Sv: Röntgenfrågor
Ska försöka förklara någorlunda kort. Hästen i fråga har haft återkommande problem med hälta eller ibland "bara" en svag rörelsestörning eller dåligt påskjut. Varenda gång är det samma visa; man kommer in på klinik, jag säger att det är något som är fel m vä bak, de lyssnar inte, böjer, får fram realtioner på båda frambenen men ingenting bak, vi får diagnos dubbelsidig kotledsinflammation, sprutor i leden, vila, igångsättning, spruta igen, vila och igångsättning. Detta håller i 5-6 månader och sen börjar det oftast om. Personligen tror jag att det är vilan som gör susen och inte sprutorna i leden...
Saken är den att nu ger jag mig inte! Problemet sitter f-i-mej inte fram utan det är en bieffekt av att han avlastar bak. När problemen börjar om så börjar det ALLTID med en rörelsestörning vä bak, han står och avlastar detta ben när han är i vila, gången påminner i det närmaste om någon slags töltande gång! Så småningom tappar hästen bjudning och det är då man förmodligen har överbelastat kotorna fram. Problemet är värre på hårt underlag, märks ej i skritt eller galopp men mycket väl i trav och på böjt spår.
Den senaste friska perioden var längre än någonsin, nästan ett år, med mycket bra dressyrträning, han har musklat sig på rumpa och i rygg, utvecklats otroligt mycket MEN så händer detta igen. Vi har inte en korrekt diagnos på detta det är jag helt hundra på men hur får man veterinärer att lyssna och SLUTA köra sina undersökningar enl formulär 1A?? Jag har tjatat mig till en hel del röntgen bilder, inga förändringar finns någonstans så här långt på frambenen, bak är han delvis röntgad men inte helt så det är det jag är ute efter nu. Jag måste få veta så att det inte är någon skelettskada för att sen kunna gå vidare med att "tjata" om att undersöka mjukdelarna. Ultraljud lär kunna användas till en del av detta?
Så, det var den korta versionen