rörelsestörning på min arab

F

fobewap

varning för lång historia:(
Men vill höra om ngn har en ide om vad detta kan vara...

Min arab, nu 15 år, jag har haft honom i 4 år...
Har jobbat mycket med att få honom att ta stöd på bettet, och detta har blivit mycket bättre efterhand.. Men han har alltid varit svårare i höger varv och har i det varvet alltid kännts lite "ojämn" när jag rider lätt på rätt sittben. Jag har funderat lite på det,men eftersom han gick igenom veterinärbesiktning o böjprov utan anmärkning så har jag ( kalla mig okunnig:crazy:) trott att det är så han är min prins, lite stelare i den sidan, svårare att ta stöd osv... Jag har aldrig kännt ngt när jag sitter ner i kort trav... Han har också alltid haft svårt för att samla sig i galoppen, i början ville han gärna rusa, men det har efterhand blivit mkt bättre och jag får honom nu i en lugn kortare galopp, men dock inte i perfekt form.

Nu till saken, jag skulle idag rida för en ny tränare( western tränare) hon sa direkt att din häst har en rörelsestörning! Hon sa att han satte nr höger fram tyngre och att det också syntes bak diagonalt. Det värsta är att jag fortarande inte känner ngt själv:cry: förutom när jag sitter på rätt sittben i höger varv, då känns det skumt - men så har det kännts i 4 års tid:crazy: Känner mig fruktansvärd, har alltså i flera års tid ridit o tränat med en häst som inte går rent:( Är fruktansvärt ledsen o förvirrad, och undrar varför aldrig ngn annan tränare som jag ridit för under längre tid, sett el sagt ngt!? De har tom ridit honom själva!? Det enda jag har kännt under de senaste veckorna är att han inte går fram ordentligt- och det är kanske ett typiskt tecken på att ngt är fel:crazy:

westerntränaren tittade och kände också på hans rygg´ han var spänd o stel i muskulaturen på högersidan och ojämnt musklad, mer musklad på vänster sidan... Jag har för ca 1 år sedan låtit kiropraktor gå igenom honom och då har han varit någorlunda lika musklad.. Han tidigare också låtit massera honom, dock inte på senare tid av ngn anledning. Min massör har ofta sagt att han är spänd i ryggen, och han har alltid känns bättre o mer avslappnad efter massage...Men aldrig sagt ngt om att han är väldigt oliksidig. Kan ju ha kommit på senare tid iof...

Känner mig i vilket fall nu väldigt orolig:crazy: och skyldig eftersom jag inte märkt ngt! Ska boka tid på klinik genast nu på måndag! Tankarna far runt i huvudet , vad kan det vara! Det är ju vanligt med cystor o atros på araber, kan det säkert vara:crazy: Jag avgudar min häst, och kommer aldrig hitta en häst med det psyket igen, ngn som har ngn solskenshistoria som har haft liknande problem!???.¨´

Sv: rörelsestörning på min arab

Hej!

Det är nästan omöjligt att säga vad som är fel via nätet, det kan vara så mycket som är orsaken till din hästs problem. Vi får hoppas veterinären du ska träffa är duktig.
Var själv på kurs med min häst en gång och ingen såg att han var halt trots mycket folk på kursen och erfaren tränare från USA, jag kände heller inget men tyckte inte han var framåt så jag avbröt och tog jag honom till veterinär och han var flera grader halt....förstår din känsla, man känner sig som ett monster som tränat på hästen. Lycka till på måndag!

Tack! Ngn mer som har erfarenhet el varit med om liknande ?
:confused:

Lite så var det när min fick spatt. HB och framhalt typ rörelsestörning.

Ok, hur gick det med spatten? Har du också arab ?

Jag har bokat tid på klinik nu, så om ca 14 dgr ska vi dit! Innan dess ska vår eqterapueft kolla igenom honom, när jag började känna igenom hans rygg ordentligt så hade han hårda "strängar" på höger sida, samt att han liksom har en grop där,... misstänker därför att sadeln kanske inte ligger så bra, ska kolla det också , så att det inte är den som trycker o ställer till det:crazy:

Hade liknande problem och det var sadelrelaterat!

Just den spända ryggen visar ju att hästens muskler går i försvar mot något. Efter många sadelbyten verkar vi hittat en som fungerar nu, ryggen är mjuk och fin även utan massage och bjudningen är bättre:)

Ok, hur gick det med spatten? Har du också arab ?

Jag har bokat tid på klinik nu, så om ca 14 dgr ska vi dit! Innan dess ska vår eqterapueft kolla igenom honom, när jag började känna igenom hans rygg ordentligt så hade han hårda "strängar" på höger sida, samt att han liksom har en grop där,... misstänker därför att sadeln kanske inte ligger så bra, ska kolla det också , så att det inte är den som trycker o ställer till det:crazy:

Nej en islandshäst. Men jag hade en dålig sadel också som spökade och den är nu utbytt. Så nu går han fint och spatten är vilande.

!

Man kan ju omöjligt ge några konkreta svar över nätet men ändå. Hade din tränare några idéer? Spänningar i ryggen kan ju leda till rörelsestörningar men samtidigt kan hältor ge spänningar... Klinikbesök är vettigt och det lilla jag kan säga är att med rätt behandling och lite tid brukar det mesta gå att lösa.
En del hästar har rörelsestörningar utan att ha ont och kan funka fint i ridning trots dessa. Det man då måste utreda är hur dessa störningar påverkar hästen så att den inte får ont ngn annanstans p.g.a. störningarna.

Du verkar vara mån om din häst och det är i slutändan det viktigaste. Har man den inställningen brukar det gå vägen!

Lycka till hos veterinären och med träningen därefter!

varning för lång historia:(
Men vill höra om ngn har en ide om vad detta kan vara...

Min arab, nu 15 år, jag har haft honom i 4 år...
Har jobbat mycket med att få honom att ta stöd på bettet, och detta har blivit mycket bättre efterhand.. Men han har alltid varit svårare i höger varv och har i det varvet alltid kännts lite "ojämn" när jag rider lätt på rätt sittben.

Du nämner att du sitter ner på "rätt" sittben.. För min del så har jag svårt att förstå vad du menar med det. Kan du förklara lite mera ingående vilket sittben som är rätt att sitta ner på i tex vänster varv och vilken gångart.

Sen en ytterligare fråga,, du nämner en "ny tränare"

Du skriver att du har en arab men mig veterligt så brukar man inom western träna quaterhästar i den träningsformen.

Vad är anledningen till att man tränar westernridning med en arab mer än att cowboysadlarna är helt överlägselt anpassade för att avlasta hästens rygg??

Tolka inte detta som en spydig fråga utan som den är ställd.. Av ren nyfikenhet och för att ge mig större kunskap i ett ämne jag inte har så stor kunskap i.

Man kan ju träna western med vilken häst som helst! Precis som man kan hoppa, rida dressyr och så vidare med hästar oavsett ras. :)

Man kan ju träna western med vilken häst som helst! Precis som man kan hoppa, rida dressyr och så vidare med hästar oavsett ras. :)

Ok och med detta så förstår jag att tölt och flygande pass inte är ngt speciellt för just islandsponnys utan det kan man träna med vilken häst som helst oavsett ras.

Förstår du nu skillnaden på att verkligheten inte är så enkel att man kan generallisera hästar/träning= oavsett ras.

Islänningen är unik med sina trumpinnar till ben, en quater har en bakdel som en belgienblue och skulle vi göra ett uthållighetsprov mellan en quater och en arab så skulle quatern leda med 200 meter 300 meter efter start men i mål 3 mil senare skulle Araben vinna med 1 km.

Vad jag vill framhäva är att för den enskilda individen kan det vara mera till skada än välbefinnande att generallisera hästen oavsett ras.

Bara detta generalliserande kan faktiskt leda till rörelsestörningar för rasen.

Nej det finns flertalet raser förutom Islandshästen som erhåller speciella gångarter, tölt t.ex.

Western är inte en gren som är omöjlig att rida på araber, morganhästar och så vidare, även om man kanske bör köpa
en Quater om man vill rida de högsta klasserna? likväl som man köper ett halvblod om man vill rida Grand Prix i dressyr.
Sedan så är det ganska stor skillnad på att jämföra en hästs naturliga gångarter och gångartsridning med bruksridning.

Vad ska jag då rida på min som är av okänd ras? Ingenting då eller?
Eftersom att hästen måste vara av en specifik ras för att få ridas i de olika grenarna utan att få rörelsestörningar? ;)

Bäst att lägga ned både Dressyren, hoppningen och western på grund av det. :)
Trots att den tävlat elitklasser i dressyr, hoppat banor på 130 cm.

Senast ändrad:

Delvis KL

Jadå, araber är ofta mycket duktiga på westerngrenarna :)

Titta till exempel på Shangall ox, Audi ox mfl. Tror inte dessa lider av några rörelsestörningar.

Tack , det låter hoppfullt! Jag ska absolut be Eq titta och se hur sadeln ligger på honom!!!

Tack alla för era svar:)

Förklaring till vad jag menar med rätt sittben, är att jag i trav sitter på det yttre sittbenet i höger varv, och det är i detta varvet det känns mer "ojämnt" än vad det gör om jag sitter på rätt sittben i vänster varv i trav.Dvs att jag då i vänster varv sitter på det yttre... Följden av detta har blivit att jag då i höger varv när jag ridit lätt i trav suttit på fel sittben där, för när jag har försökt att sitta på rätt, det yttre, så har det kännts fel:confused: Hoppas ni förstår vad jag menar... Men det som gör mig konfunderad är att så här har det varit sedan jag köpte min underbara häst:love: för 4 år sedan... Jag har funderat på det från och till och tänkt som så att han har en starkare sida och att det därför känns ojämnt att sida på det yttre i höger varv:crazy: Men han har alltid kännts fräsch för övrigt annars, och det har inte varit ngr fel på framåtbjudningen ...

Vi rider för Western tränare emellanåt, men vi rider inte Western:) utan vi rider markarbete o lite dressyrridning. Westerntränare har många bra övningar för att mjuka upp o lösgöra hästen nämligen:d
Även att jag inte rider Western har jag fått för mig att araber används inom detta område, ganska mkt, men jag är inte säker...Jag tror också att man kan oavsett ras, rida och träna det som man är mest intresserad av!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: Castellini
·
Dressyr Jag har nu vid två tillfällen blivit tillsagd att jag måste sluta låta händerna följa med upp när jag rider lätt, då detta stör hästen...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 855
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar