Röntgen + arab

Nethril

Trådstartare
nu är det så att jag har hittat en supertrevlig arabvalack som jag har planer på att köpa :love: Jag vill röntga honom inför köp. Vad brukar man röntga och vad brukar det kosta ungefär? Finns det någon "vanlig" röntgen som är det man brukar röntga? :confused:

Sen undrar jag om någon vet om det finns något speciellt problemområde på just araber? Vet att man brukar kolla cystor i bakknäna men finns det någonting mer att se upp med?

Sv: Röntgen + arab

Det brukar finnas ett färdigt exportröntgenpaket man kan ta i samband med besiktning. Det kan dock skilja sig en del i pris och vad som ingår i det men ofta är det kotorna runt om, samt knän och haser bak (så vitt jag vet iaf).

Problemområden: Baknäna ja och haserna också med tanke på ev. spatt. Lösa benbitar kan ju däremot finnas lite överallt.

Tack för ditt svar :bow:

Jag antar att det är det enklaste att be om när man inte vet så mycket om falanger hit och dit :D
Någon som vet om alla ATG kliniker har samma grundpriser eller om det skiljer sig från klinik till klinik?

När jag röntgade min unghäst inför köp på en ATG klinik så kostade det 1495 kr för 6 bilder. Besiktningen i sig kostade 650 och klinikavgiften kostade 250. Totalt betalde jag 2994 kr. Det som röntgades var knäled, hasled och kotleder bak.
Vet. tyckte inte jag behövde röntga en unghäst eftersom den inte vuxit färdigt.. men ville göra det ändå!
Om jag köpt en vuxen häst i dag så hade jag röntgat främst rygg, och knä- och hasled bak. Ryggen för att upptäcka ev. Kissing Spines (hade det på min förra häst) och knä -och hasleder bak därför att där är det vanligast med lösa benbitar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 573
Senast: Ajda
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 448
Senast: KesoNeso
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 847
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA