Röra sig efter fölning!?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare knyttet
  • Startdatum Startdatum
K

knyttet

Har sett i många trådar att man rekommenderar att ta stoet ifrån fölet ett par ggr/dag i början för att röra på henne. Är det för livmoderns skull?
Hur gör man med ston som fölar sent (på betet)? Räcker det att de rör sig i en stor hage, eller ska man ändå ta iväg stoet några ggr de första dagarna? Hur brukar ni lösa det praktiskt när de inte är så nära stallet?

Frågvis novis... ;)

Anledningen är att livmodern ska dra ihop sig och tömma sig på en massa läskigheter. När stoet blir oroligt och springer och skriker efter sin unge så får livmodern hjälp på traven.
När vi har haft sena föl så har det varit olika om vi har tagit in dem eller låtit dem gå kvar ute. Även om vi inte har delat dem har det inte varit problem att få dem dräktiga igen, inte ens på fölbrunsten.

Tack! :)
Mitt sto ska inte föla förrän i mitten på juli, så då går ju hästarna redan på bete sen en tid. Det kanske räcker att longera stoet i hagen då, om det går att hålla fölungen en bit bort för att få stoet lite "upprörd"... Det känns lite bökigare att släpa med både sto och föl till stallet, för att låsa in fölisen i boxen några minuter.
Tänk vad man skapar sig bekymmer redan när det är flera månader kvar! Men det känns alltid bra att ha frågat om allt när man är novis... ;)

Vi delar så gott som aldrig på sto och föl. Möjligen om de fölar så tidigt att vi anser att fölet inte kan hänga med ut nån dag pga isgata eller för ruskigt väder. Då tar vi ut bara stoet en stund då och då.
De som fölar "på bete" får gå som de går, och de är alltid fint ihopdragna när vi kollar dom på fölbrunst.

Ja, det är för att livmodern skall dra ihop sig och efterslaget skall tömmas ut ordentligt.
Jag personligen tycker det är bäst att ta ut stoet separat första veckan 2-3 ggr/dag för att lognera henne altternativt låta henne springa i hagen ensamt och under tiden ha fölet kvar i boxen.
Då tycker jag att stoet rör på sig bättre....Och därmed en effektivare tömning och sammandragning.

Går hon kvar i hagen med fölet rör hon sig inte lika effektivt. Det är min personliga uppfattning och erfarenhet.

Jag särar på sto och föl ca 3-4 ggr/dag ALLTID!

Inte kul att få ärrbildningar i livmodern efter små 'osynliga' infektioner och därmed svårare att få stoet dräktig igen.. värre för vart år!!

En fråga till dig.. ska du 'campa' i beteshagen då fölningen närmar sig.. eller får stoet klara sig själv :confused:

Själv tar jag hem mina ston från betet inför fölningen, för att kunna övervaka dygnet runt!

Jag har turen att ha alla beteshagar samlade runt gården, så jag kan ha koll utan att campa... ;)
Har tänkt att flytta stoet till hagen närmast gården när det är någon vecka kvar, så känns det tryggare. Tyvärr har jag inte lyckats att få semester den veckan som fölningen är planerad, det hade känts ännu bättre... Man blir ju lite nervös när det är "första gången"! :p

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar