Rörelsestörning?

Sv: Rörelsestörning?

Hur gör man då? Alla filmer ligger under jasmiiiine på youtube, Windam eller Wille heter han. Jätte tacksam om du vill kolla!!:)

När han kom ur hörnan på den sista filmen, så gick han inte rent. Men det kan ju bero på vad som helst. Föreslår att du låter en vet kolla igenom honom så behöver du inte oroa dig mer :)

Det går inte att se något direkt för hästen måste få trava i en fri form utan att det sitter någon och håller ihop den. Hade den varit tvärhalt hade man sett det ändå, men på det sättet som hästen visas på filmen så går det inte att se någon direkt rörelsestörning mer än när den kommer ur svängen.
Varför undrar du om din häst har någon rörelsestörning? Är det någon omkring dig som har sagt det eller?
Tycker fortfarande att du skall visa den för någon bra hästveterinär om du känner dig osäker. Har man väl fått såna här tankar så är de svåra att släppa och sååå dyrt är det ju inte att göra en vanlig koll. Det är heller inte konstigare än att man besiktigar sin bil varje år. Sen är det ju så att rörelsestörningar är inte lika vanliga som hältor. Det kan vara en rörelsestörning, men det kan lika gärna vara en hälta som med lite tur på ett relativt enkelt sätt går att få bukt på rätt snabbt. Fortsätter man däremot att rida på en sån häst så blir den efter ett tag oftast halt på flera ben och får låsningar överallt. Nu säger jag inte att din häst är halt, det är bara lite allmän info. Så det kan bli betydligt billigare och enklare att visa upp hästen för en bra vet nu med en gång - om du känner så här menar jag bara.

Jag ser inte heller något uppenbart, tycker att den ser ut att gå överlag rent (med reservation för att jag har en pyttedator med pytteskärm), den tappar väl takten någon gång men det ser mer ridrelaterat ut. Däremot böjer han ju knappt haser och bakknän när han skrittar, där har ni något att bita i vad gäller träningen.

Jag håller med Kryddan, kolla upp hästen om du är orolig. En vettig tränare borde kunna se om det är uppenbart ridrelaterat, är det inte det så är det väl i så fall läge att låta en veterinär gå igenom den. Tränaren kan också ge er hjälp att hitta lite mer rätt vad gäller arbetsformen, och ge er övningar som aktiverar lederna bak.

Senast ändrad:

Ja de har jag med sett men de berodde nog på annat;) men utöver det då?

Varför skulle det bero på annat? Det är inte där problemet kommer fram? Normalt sett haltar ju inte friska hästar "bara sådär".

I övrigt ser man ingen hälta, men som sagt så behöver man se hästen i en friare form (såvida det inte är där problemet ligger) och ett friskare tempo.
Däremot tycker jag hästen ser stel och "fel" ut bak när den rör sig i traven med ryttare, det är definitivt något jag skulle vilja visa för en veterinär.
Visst kan det bero på hästens rörelsemönster och att den inte direkt går i form och jobbar bak, men JAG personligen skulle inte rida den utan att checka så allt är okej.

Okej tack! Har lagt upp nya från träningen igår på min youtube (jasmiiiine) och där e han superfin och korrekt i mina ögon. Vet att han är låst i bogen och stel, har hoppats alldeles för mkt för tidigt, är bara 8år. Så nu försöker vi få med bakkärran, då han gått på ridskola och inte behövt jobba med
Dem. Men kolla gärna in mina nya! Och se vad ni tycker. Har duktiga Grand prix tränare som inte tycker jag behöver bry mig mer än att han måste gå korrekt, och jag ska inte hoppa honom förrän han har mycket muskler!

Kan rekomendera att ta ut en veterinär som är vidareutbildad med kiropraktik om han är låst och stel i bogarna.
Är väldigt vanligt att de har låsningar i olika delar av kroppen ex pga att de rejsat omkull i hagen.
Bättre att rätta till innan han sätter fel typ av muskler som kanske försvårar i ett senare skede.
Kollar mina egna hästar 1-2 ggr/år för att vara på den säkra sidan, smågrejer som man kan hitta då blir då inte mer än just smågrejer. :)

Jag har haft honom i ca 1,5mån och under den tiden så har han redan byggt MYCkET muskler och rör sig otroligt mycket bättre, så det går absolut åt rätt håll, skall ge honom laser och massage istället för kiropraktor eller ta ut equiterapeut då jag är lite kluven till det....

Han rids igenom av Grand prix dressyr ryttare varje vecka och har redan blivit otroligt mycket mjukare, så ska framförallt försöka rida igenom det:) han är inte som en pinne, suttit på mycket värre, men lite stel pga olika ryttarbytet, ridskola och för mycket hoppning utan muskler. Så får bli dressyr häst ett tag :) men kolla gärna mina nya filmer och säg vad ni tycker för där är han riktigt fin!!

man sitter ju och letar fel på en sån här film.. :) Hade du inte efterlyst rörelsestörning hade jag kanske inte tänkt på det, men nu satt jag och letade och fastnade på om höger bak tog kortare steg?

Snygg häst!

Gjorde du veterinärbesiktning när du köpte? Annars kan du ju bara göra en egen besiktning nu så behöver du inte spekulera och oroa dej sen när du fått svar av veterinär.

Haha jag vet! Jag fokuserar som tusan på hans ben nu bara för att jag fått för mig massa! Ja han är lite kortare, egentligen vb men han hade ju inga muskler alls när jag fick honom och lite sne, de tog ett tag innan vi ens fick honom att ha en "normal" skritt, annars taktade han som bara den, och världens kortaste skritt, så på rätt väg iallafall!

Han är bes UA, även böjprov UA i februari, så det var inga problem, det vet anmärkte var att han var tunn, omusklad framförallt på rumpan! Så antagligen är han svag i sin vänstersida, jag är lite hypokondriker även när de gäller hästar haha;) tack så mkt att du tyckte han var fin !! Han är underbar!

Nu har jag kollat de nya filmerna och han är fin behövs lite muskler som sagt men redan bättre bakbensaktivitet. :)

Laser och massage är bra det med, men man kan inte massera bort en låsning så en bra kombination är inte fel.
Min vet använder laser först och manipulerar sen. Sen får jag direktiv på vad jag ska göra träningsmässig, lättare massage m.m.

Dock är jag extremt noggrann när det gäller val av person (veterinär) som ska hålla på med mina hästar oavsett om det är ren akutvård eller om det är för manipulation el liknande.
De ska ha utbildning och framför allt också vara intresserade av det, finns tyvärr en del som enbart gör det för att tjäna pengar...

Lycka till med din fina pålle :)

Ett tips bara försök rotera galoppfilmerna, det blir lite konstig vinkel nu när man tittar ;):D

Tack så hemskt mycket att du tog din tid! Ja han har redan blivit bättre som du säger, så tänk om några månader till:) men får bli omskolad till dressyrhäst ett tag, är ju trots allt hopphäst egentligen;) jag är också väldigt noga med rätt personer, många equiterapeuter som inte vet vad dom pratar om... Tack så mycket för tipsen! Ska tänka på detta! Och vet inte hur man roterar filmen men ska kolla på det!;)

Med reservation för att jag bara är en glad amatör, men i mitt tycke ser den inte halt ut dock ser det ut som hästen blir svag och tappar lite med höger bakben när den kommer in/ur böjt högerspår. Om man blir osäker är det bättre att låta veterinär titta på hästen, men när mina hästar varit halt/haft rörelseproblem har detta varit så uppenbart rätt i magkänslan än när man går och oroar sig på OM det är något fel. Är också hypokondriker när det gäller hästar, precis som dig :D

Ja men med tanke på hur otroligt mycket finare han blivit så är han nog bara svag! Men precis, magkänslan är ju ändå bra på mig, han strular ju inte med att vägra fatta galopp, vägra på hinder eller byter galopp osv som vissa gör när de har ont! Så får nog bara fortsätta att rida igenom det, han ska ut på sin första dressyr tävling i slutet på maj, ska bli sååå kul att se vad domarna tycker;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag tänkte om ni kan hjälpa oss lite utifrån våra filmer med apport. Mila har för ca 3 veckor inget intresse för leksaker och gripa...
Svar
8
· Visningar
1 057
Senast: dpmatte
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 835
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 516
Senast: Grannox
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 247
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10