jenny82

Trådstartare
Hade veterinären ute idag för jag tyckte att han gick orent på bakbenen. Och visst det hade jag rätt i, men det var ännu värre än vad jag trodde, halt på alla fyra efter böjprov. Hon tog blodprov för att utesluta ev. muskelfel, men det blir nog till att röntga honom iaf. Så hur mycket kostar det att röntga alla benen egentligen?
Det är väl ändå nått som försäkringen täcker hoppas jag. Har ändå en självrisk på 2300 men...Fan så jävla less på detta, inte trodde jag att en unghäst på bara 4.5 år kunde råka ut för detta:cry:
Han skulle även kollas för cystor i knäna då detta visst var vanligt på araber.
Detta är en arab som även blivit tränad i galopp hos förra ägaren.
Kanske nåt dolt fel därifrån eller nåt? Då går det väl häva köpet? Men han är mig så kär så jag bara önskar att han ska bli bra.:crazy:

Sv: Röntgen?

Det är svårt att svara på vad en röntgen kostar. Det beror på hur många plåtar som tas. Huruvida försäkringsbolaget ersätter dig måste du ju diskutera med både din veterinär och ditt försäkringsbolag, men det är inte alltid man kan se något på en röntgen heller. Visst kan han väl ha gamla skador och det är något som veterinären bedömer utifrån röntgenplåtar om det ska gå att bevisa att de funnits där innan ditt köp av hästen. Galoppträning är tuff träning och hästarna är ju väldigt unga, men om hästen är frisk och hållbar behöver inte galoppträningen vara till någon nackdel.
Hur länge har du haft hästen? Utöver vetrinären skulle jag råda dig att få ett helhetsperspektiv på ridning och utrustning också. Se till att få hjälp med sadelinpassning och välj tränare med omsorg. Även om ni kommer tillrätta med hältorna kan det vara bra att veta att utrustning passar och att hästen tränas korrekt så inte hältorna kommer tillbaka. Lycka till!

Försäkringsbolaget ska kommer antagligen täcka röntgen, hur mycket det kostar beror helt på hur många plåtar de ska ta. Om det är mjukdelar det är fel på kan det hända att de vill göra en scintröntgen som inte alltid godkänns av försäkringsbolagen. Men i detta fallet är det bäst att veterinären tar kontakt med försäkringsbolaget. Innan de röntgar kommer de säkert att bedöva genom benen också för att se om det tar. Jag vet hur jävligt det är med sjuka hästar ;) Lycka till!!

Tycker det kan vara värt att kolla borrelia/erlichias. Har de höga titrar är det inte ovaligt att de har "ont i hela kroppen".

Jag köpte honom av uppfödaren i februari nu i år.
Proverna visade att han hade mycket bra muskelvärden, likaså lever och njurvärden.
Enligt han som jag pratade med på mantorps ATG klinik så skulle jag bara ta med försäkringspappret så skulle dom skicka räkningen dit.
Om han går att använda som ridhäst mer så ska jag absolut ta ut en sadelprovare till honom, jag har ju haft problem med att hitta sadlar som sitter bra på honom, så kan det ha med det att göra? Han reagerade mycket kraftigt när veterinären tryckte honom över ländryggen, han sjönk ner jättemycket stackarn.
Vill bara att det ska vara onsdag nu så att jag får veta vad felet är.

Ja, hältor kan uppkomma av ryggont och tyvärr är det alltför många hästar som är "för snälla" och accepterar en illa sittande sadel. Det kan vara svårt som ryttare också att känna om hästen avlastar ryggen och inte arbetar i korrekt form pga sadeln. Jag hoppas det går bra för er på utredningen och att det är behandlingsbart.

Ja, hältor kan uppkomma av ryggont och tyvärr är det alltför många hästar som är "för snälla" och accepterar en illa sittande sadel. Det kan vara svårt som ryttare också att känna om hästen avlastar ryggen och inte arbetar i korrekt form pga sadeln. Jag hoppas det går bra för er på utredningen och att det är behandlingsbart.

Ja min häst är nog tyvärr den snälla hästen som inte säger ifrån:(
Jo jag hoppas oxå att det är behandlingsbart, annars kan jag nog aldrig förlåta mig själv om det kommer från illa sittande sadlar.:crazy:

Visst kan illaliggande sadel utlösa div smärttillstånd, men hälta på alla fyra ben låter osannorligt.
Tycker ff att du ska kolla upp borrelia/erlichias om blodproven visar infektion/inflammation.

Visst kan illaliggande sadel utlösa div smärttillstånd, men hälta på alla fyra ben låter osannorligt.
Tycker ff att du ska kolla upp borrelia/erlichias om blodproven visar infektion/inflammation.

Blodproven visade inga infektioner, proverna var bara bra.

Ja nu är han röntgad äntligen. Men det var inga roliga saker jag fick höra tyvärr:(
Han hade stora pålagringar på vänstra bakknät och även lösa benbitar.
Jag frågade om det går att göra nånting åt detta, och veterinären svarade bara kallt, nej. Då frågade jag om han kunde användas som promenadhäst, då sa hon, nej för han har fullt upp med att bära upp sin egna tyngd. Jag frågade då, måste han avlivas? Ja svarade hon bara kallt igen.
Jag är helt chockad:(
Vet inte vad jag ska göra nu, stackars min älskling:cry:
Det var det sista jag trodde dom skulle säga. Jag trodde att dom skulle kunna behandla på nåt sätt, men tydligen inte.
Dom skulle även skicka röntgenplåtarna till experter för att se hur länge han har haft detta.
För min egen skull så hoppas jag att det är gaammalt så att jag ev. kan häva köpet, för detta med avlivning är verkligen inte min grej. Jag vill absolut inte ta del i det, jag vill inte ens veta när det ska ske.
Jag tycker så synd om min häst. Han har alltid gjort sitt bästa trots att han har ont. Han har hoppat o verkligen tyckt att det har varit roligt, och han har varit så himla duktig.
Men nu får han äntligen snart ett slut på det onda.
Gud vad jag kommer att sakna honom:cry: :cry: :cry:

Åh, stackars dig! :cry: *stor kram* Det var ju så illa det kunde bli. Men du, orkar du med en eventuell process nu om du vill häva köpet? Ta dig lite betänketid och känn efter vad som känns rätt för dig. Om nu hästen går och har ont utan att ens ha en ryttare på ryggen så kanske det är skönare att veta att man själv har ordnat med en avlivning och att allt går rätt till än att lämna bort hästen och sedan inte veta vad som händer med den? Jag skulle personligen känna så. Jag antar att hästen är försäkrad så att du får ut en livförsäkring som åtminstone motsvarar köpeskillingen?

Du är just den jag skulle vilja prata med! Har princip samma problem och bor i samma län. Sover inte längre på nätterna. Kan vi höras och vädra problem och tipsa varandra om hjälp?

Verkligen jättehemskt med din häst. Men jag måste fråga vad för besiktining ni gjorde vid köp? Böjdes hästen öht? Jag antar att den inte röntgades med tanke på röntgenfynden.

Visst är det jätteobehagligt att ta beslut att ens älskade häst måste avlivas MEN som hästägare måste man kunna ta i det. Det är en del av ansvaret för våra hästar och är man inte beredd att göra det bör man nog inte ha djur alls... Se det som så att din häst kommer att må mycket bättre av att inte ha ont längre.

Sv: Röntgen/avlivning?

Verkligen jättehemskt med din häst. Men jag måste fråga vad för besiktining ni gjorde vid köp? Böjdes hästen öht? Jag antar att den inte röntgades med tanke på röntgenfynden.

Visst är det jätteobehagligt att ta beslut att ens älskade häst måste avlivas MEN som hästägare måste man kunna ta i det. Det är en del av ansvaret för våra hästar och är man inte beredd att göra det bör man nog inte ha djur alls... Se det som så att din häst kommer att må mycket bättre av att inte ha ont längre.

Jo dom gjorde böjprov, men bara på hela benen.
Jag kan fortfarande inte fatta att min häst verkligen måste avlivas.
Varje gång jag tänker på att jag aldrig mer kommer få träffa honom så känns det hemskt, jag vill inte riktigt förstå att det är sant liksom.
Jag har oxå funderat på om jag ska strunta i att försöka häva köpet. Det kanske bara kommer bli jobbigt och utdraget.
Men hur ska jag gå tillväga egentligen? Vilka/vem ska jag kontakta angående avlivning egentligen? Vad är det bästa sättet? Bult eller spruta? Jag har läst många skräckexempel på båda.

När jag tog bort min förra häst så bad jag min veterinär om hjälp för jag orkade inte fixa med allt själv. Det blev så jobbigt helt enkelt. När veterinären och jag fixat allt med försäkringsbolaget så att vi visste att de godkände anledningen till avlivningen (obs viktigt för att få ut på försäkringen) så bestämde veterinären och jag bara en dag när jag körde hästen till kliniken på kvällen och morgonen därpå kom slaktbilen. Veterinären hade då gjort allt åt mig, ringt slakten, tagit hand om själva avlivningen och dessutom lagt ut pengar åt slaktkillen. Jag kände mig trygg med att veta att sköttes professionellt, behövde inte vara med och fick en faktura hemskickad i efterhand. Dessutom är det skönt att veta att hästen inte blir satt på en slakttransport till Italien eller kanske blir såld för en spottstyver som sällskapshäst.

Men även om ni böjde hela benet borde det ju rimligen blivit en reaktion om hästen hade pålagringarna då? (Är inte så insatt vad det gäller pålagringar, har ingen praktisk erfarenhet, så jag kan ha helt fel!)

Men även om ni böjde hela benet borde det ju rimligen blivit en reaktion om hästen hade pålagringarna då? (Är inte så insatt vad det gäller pålagringar, har ingen praktisk erfarenhet, så jag kan ha helt fel!)

Jag var inte med på besiktningen. Men i pappret står det utan anmräkning. Det är ju inte säkert att han hade pålagringarna då, det är ju trots allt 10 månader sen jag köpte honom.
Enligt röntgenbilderna så var det inte färskt iaf. Vi får se vad experterna säger.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 896
Senast: em-pirre
·
Hästvård Min häst har varit skadad sedan Juni förra året. En av världens bästa veterinärer+ 2 andra har tittat på honom och behandlat honom. Så...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
11 237
Senast: Siluett
·
M
Hästvård Lång men snälla hjälp mig!!! Jag har en D-ponny import som för närvarande är sjuk i kotledsinflammation och knäledsinflammation båda...
Svar
8
· Visningar
960
Senast: mimmi_pippi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix