Rör ej vår Guru.

axel

Trådstartare
Jag har på senare år kommit kontakt med folk som har upphöjt sin tränare till en slags gudaavbild. Den får absolut ej kritiseras ävenom man kan påtala direkta fel. Jag såg en video med Bent,där han gjorde orena galoppombyten. När jag påpekade det så blev det tll offensiven direkt fastän hon inte visste hur ett rent byte skulle se ut. Och kontrade med att det inte var rätt att lära en 5-åring att byta(riktat till mig). Vilket är fel då min häst tyckte att det var det roligaste som fanns. (Såg henne byta galopp i hagen vilket hon även gjort tidigare, men nu markerade hon verkligen när hon bytte.). Hon (videovisaren)bröt kontakten med mig efter detta.
Lånade ut min andra dressyrhäst till en träning. Portugisen satt upp på den och när hästen inte bytte galopp så tog han till grova hjälper som man ofta ser hoppryttare göra. När hästen inte förstog detta började han byta i varje språng. Han reds även i "piff o Puff". Då säger en av hans elever :-Han rider varken med säte eller skänklar.
Hur i hela friden tror hon då att min häst går i Passage med honom?
portugisen sa att detta var en riktig dressyrhäst och inte den heta typ som han vill ha. De säger också att HAN är världsmästare. Jag frågar då om det inte är Tyskarna som är det. Vet då inte om att det är Working-Equitation vi pratar om här. När han inte kunde utföra allt på min häst så var det min häst det var fel på, eller att jag ljög om hästens kunskaper. Jag frågade om man var tvungen att ha en Lusitano för att rida detta och flera av dem hade köpt sådana.
Flera år senare såg jag en av dessa deltagande Lusitanos ridas av en Svårklassryttare . Vet ej om tanten som ägde hästen hade övergett W-E. Varför förkasta all annan form av ridning när det egentligen handlar om att man egentligen inte är tillräckligt kunnig. Jag själv saknar den där viktiga TIMINGEN. Har två bekanta som gått över till klassisk dressyr för att de inte vill rida på det tyska viset d.v.s "dra o sparka " samtidigt. Det är väl ändå en missuppfattning. Kan det inte bero på att man missförstår eller helt enkelt inte klarar av detta? Om dressyr vore lätt så skulle det finnas miljoner GP-ryttare. Se och lär av Markne-Sandgaard. Deras AoO är att lära GAS O BROMS.

Senast ändrad:
Sv: Rör ej vår Guru.

Jag gillar Sandgaard - från det lilla jag sett.

Men Markne sa faktiskt (på deras clinic i Stockholm) att hästar som inte har bra mun är inget att ha - och då menade han att det är enbart hästen som skall anpassa sig.

Working Equitation är inte klassisk dressyr. Har sett JL och JB jobba. JB är duktigare, bättre timing. Såg också de två göra exakt samma markarbete som en annan internationell tränare, CC. CC har samma timing som JB, men har inte så bråttom. Hästen får mer trygghet.
En annan, CS, använder en annan metod. Enligt min uppfattning.

Gudavbildande (/sökande) existerar överallt och jag har många gånger särskilt här på Bukes Barockforum fascinerats över hur många stångar sina huvuden blodiga mot varandra för att de har en viss speciell guru - eller den nya varianten där man anser att en viss lära är överlägsen alla andra. Det blir vansinnigt fel vilken tränare man än höjer upp till skyarna som gud - men det är nog mänskligt att försöka hitta gudar (NÅGOT vill vi ju TRO på), antar jag....

Det ägnas mycket tid åt att hitta olikheter - men är det inte i likheterna den goda ridningen ligger? Det som är samma mellan många olika läger - borde ju faktiskt stämma?

evis skrev:
Gudavbildande (/sökande) existerar överallt och jag har många gånger särskilt här på Bukes Barockforum fascinerats över hur många stångar sina huvuden blodiga mot varandra för att de har en viss speciell guru - eller den nya varianten där man anser att en viss lära är överlägsen alla andra. Det blir vansinnigt fel vilken tränare man än höjer upp till skyarna som gud - men det är nog mänskligt att försöka hitta gudar (NÅGOT vill vi ju TRO på), antar jag....

Det ägnas mycket tid åt att hitta olikheter - men är det inte i likheterna den goda ridningen ligger? Det som är samma mellan många olika läger - borde ju faktiskt stämma?

Instämmer. Målet torde vara detsamma.

Precis vad jag själv tänkte skriva. ;)

Sådan finns inom allt. Inte så mycket att göra. Det är inte bara inom AR, barock m.m. det existerar. Långt ifrån.
Speciellt när något är "nytt" har det en tendens till att bli så. Det brukar lägga sin en del efterhand...som tur är.

En guru har man väl för att man inte törs lita på sin egen kunskap och omdömme. - Man är osjälvständig

Har man då valt att lita blint på någon - så gungar hela ens trygghet när den personen kritiseras.

Om man har en egen röd tråd så tycker jag att man hos olika tränare kan få hjälp med olika saker i sin ridning.

Ingen är bäst på allt.

Håller med dig.

Men ibland tar det ett tag att hitta sitt eget omdöme att våga lita på att man sjävl kan och våga söka inom det som är orörd mark för en.
Det är väl därför det blir så mycket för "nybörjare" att man blir lite "helig" kring den man lär av antar jag.

:p Vet inte riktigt vart jag ville komma med det där mer än att jag håller med dig. Svamlar som vanligt...

Jag har ytterligare funderingar som en del som tar åt sig nog kan tycka vara lite elaka. Jag ska erkänna att jag inte sett särskilt mycket av Klassisk dressyrutlärning. Det jag har sett har gått ut på att få hästen att sätta under sina bakben (i skritt), säger inget om det.Så vitt jag kan förstå är nästa steg att samla hästen så mycket och sen övergå till Piaff. Sen då? Jag har sett folk hålla på med detta i många år utan att komma vidare. Man är ingen GP-ryttare för att man kan piaff. Jag tror att många börjar med denna form av dressyr för att man kan få rida saker i den "högre skolan" vilket flertalet ryttare aldrig skulle få göra via den traditionella(?) vägen. En del kan kritisera GP-ryttares piaff på tävling utan att någonsin piafferat ett steg. Man glömmer att alla hästar har olika förutsättningar att utföra olika rörelser. Den högre skolan innebär flera olika rörelser och att utföra alla dessa i ett o samma program är jättesvårt. Mina hästar kan alla dessa krumelurer hjälpligt men för den saken skull tror jag inte alls att jag skulle kunna genomföra ett GPprogram. Rättelse:jag vet. Visst är samling en förutsättning för att kunna rida ökad trav,byten i varje språng, piruetter d.v.s. iallt. Men tro inte för den saken skull att det är lättare den här "genvägen" Jag har även sett de som har ridit sina hästar som "bananer". Inte bara hela tiden när de tränar utan alltid t.o.m i skogen. Och så fort de rätat ut halsen så kommer nosen upp. Jag tillhör en av dem som tycker att det är ok att förböja hästen i halsen i vissa lägen(se förbättra traven), men man måste bli färdig nå´n gång. Där måste eleven ha misstolkat sin tränares råd.
Min filosofi:-desto mer man lär sig av dressyr ju svårare blir det.

axel skrev:

Desto mer man lär sig om dressyr desto mer inser man att det egentligen är väldigt enkelt, just därför blir det så svårt för oss människor.

Helt OT, men...

Snälla blanda inte ihop klassiskt och AR.

Sedan ett praktiskt tips.
Om du delar upp din text i stycken så blir den mer lättläst, detta typsnitt är svårläst i dig.
Skriver man i en klump så tar det lång tid att traggla sig igenom, särskilt om kommateringen är lite si och så.

ta inte illa upp :), själv har jag stort problem med att trycka på rätt tangenter överhuvudtaget :D

Susan skrev:

Om du delar upp din text i stycken så blir den mer lättläst, detta typsnitt är svårläst i dig.
Skriver man i en klump så tar det lång tid att traggla sig igenom, särskilt om kommateringen är lite si och så.

ta inte illa upp :), själv har jag stort problem med att trycka på rätt tangenter överhuvudtaget :D

Här blandar vi ihop det mesta . Ska försöka skriva klumpfritt.

Susan skrev:

Susan...
Kan du reda ut skillnaden i klassisk, akademisk och barockstilarna.

axel skrev:
Susan...

Finns en nålad tråd på Barock om vad Barockridning är..

axel skrev:
Susan...

sök i föregående trådar,finns hur mycket som helst om just detta.

att en människa är en slags guru är väl öga till öga,jag tror folk med sämre självförtroende oftast skaffar sig en förebild/guru för att ha ngn att referera till och se upp till.

Tanken inom den Akademiska Ridkonsten är att man tar samling innan skjut.

Och ja då börjar man med att lära hästen bära allt mer genom att använda sig av skolorna. Samt att se till att hästen länger sin överlinje, söker till handen och arbetar med sina magmuskler.

Först en del samling i skritt, sedan trav och därefter galopp eller arbete mot piaffen.
Inom AR är det inte så konstigt att man ännu inte ser så många som rider piaffer. Det har inte funnit så länge i Sverige än. Det tar många år att komma till en piaff.
Och så är det ju också så att ju nyare något är desto mer fel och okunniga finns det.

Det jag tycker ska bli intressant är om 10-20år när det hunnit bli befäst, vi har fått fler riktigt kunniga, samt vi får se hästar som utbildats rätt enligt AR från början.

Efter piaffen så fortsätter man med galoppen, om man inte reda gjort det. Sedan kommer skolgalopp, byten, passage, piruetter, levad o.s.v.
I vilken ordning som nu passar ryttare och häst.

Jag håller med dig en del verkar ha fått för sig att AR är en genväg. Dock hoppas jag att det inte är allt för många. De jag omger mig med och pratar med ofta tror dock inte att det är så.

De delar min syn på det: AR korrekt utfört är en utmärkt gymnastisering av hästen och en bra utbildningsmetod. Jag har även märkt att sättet AR longerar på är ett väldigt bra sätt att rehabilitera på om det utförs korrekt.

Sedan tycker jag att det saknas en del fokus på ryttaren. Denna glöms oftast bort, vilket jag tycker är väldigt synd.

Men som sagt det är bara barnet än. Det är mycket som gått förlorat i och med att militärens ridning förändrades i slutet av 1800-talet början av 1900-talet för att inte tala om vad som hände när de privata personerna började tävla i dressyr och man la till de lätta klasserna. :crazy:

Det känns som att det är en vändning på väg inom tävlandet nu för att faktiskt följa TR inom bedömningarna och det välkomnar jag!
Nu säger jag inte på något sätt att alla som rider dressyr rider fel. Lika lite som jag säger att alla som rider AR rider rätt.

axel skrev:

Helt rätt!

Men jag jämför ridningen med vin - ju mer man kan om viner desto fler smaker och nyanser kan man urskilja.

Då blir man också mer kräsen och ställer högre krav än att det bara ska berusa en.
Man upptäcker att det kan ge så mycket mer i smak och njutning.

Så ser jag på ridlära - bara för att ett vindistrikt är bra, betyder det inte att alla andra är dåliga.
Istället sållar jag överallt och tar endast det som jag tycker om, och som tillfredsställer mig, oavsett vem som kommit med idén.
Ju mer jag kan desto mer komplext blir det.

Gud/guru så flummigt! Skulle nog ha hållit mig borta från den sista pavan. :cool: ;)

Det du sa om vin och vindistrikt tyckte jag var en mycket bra jämförelse. Även om det nu blir ännu mer komplext med hästar, men det var något mycket vettigt att dra paralleller till. :bow:

Fjasut skrev:
Men jag jämför ridningen med vin - ju mer man kan om viner desto fler smaker och nyanser kan man urskilja.

Jag som aldrig ens druckit vin. :mad: :p

Hur är det med sex då? :o

Har man bara provat en så kanske man tror att det är det bästa. Tills man upptäcker att det finns andra som kan och kanske till och med kan bättre! Är man då vis så plockar man det bästa från den första, den andre, osv. och bildar sig en uppfattning om vad man själv tycker om. Vad som är ok eller inte.

Sen blir man äldre och inser att man har lärt sig en del och går inte med på allt, bara för att nån säger si eller så.

Ju mer man kan desto mer törs man utforska.
Man blir mer kräsen, men mindre rädd för att prova nya saker. Mer nyfiken och villig att lära sig att förstå. Därför blir också allt mer komplext. Varför är det si eller så?

Men vad är rätt och vad är fel?

Jag tror att så länge man inte skadar någon annan så får man göra vad man vill, utan att någon har rätt att lägga sig i. ;)

//F - som nu ska sluta dra usla paraleller. :smirk:

:rofl:

Det där tänker jag faktiskt inte svara på. :o
Nu har jag haft två stycken som dragit paraleller till sex ang ridningen (sitsen osv). :D
Det är rätt kul.

Pssst, känner du dig träffad Susan? :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 708
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 417
Senast: mackan
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka