Röntgenfrågor

T

tretjak

Är det någon som vet om det är möjligt att "beställa" röntgen av viss del av ex vis bakben utan att kliniken ska dra igång sitt vanliga register av hältutredningar m m? Kan man använda en sk exportröntgen för ändamålet eller kräver en sån undersökning att hästen sedan verkligen exporteras? Pris på exportröntgen alt röntgen av has,knä,kota i bakben?

Vi bor i Skåne så om någon kan hänvisa till någon klinik här i närheten så tas det tacksamt emot!

Sv: Röntgenfrågor

Det skall man kunna göra. Man beställer en tid för röntgen, kan ju hända att de frågar varför men de kan inte tvinga dig till att göra en hältutredning om du inte vill.

Jag tror iofs att du kan beställa röntgen av ett specifikt område utan att samtidigt uföra en hältkontroll.

Däremot är det kanske att rekommendera att en hältutredning genomförs i samband med röntgenundersökningen eftersom det är ganska svårt att själv gissa sig till varifrån en hälta kommer och vilka projektioner som ska tas. Frågeställningen måste ofta vara specifik för att du ska hitta mindre defekter.

Jag tror inte att en enskild klinik är skyldig att genomföra en röntgenundersökning utan remiss. Du kanske är en fena på det där med hästben (vet inte alls orsaken till varför du vill ha en röntgen), men om alla hästägare kunde begära röntgen av än det ena, än det andra, så skulle man 1. få självlysande veterinärassistenter och 2. Hitta oändligt många skelettdefekter som inte alls har med hästens problem att göra.

TantEster skrev:
Jag tror iofs att du kan beställa röntgen av ett specifikt område utan att samtidigt uföra en hältkontroll.

Däremot är det kanske att rekommendera att en hältutredning genomförs i samband med röntgenundersökningen eftersom det är ganska svårt att själv gissa sig till varifrån en hälta kommer och vilka projektioner som ska tas. Frågeställningen måste ofta vara specifik för att du ska hitta mindre defekter.

Jag tror inte att en enskild klinik är skyldig att genomföra en röntgenundersökning utan remiss. .

Men det görs ju stup i kvarten. Olika raser och typer av hästar har ju olika svagheter och typskador så det är mga som gmför ”friröntgen” av t ex hasled i sbd med överlåtelse Eller för att kolla sina avelsresultat. Har aldrig stött på ngn klinik som varit tveksam till det. Det är bara att beställa tid. HH

Senast ändrad av en moderator:

Vi bor i Höör så vi har hyfsat nära till många olika kliniker men det gäller att hitta en bra, med veterinärer man kan prata med...

Ska försöka förklara någorlunda kort. Hästen i fråga har haft återkommande problem med hälta eller ibland "bara" en svag rörelsestörning eller dåligt påskjut. Varenda gång är det samma visa; man kommer in på klinik, jag säger att det är något som är fel m vä bak, de lyssnar inte, böjer, får fram realtioner på båda frambenen men ingenting bak, vi får diagnos dubbelsidig kotledsinflammation, sprutor i leden, vila, igångsättning, spruta igen, vila och igångsättning. Detta håller i 5-6 månader och sen börjar det oftast om. Personligen tror jag att det är vilan som gör susen och inte sprutorna i leden...

Saken är den att nu ger jag mig inte! Problemet sitter f-i-mej inte fram utan det är en bieffekt av att han avlastar bak. När problemen börjar om så börjar det ALLTID med en rörelsestörning vä bak, han står och avlastar detta ben när han är i vila, gången påminner i det närmaste om någon slags töltande gång! Så småningom tappar hästen bjudning och det är då man förmodligen har överbelastat kotorna fram. Problemet är värre på hårt underlag, märks ej i skritt eller galopp men mycket väl i trav och på böjt spår.

Den senaste friska perioden var längre än någonsin, nästan ett år, med mycket bra dressyrträning, han har musklat sig på rumpa och i rygg, utvecklats otroligt mycket MEN så händer detta igen. Vi har inte en korrekt diagnos på detta det är jag helt hundra på men hur får man veterinärer att lyssna och SLUTA köra sina undersökningar enl formulär 1A?? Jag har tjatat mig till en hel del röntgen bilder, inga förändringar finns någonstans så här långt på frambenen, bak är han delvis röntgad men inte helt så det är det jag är ute efter nu. Jag måste få veta så att det inte är någon skelettskada för att sen kunna gå vidare med att "tjata" om att undersöka mjukdelarna. Ultraljud lär kunna användas till en del av detta?

Så, det var den korta versionen:o

Liknande trådar

Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 444
Senast: Nethril
·
Hästvård Börjar seriöst tro att min pålle aldrig kommer hålla för regelbunden ridning. Han har haft lite småproblem med sitt högra bakben sedan...
Svar
4
· Visningar
1 092
T
Hästvård Var till klinik igår med söte hästen för hältutredning. Bakgrunden är att han kom till mig i augusti och kändes då stel och knackig...
Svar
7
· Visningar
1 357
Senast: tant strul
·
H
Hästvård Var med min häst på ännu ett klinik besök igår. Har tidigare behandlats för hovledsinflammation hö bak, sprutades då 3 ggr i hovleden m...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 967
Senast: Häst 2004
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter