Rör sig hästarna bättre med skor på?

Donnatello

Trådstartare
Ja jag har ett litet dilemma jag har tänkt att starta min 4-åring i dressyrkvalet och vill självklart ha fram så mkt gång som det går. Kruxet är att han är oskodd bak än så länge, han har runda, starka, fina hovar så han behöver inte skos för den sakens skull men blir det ngn skillnad på gången tro? Har tänkt o va vara med på kvalet om ca 3 veckor är det försent att slå på skor nu? Vad tror ni?

Sv: Rör sig hästarna bättre med skor på?

Det är ju väldigt individuellt men överlag så tror jag att dom flesta hästar tar för sig mer med skor. Även om man tycker hästen klarar sig utan så vet man ju inte hur mkt bättre det kan bli med skor om man inte har skott, hästen kan ju gå och spara sig lite utan att man känner det.

Jag hade skott om jag var du, nu är väl ypperligt att sko då har du ju tid på dig att ta av dom oxå om det inte funkar.

Jag skulle också sko.Vi brukar sko (eller sko om) 2-3 veckor före visning.

Vi skor dem runt om redan till 3 årstest.

Om dom är ovana att gå med skor kan dom slå lite i sko (det blir ju en annan balans), och det ger ju neddrag på visningen, så sko inte för tätt inpå tycker jag. :) Men enl min erfarenhet får dom bättre steg med skor eftersom dom, som andra skrivit, vågar ta för sig mer. :)

//Magda

Det är lite så jag känner också att dom kan slå i lättare. Min förra hovslagare (fick byta pga flytt) tyckte inte att man skulle sko unghästarna bak förrän man verkligen behöver det och dom har balansen till det. Men som ni säger så tar säkert dom flesta för sig mer.
Jag ska se om det går att få på skor, vi kunde verka bak första gången förra gången han skoddes innan dess har han varit väldigt spänd så det kanske inte ens går än. (och nej bakhovarna ser som sagt inte hemska ut för det)

Hej!

Jag skulle inte sko en så pass ung häst....

Jag har en unghäst och en duktig hovslagare och har nu fått slita av min häst alla hans skor. Han fick sämre och sämre rörelsemönster...växtvärk trodde jag och lät honom ta det lugnt och gav massage men då hans hovar blev varma och det började tränga ut saker mitt på hovväggarna så åkte skorna av direkt och han har nu återfått sitt fina steg och dundrar fram både på grus och asfalt, helt oöm. Jag har lärt min läxa och anser att man inte ska sko en växande hov även om man är försiktig och kan man hålla hästen barfota är nog det inte dumt...en häst i naturen har inte så där rak och stum undersida av hoven den är ofta lätt svängd fram så hästen kan rulla på hoven...detta går inte med skor...inte på samma sätt.
Jag är ingen som tillhör "barfotasekten" och som anser att man aldrig ska sko hästar men funkar din häst utan bakskor så kör utan.... och vill du sko så vänta tills hästen är helt klar i kroppen och hovarna. Min häst rör sig alltid bättre utan skor, han flyter fram men med skor har han tyngre gång.
Men som alltid så är det nog individuellt.

jag vill påstå att det är din häst som är ett mycket stort undantag. "Började tränga ut saker" låter mycket märkligt och det har jag aldrig hört talas om, låter som att det har med något annat att göra än att hoven växer.

Givetvis ska man ALLTID vara lyhörd när man gör sådanna förändringar, det gäller ju alla hästar.

jag tror det är individuellt däremot så tycker jag över lag att de flesta hästar börjar röra sig mycket bättre när de får skor på sig.
min häst skoddes först när han kom upp till stockholm som 4½ åring och innan när han longerades etc rörde han sig väldigt... jag vet inte, plingplong-aktigt haha, lite för mycket upp och inte så vägvinnande, med framskorna började han täcka mer mark och när han även fick bakskor några månader senare vart det en väldig skillnad. det syntes från början att han rörde sig fint men inte så fint som han gör idag.
håller med rumpnissen om att nea_'s häst låter som ett ordentligt undantag, jag har bara vart med om positiva förändringar i o m unghästar som får skor bak.

jag vill påstå att det är din häst som är ett mycket stort undantag. "Började tränga ut saker" låter mycket märkligt och det har jag aldrig hört talas om, låter som att det har med något annat att göra än att hoven växer.

Givetvis ska man ALLTID vara lyhörd när man gör sådanna förändringar, det gäller ju alla hästar.

Ja jag håller absolut med dig....jag trodde han hade växtvärk eller något och höll på dö då jag började nagelfara hovarna eftersom de värmde och upptäckte att det spruckit upp i hovväggen och trängt ut skit vilket jag antar är en läkt böld som hans kropp gjort sig av med. Sedan överlag så var hovarna mindre trevliga...i de ljusa partierna skymtade men blåningar i hovväggen...visserligen små men tecken på att något är fel. Hovis skodde min förra häst och skor mina bekantas, han är känd för att vara bra och jag har aldrig varit missnöjd. Jag är noga med min häst och tycker inte han sett trångskodd ut heller. Hovarnas form och allt är ok men när skorna åkte av så tycker jag han börjat bli något trång i trakterna, vilket skulle kunna indikera på en trångskoning...men om det är för att han blivit trångskodd eller om hoven växt och försökt bredda sig är svårt att säga. Men något är det iaf...så skor kan ställa till det också. Extra försiktig ska man vara om hästen växer. Men i allmänhet tror jag inte det är bra att sko en unghäst som växer men det är min åsikt...jag ångrar att jag lät slå skor på min häst som treåring men det var av välvilja så tanken var god. Men jag upplever att hans rörelsemönster alltid varit finast då han varit barfota, han har hårda fina hovar och är inte öm heller och ska nu få boots vi kan ha utifall att...Jag hoppas ingen fler råkat ut för detta för man känner sig skrutt som ägare och anklagar sig en massa bara för man inte fattat tidigare vart felet låg...:crazy:

Dom få gånger som jag har haft unga hästar så har dom absolut rört sig bättre
när dom fick skor på bakhovarna också.
Lycka till med kvalet :)!

Det är väl klart att det är individuellt,men du kanske inte skulle visa din häst?

Jag tror knappast att man skulle vara särskilt seriös om man kom på tävling med en helt oskodd häst.(Inom tex hoppning och fälttävlan i alla fall)Som sagt,det är väl vad hästen används till och vad den förväntas prestera som till viss del avgör hur man gör.Jag skulle personligen aldrig åka till visning med oskodd häst.

Min förra häst blev lite "tassig" utan skor, blev stor skillnad med skor på även om hon hade utmärkt kvalité på fötterna.

Min nuvarande häst verkar vara lite speciell, tog av bakskorna i samband med betessläpp och han kliver på bättre med bak utan skor, märkligt? Någon som varit med om liknande? De allra flesta tar ju för sig bättre med skor på.

Nä min ska inte visas och jag skulle aldrig fara på fälttävlan heller med en oskodd häst....halkrisk och gud vet allt. Ville bara få vara med och säga att det kan bli fel också med skor på en ung häst men jag instämmer att han nog tillhör undantagfallen men skor på en häst som växer brukar även hovslagare avråda från. Jag skodde eftersom han skulle tränas mer och gå på olika underlag och det är ju brukligt att man i regel gör så. Nu är han en häst som är en liten olyckskråka och råkar ut för en massa saker så jag är inte förvånad att just han åkte på detta också...har lärt mig att hålla ögonen på honom. Jag tycker inte ts ska vara rädd att sko sin häst bak men min har alltid rört sig bäst oskodd....men majoriteten verkar ju klara skor bra. Tanken är att vi framöver ska tävla dressyr och fortsätter han må bra av att vara oskodd så kommer vi tävla så också, huvudsaken är att han mår bra...sedan om andra ekipage/domare skrattar åt oss så får det vara så...min hästs välmående kommer först:love:

Ja jag har ett litet dilemma jag har tänkt att starta min 4-åring i dressyrkvalet och vill självklart ha fram så mkt gång som det går. Kruxet är att han är oskodd bak än så länge, han har runda, starka, fina hovar så han behöver inte skos för den sakens skull men blir det ngn skillnad på gången tro? Har tänkt o va vara med på kvalet om ca 3 veckor är det försent att slå på skor nu? Vad tror ni?

Den har tydligen runda,starka fina hovar så då bör det inte vara för sent att sko den eftersom det är 3 veckor kvar. Du skriver att du vill ha fram så mkt gång som möjligt och det är helt omöjligt för ngn här att svara på om det blir bättre eller sämre om den skos även bak.

Det finns bara en som kan ge dig svaret och det är DIN HÄST och jag lovar dig,, den kommer tala om det väldigt snabbt och tydligt. I 9 fall av 10 så blir resultatet possitivt, ofta t.o.m. så possitivt att ägaren själv blir förbluffad över hur mkt bättre,mer avspänt/vägvinnande rörelsemönstret blir.

I det 10:e fallet så blir det tvärtom,, och då är det bara att plocka av skorna igen och visa den barfota bak.

Ett tips är eftersom du ganska sent börjat fundera på detta,, se till att det finns marginal kvar i bärranden när den skos ifall den trots allt är bekvämare barfota så den inte när skorna tas bort blir "plötsligt" ömfotad.

*KL*

Jag har bara positiva erfarenheter gällande skor på hästar och rörelsemönster. Som flera andra har nämnt försöker jag dock alltid att sko om senast 2-3 veckor innan tävling/visning för det fall hästen skulle råka bli öm.

När det gäller överrullningen i tån som Nea skriver om så går det att ordna även för skodd häst, hovslagaren får helt enkelt verka och sko med tåriktning. Dock vet jag att inte alla hovisar gör det. Och de allra flesta går väl skodda utan tårikting och funkar bra med det.

Liknande trådar

Hästvård Av olika anledningar har jag fått dra av bakskorna på min häst nyligen. Döm om min förvåning när hästen blev SÅ mycket finare att rida...
Svar
17
· Visningar
1 858
Senast: mackan
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 330
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka