på är det som spökar igen.

skall ringa vet nu o se om han svarar, han såg mycket bättre ut idag och ömmade/halta bara när han klev på hårda snö/is bulor.
har dock inatt lyckas att späcka läppen.
blir inte klok på denna häst, har dock fått höra att det troligen är samma sada som sist och det nog inte är något att göra.

han har haft problem med låsningar som jag gissar på är det som spökar igen..

Du har aldrig funderat över varför "låsningarna"/muskelspänningarna uppstår? Det finns en orsak till det.

blir inte klok på denna häst, har dock fått höra att det troligen är samma sada som sist och det nog inte är något att göra.

Av vem har du fått höra detta? Behandlande veterinär?

Det är naturligtvis helt upp till dig hur du ska göra med din häst men jag förstår inte riktigt vad syftet med din tråd är?
Med tanke på symptomen så har jag gett förslag på vad du kan göra för att få reda på grundorsaken men det kanske inte var det du ville? Förklara gärna mer isåfall. :)

låsningarna har troligtvis uppkommit efter att han gått omkull iaf vad equiterapeften kunde känna, långt innan jag köpte han fick bort problemena och det har hållt sig i 2 år, gissar dock på att han gjort nåt i hagen då han är lite av en klump, ser att han är lägre i ena sidan av bäckenet. låsningarna mm håller sig i borta med "vanlig" ridning men troligen har han nu gjort sig nåt ex trillat i hagen. Skall ringa equiterapeften imorgon och höra när han har tid att komma ut och kolla på han.

pratade med veterinären idag som skrev ut metacam och att vi skall avvakta och se hur han reagerar, då han var mycket bättre idag.

problemet med frambenet är en helt annan sak och hör inte ihop med ryggen utan troligtvis har han fått ont när han trampat av sig skon.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 866
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 291
Senast: Gumman123
·
Hästvård Hej! Har haft problem med att min häst blivit halt efter varje vintervila. Vet. har inte klurat ut vad det har varit förrän nyligen, då...
Svar
4
· Visningar
1 142
Senast: hag391
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka