YorkWann

Trådstartare
blir alla raser röntgade vis ett år ålder ca? Eller är det någon ras man gör det tidigare/senare på?

Sv: Röntgen

De flesta hundar av de raser, som är med i skk´s bekämpningsprogram, röntgas vid 1½ års ålder.
Vid misstanke om graft höft/armbågsledsfel kan man röntga tidigare.

Info finns på skk´s hemsida under fliken verksamhet - för uppfödare - länkar - information om röntgen.
http://www.skk.se/

Senast ändrad:

När hundarna är 1 år så registreras resultatet. Gör du det innan så räkans det bara som ett preliminärt resultat. Vissa stora hundraser bla Grandisar ska röntgas efter 18 mån för ett off. resultat. Minns inte vilka raser det var, men ett par stycken har jag för mig.

Jag har funderat på det här med röntgen några dagar. Har en blandrastik här hemma som jag vill röntga när hon är i ålder för det. Men vem läser av plåtarna i så fall? Samma personer(er) som läser av renrasiga hundars plåtar? Någon som har ett svar?

Mulles_matte skrev:
Det är SKK som läser av alla plåtarna. oavsett om det är renras eller blandras :)
Tänkte bara att de inte borde ha något intresse av att läsa av plåtarna på blandraser, då de väl finns till för att främja renrasaveln, eller?

Svenska Hundklubben har också avläsning av höftleder. Men jag tror inte att det finns någon avdelning i Göteborg. Känner bara till Uppsala och Södertälje.

Hawaii skrev:
Tänkte bara att de inte borde ha något intresse av att läsa av plåtarna på blandraser, då de väl finns till för att främja renrasaveln, eller?

Ptja.. dom läste av plåtarna på min blandras hane iaf . Och har gjort det på övriga blandisar jag har haft :) Så det är nog inga problem

Mulles_matte skrev:
Ptja.. dom läste av plåtarna på min blandras hane iaf . Och har gjort det på övriga blandisar jag har haft :) Så det är nog inga problem

Då behöver jag inte fundera mer på det, TACK! :idea:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Röntgade våran tik idag på dygn 50, dom såg 2 st…förstår ingenting, sist fick hon 3 st…så deppig just nu, någon som varit med om att...
2
Svar
22
· Visningar
3 722
Senast: Karolina90
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
869
Senast: igbest
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 263
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.