Sv: Röntgen?

När jag tog bort min förra häst så bad jag min veterinär om hjälp för jag orkade inte fixa med allt själv. Det blev så jobbigt helt enkelt. När veterinären och jag fixat allt med försäkringsbolaget så att vi visste att de godkände anledningen till avlivningen (obs viktigt för att få ut på försäkringen) så bestämde veterinären och jag bara en dag när jag körde hästen till kliniken på kvällen och morgonen därpå kom slaktbilen. Veterinären hade då gjort allt åt mig, ringt slakten, tagit hand om själva avlivningen och dessutom lagt ut pengar åt slaktkillen. Jag kände mig trygg med att veta att sköttes professionellt, behövde inte vara med och fick en faktura hemskickad i efterhand. Dessutom är det skönt att veta att hästen inte blir satt på en slakttransport till Italien eller kanske blir såld för en spottstyver som sällskapshäst.

Jag ska nog ringa o prata med min veterinär o se vad hon kan göra.
Usch jag vill inte fixa det iaf. Jag vill inte vara en mördare. För det är så jag känner mig. Men det bästa för honom är väl att få somna in.

Du ska absolut inte känna dig som en mördare!! Så får du inte tänka! Ibland finns helt enkelt inget alternativ bara. Skit är det.

Men nästa gång du köper häst så var med på besiktningen och röntga innan köp.

Jag är hemskt ledsen för din skull. Samtidigt glad att du åkte iväg innan du började lägga pengar på div saker och behandlare.
Ang avlivning kan du välja själv. Själv tycker jag det är bäst att ta det hemma i lugn och ro. Hästen får rejält med lugnande och därefter bultpistol. Det är ju dock en kostnadsfråga eftersom hästen måste begravas eller destrueras pga lugnande medicin.

Jag har mkt svårt att tro att du inte skulle kunna häva köpet. Pålagringar uppstår inte på 10 mån och om det var "färskt" borde det synts på blodprovet, där en typ av de vita blodkropparna ökar vid inflammation. Om hästen är försäkrad för inköpspris skulle jag nog ta bort den. Då är jag förvissad om att den inte säljs vidare en gång till.

Hur det än går. Lycka till!

Lägger till en liten historia om veterinärintyg. Vi skulle höja försäkringen på två hästar och ringde ut distr.vet. En kraftig kvinna dök upp och ställde en massa frågor, lyssnade på hjärta och lungor men petade inte på ngn av hästarna. Maken frågade om hon villa ha hjälp att böja hästarna och hon tackade ja:eek: . Själv litar jag aldrig på säljarens vetintyg.

Senast ändrad av en moderator:

Pålagringar uppstår inte på 10 mån och om det var "färskt" borde det synts på blodprovet, där en typ av de vita blodkropparna ökar vid inflammation.

Min sambo fick en smäll av en skottkärra på foten. Efter 2 veckor röntgades han, och hade på den korta tiden fått pålagringar.

Jag är hemskt ledsen för din skull. Samtidigt glad att du åkte iväg innan du började lägga pengar på div saker och behandlare.
Ang avlivning kan du välja själv. Själv tycker jag det är bäst att ta det hemma i lugn och ro. Hästen får rejält med lugnande och därefter bultpistol. Det är ju dock en kostnadsfråga eftersom hästen måste begravas eller destrueras pga lugnande medicin.

Jag har mkt svårt att tro att du inte skulle kunna häva köpet. Pålagringar uppstår inte på 10 mån och om det var "färskt" borde det synts på blodprovet, där en typ av de vita blodkropparna ökar vid inflammation. Om hästen är försäkrad för inköpspris skulle jag nog ta bort den. Då är jag förvissad om att den inte säljs vidare en gång till.

Hur det än går. Lycka till!

Lägger till en liten historia om veterinärintyg. Vi skulle höja försäkringen på två hästar och ringde ut distr.vet. En kraftig kvinna dök upp och ställde en massa frågor, lyssnade på hjärta och lungor men petade inte på ngn av hästarna. Maken frågade om hon villa ha hjälp att böja hästarna och hon tackade ja:eek: . Själv litar jag aldrig på säljarens vetintyg.

Tack så mycket.

Jo min häst är bara försäkrad för inköpspriset.
Pålagringarna var inte färska, så långt kunde veterinären se på plåtarna iaf.
Det skulle vara skönare för min del att kunna lämna tillbaka honom till förra ägaren så att jag slipper sköta det där med avlivningen. Jag tror absolut inte att hon skulle sälja honom vidare för hon verkar vara en seriös uppfödare och hon är dessutom välkänd inom distans och avel, så jag tror inte att hon vill riskera sitt rykte på det.

Vad kostar det att avliva egentligen?
Går inte det på försäkringen?

Avlivningen som jag beskrev i ett tidigare inlägg kostade i runda slängar 3500 och det betalas alltid kontant till slaktbilen om du väljer en sådan. Det betalas inte av försäkringen vad jag kan minnas.

Operation?!

Satt pålagringarna precis vid leden?! Benbitarna borde gå att operera bort, pålagringar är det ju värre med. Förstår om du vill häva köpet om det är en gammal skada för pengarnas skull, men att inte vilja ha något med avlivningen att göra låter oansvarsfullt. Har man köpt ett djur får man ta ansvar för det in till döden.

Min sambo fick en smäll av en skottkärra på foten. Efter 2 veckor röntgades han, och hade på den korta tiden fått pålagringar.

Pålagring i en led uppstår först efter att brosket nöts bort, oftast pga av felbelastning el lös benbit. Från inflammation med förändrad viscositet i ledvätskan till pålagring kan det ta upp till 4 år.

Det du beskriver kan mer jämföras med en smäll som leder till ett överben.

Sv: Operation?!

Satt pålagringarna precis vid leden?! Benbitarna borde gå att operera bort, pålagringar är det ju värre med. Förstår om du vill häva köpet om det är en gammal skada för pengarnas skull, men att inte vilja ha något med avlivningen att göra låter oansvarsfullt. Har man köpt ett djur får man ta ansvar för det in till döden.

Dom satt i bakknät, mer än så vet jag inte, fick inte reda på så mycket mer.
Kan förstå om du tycker att det låter oansvarigt, men jag känner mig som en mördare faktiskt för han har en sån livsgläje min häst och han är så underbar så det känns bara hemskt tyvärr:(
Hade det haft med åldern att göra så visst, då hade det inte varit lika hemskt, men han har inte hunnit att bli 5 år ens, tycker så synd om honom.:cry:

Jo då det gjorde hon, hon visade båda bak så att vi kunde jämföra, men jag kan ju inget speciellt om hästens ben o så, och så är mitt minne inte det bästa;)

Inget att skämmas över! En bra/trevlig vet hade visat, pekat och förklarat. Men hade pålagringarna suttit utanför leden, alltså på lår eller skankbenet hade det inte varit ngn katastrof. Förmodligen var det den lösa benbiten som orsakat eländet.

Inget att skämmas över! En bra/trevlig vet hade visat, pekat och förklarat. Men hade pålagringarna suttit utanför leden, alltså på lår eller skankbenet hade det inte varit ngn katastrof. Förmodligen var det den lösa benbiten som orsakat eländet.

Nja hon var ju inte den trevligaste jag har träffat iaf:D , lite "kall" o okänslig, men man kanske blir det efter ett tag som veterinär iofs...
Jag ska vänta på papprena från försäkringsbolaget, det är ju deras egna veterinär som har sista ordet, kanske vi har sån tur att dom inte godkänner utdömningen och dom anser att det går att åtgärda på nåt sätt. Men sån tur har jag väl inte förstås...:cool:

Jag har träffat samma veterinär (av sammanhanget framgår tydligt vem det är om man varit på den aktuella kliniken) och hon dömde ut min häst för ett tag sedan och jag skall till en annan klinik för en second opinion. I mitt fall är diagnosen, enligt flera andra veterinärer jag rådgjort med, betydligt mer tveksam än i ditt, men jag tycker du gör helt rätt i att åka till någon annan, för då vet du att du gjort allt du kan. Så känner jag iaf.

Ang avlivning kostar det ca 5000 kr på den aktuella kliniken. Då ombesörjer kliniken allting från avlivning med en kaliumspruta till bortforslande av kroppen till Stenstorp för kremering.

Jag har träffat samma veterinär (av sammanhanget framgår tydligt vem det är om man varit på den aktuella kliniken) och hon dömde ut min häst för ett tag sedan och jag skall till en annan klinik för en second opinion. I mitt fall är diagnosen, enligt flera andra veterinärer jag rådgjort med, betydligt mer tveksam än i ditt, men jag tycker du gör helt rätt i att åka till någon annan, för då vet du att du gjort allt du kan. Så känner jag iaf.

Ang avlivning kostar det ca 5000 kr på den aktuella kliniken. Då ombesörjer kliniken allting från avlivning med en kaliumspruta till bortforslande av kroppen till Stenstorp för kremering.

En tjej i mitt stall hade oxå samma veterinär som jag, hon dömde oxå ut hennes häst pga att hon inte visste vad felet var, hennes häst var halt.
Hon nöjde sig inte med det utan åkte vidare till skaras klinik, där hittade dom att det bara var en vanlig stukning hennes häst hade. Efter vila på ca 2 månader så rider hon sin häst igen utan problem.
Så visst är jag mycket tveksam till att han verkligen måste avlivas det är jag, men om jag sen kan använda honom till det jag vill är ju en annan fråga. En sällskapshäst och ev promenadhäst är ju vad jag tror svårsålda. Och om han säljs som promenadhäst så är det ju inte säkert att dom nya ägarna kommer att respektera det. Så vad ska man göra egentligen....:confused:

När jag skrev att min diagnos är betydligt mer tveksam än din menade jag mest att pålagringar och cystor är det kanske lite svårare att hitta en annan primärhälta till än, som i mitt fall, en kotledsinflammation. Kotledsinflammationer är oftast sekundärhältor. I mitt fall är röntgen av alla fyra ben och hovar u a, dvs enbart normala röntgenfynd, vilket det tyvärr inte var i ditt fall. Röntgen är ju ändå ett objektivt diagnosmaterial. Men självfallet är det bra med ett andra utlåtande, om inte annat för sin egen skull för då vet man att man som hästägare gjort allt man kan. Men som du säger, vem vill ha en promenadhäst? Det kanske är kul i två tre månader, men sedan har nog de flesta tröttnat. Förstår självfallet att du inte vill ta bort din häst, det vill inte jag heller, men om veterinär nr två säger samma sak till mig som Mantorpsveterinären, dvs att det är en kronisk obotlig kotledsinflammation som är primärhältan, ja då får min ponny tas bort, för då har två av varandra oberoende veternärer ställt samma diagnos. Dock tror jag inte att det blir så i mitt fall.

Du menar att den aktuella veterinären dömd ut din väns häst och det senare vidade sig vara en stukning? Aj aj, inte kul. Jag väntar med spänning på vad den klinik jag skall besöka kommer att säga om min ponny av samma ras som din! Sedan skall jag ringa den aktuella veterinären och informera henne för kännedom. Dock vill jag påpeka att jag alltid blivit väl bemött av vederbörande, dock upplevs hon inte alltid som så informativ utan att man själv får fråga för att få svar.

Lycka till!

Ta inga beslut ännu! Börja med att boka ny tid på en annan klinik för en andra bedömning och utgå ifrån det sedan. Andas några gånger och ta det lugnt, hästen går i hagen och du behvöver inte stressa fram något på stört. Självrisken är väl betald för länge sedan antar jag så kör på nu med en second opinion när det är samma skada och det hinns med inom samma självriskperiod. Många jag känner rekommenderar Mälarkliniken.

Ta inga beslut ännu! Börja med att boka ny tid på en annan klinik för en andra bedömning och utgå ifrån det sedan. Andas några gånger och ta det lugnt, hästen går i hagen och du behvöver inte stressa fram något på stört. Självrisken är väl betald för länge sedan antar jag så kör på nu med en second opinion när det är samma skada och det hinns med inom samma självriskperiod. Många jag känner rekommenderar Mälarkliniken.

Jag har tyvärr inte betalt självrisken ännu, det är ju bara lite mer än 1 vecka sedan vi röntgade honom, o så e det ju helger o mycket nu, så det kommer nog ta tid.
Jag tänkte vänta tills jag har fått brev från försäkringsbolaget, det är ju deras egna veterinär som har sista ordet.

Men måste man verkligen åka o röntga igen för att dom andra veterinärerna ska kunna se mer? Räcker det inte med att skicka dom nuvarande plåtarna till nån annan klinik?

Det bästa är ju att ringa till den kliniken du vill anlita och fråga dem hur de tycker det blir bäst. De kanske vill göra en helt egen bedömning med nya plåtar eller kanske komplettera med ytterligare plåtar beroende på vad de bedömer att de vill se. Ring dem och berätta vad som hänt och vad du vill ha ut av besöket.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 896
Senast: em-pirre
·
Hästvård Min häst har varit skadad sedan Juni förra året. En av världens bästa veterinärer+ 2 andra har tittat på honom och behandlat honom. Så...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
11 237
Senast: Siluett
·
M
Hästvård Lång men snälla hjälp mig!!! Jag har en D-ponny import som för närvarande är sjuk i kotledsinflammation och knäledsinflammation båda...
Svar
8
· Visningar
960
Senast: mimmi_pippi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix