brandkattis

Trådstartare
Dags att röntga min valp om ca tre månader.
Nu funderar jag över vart man ska röntga.
Då pratar jag om området tex, från Gävle upp till Umeåtrakten.
Hört att Gävle ska vara väldigt bra när man ska röntga.
Samma som Strömsund o Hede.
Vart har ni röntgat, vad var det som var bra/dåligt.
Vad rekommenderar ni till era vänner o varför ;)
Hoppas på att få några svar :)

Sv: Röntgen

Jag åkte faktiskt och röntgade på Djurkliniken Gefle i höstas när det var dags för unghunden, trots att det var några mil extra att åka. Det handlade inte så mycket om resultat som att jag ville vara säker på att röntgen skulle utföras av folk som visste vad de höll på med. Jag är väldigt nöjd! :)

Varför ska du röntga en valp?

Fel uttryckt av mig :p
Tiden har gått så fort, det är förstås när hon blir året som jag ska röntga.
Så hon är snart 10 månader o dags att börja planera,
då jag jobbar där det är svårt att få ledigt.

Jag tänker också främst för att personal ska vara bra, veta vad de gör.
(nu hoppas jag att alla som röntgar vet o kan, men ändå).

Då vi röntgade vår hanne för drygt ett år sedan så blev vi riktigt skrämda,
då han medan vi satt o väntade inne på rummet vi blivit tilldelade efter att han fått lugnande slutade andas.

Han låg o flämtade som han brukar när det är varmt, för att sedan bli helt knäpptyst, så jag skulle lägga honom till rätta då han somnat lite konstigt,
upptäcker att han inte andas.
Så min man springer ut.

Vi blev rejält skrämda, otäckt.

Har blivit rekommenderad Gävle, då det ska vara bra på många vis,
så jag funderar på om jag ska se om jag kan synka röntgentid med ledig dag. Har ca 30 mil enkel resa, men det är ju klart värt om det känns bra.
Men som sagt även Fjällveterinärerna i Strömsund har jag hört gott om vid rötgenhantering.

Jag har bara goda erfarenheter av Östersunds djursjukhus. Nu har jag bara besökt dom en gång (och hoppas på att slippa åka ner igen, inte för att jag inte vill besöka dom, utan för att det innebär att vi haft problem under rehaben.)

Varför göra det krångligt och boka tid hos en veterinär 30 mil bort när det finns bra kliniker på nära håll?

Främsta orsaken varför jag kollar mot Gävle är för att en del av kullsyskonen ska röntgas där.
Sedan har jag bara hört bra om den kliniken när det gäller sedering o röntgen av hundar.

Efter vår upplevelse i fjol så känner jag mig lite lätt stressad över tanken på röntgen igen.

Så det är därför :)

Jag tror nog de flesta kliniker har liknande rutiner för sedering. Men jag förstår din rädsla ändå. Min hund har blivit sederad ett par gånger och blivit sövd ett par gånger. På ett par olika kliniker och alla har gjort likadant. Hunden får sprutan med lugnande, sen släcker de ner rummet lite. Jag sitter och håller hunden sällskap och klappar lugnt tills den somnar. Sen kommer veterinär/sjukvårdare in och påbörjar undersökningen.

Det kommer säkert att gå bra för er hund med röntgen och sedering. I Östersund var de också noggranna med att få hundens vikt för dagen. Även om min hund vägts 4 dagar tidigare, ville de att hon skulle vägas igen. Bara för att vara helt säkra på vad hon vägde inför narkosen.

Då vi röntgade vår hanne för drygt ett år sedan så blev vi riktigt skrämda,
då han medan vi satt o väntade inne på rummet vi blivit tilldelade efter att han fått lugnande slutade andas.

Han låg o flämtade som han brukar när det är varmt, för att sedan bli helt knäpptyst, så jag skulle lägga honom till rätta då han somnat lite konstigt,
upptäcker att han inte andas.
Så min man springer ut.

Vi blev rejält skrämda, otäckt.

Med tanke på det så tycker jag att ni, oavsett var ni väljer att röntga, ska berätta det för personalen och även berätta vilket medel han fick förra gången. Det kan ju vara så att han är känslig mot just det medlet och då är det bra att undvika att han får det igen.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: igbest
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 571
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 397
Senast: Sassy
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 688
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar