Rörelsestörningar.

M

Miloni

Hur fungerar det där egentligen? Hur avgör man om en häst har en rörelsestörning utan smärta? Har stött på en del nu nämligen som har haft skadade hästar och vet. säger att hästen inte har ont längre men har en rörelsestörning som kanske inte försvinner.

Hur vet man det? Att hästen inte har ont? Hur vet man isåfall om man rider hästen med rörelsestörningen om skadan går upp igen om hästen rör sig likadant som den gjorde när skadan var färsk? Tänk er häst med rejäl bakbenshälta ungefär.

Kan säga att dessa hästar jag mött på så handlar det om muskelbristningar som gjort hästarna halta från början. Efter att ha sett flera sånna här skador nu så börjar jag undra hur man egentligen vet. För det känns dumt när dom rider hästen när den faktiskt haltar. Vad vet man vad som är vad?

Sv: Rörelsestörningar.

Har haft en häst med en rörelsestörning. Veterinären ansåg att det inte handlade om smärta när hästen inte blev bättre på smärtlindring eller visade någon försämring på böjprov. På den hästen handlade det om ett bakknä vilket gjorde att han hade ett ngt kortare steg på det benet. Han reds dock inte särskilt hårt efter konstaterandet.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 996
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 345
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 524
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka