miiiiiiia

Trådstartare
Jag är på gång att köpa min första egna häst, ägaren står för klinikbesiktningen för bådas skull. Jag har alltid innan sagt att jag aldrig ska köpa en oröntgad häst för att vara på den säkra sidan, men ägaren, som jag för övrig känner förtroende för, vill inte bekosta detta då hon vet att hästen är fullt frisk och har alltid vart det. Nu till frågan, är det värt pengarna att röntga igenom en häst? Och vd kostar det egentligen?

Sv: Röntga?

Kan inte minnas vad det kostar, men personligen tänker jag, vad ska du ha hästen till?
Om den ska gå som promenadmulle eller för lättare träning, och det är en hyfsat billig häst, skulle jag lita på ägaren och bara köra basic besiktning, dvs böjprov osv.
Ska du däremot ut och tävla och ska satsa ordentligt på just det där med tävling och sådär, träna hårt osv, skulle jag absolut röntga. Köper du en dyr häst (dvs övre prisklassen), och sedan några år senare måste sälja den som promenadhäst/sällskapshäst pga av att det framkommit något på röntgen, som kanske gjordes i samband med en skada/hälta/ont, kommer du förlora betydligt mer pengar på hela historien än du gör på en eventuell röntgen innan köp.

Det är iaf min spontana tanke.
Dyr häst för hård träning/tävling = Vanlig besiktning + röntgen
Billigare häst för promenad/lättare träning = Vanlig besiktning

En exportröntgen brukar gå på mellan 3500-4000 beroende på var du är...
Jag skulle säga: RÖNTGA!!!
Jag brydde mig inte om att röntga min första häst eftersom jag visste allt om hennes bakgrund och kände ägaren sen flera år tillbaka, men efter att jag hade ägt henne i tre månader blev hästen blockhalt!
Tog upp henne på klinik och de hittade en pålagring på kronbenet.. (Väldigt gammal skada enligt vet!)
Hästen är numera utdömd som sällskapshäst, men hade jag lagt de där 4000 på en röntgen så hade jag kanske sluppit veterinärkostnader på mer än 15000!
Det bästa är att ha koll på om den har röntgenförändringar innan! Det sparar man både tid och känslor på!
Jag vet inte hur många tårar jag fällde över den hästen. Hade jag varit smart så kanske jag hade sluppit det!

Önskar dig enormt lycka till med hästköpet! :)

Vad ska du ha hästen till och vad har den gjort innan? Är den fullt igångsatt på den nivå den säljs?

Nästa fråga är ju VAD du vill röntga? Att röntga igenom hela hästen kostar förmodligen mer än de flesta hästar, så det gäller ju att bestämma vad man vill titta närmare på.

Hästen är 5år, hyffsat igång, jag ska ha den till dressyr, tanken är tävling och träning på nivån vi kommer till...

Ja det är en bra fråga, vad brukar man röntga. Ägaren säger att enda skadan han haft sedan födseln är en lätt broddtramp som han inte hade ont av, utan det läkte fint utan problem, kan man röntga om han nu skulle visa något vid besiktningen om han skulle göra det? Räcker det i allmänhet med en ordentlig klinikbesiktning. Är ATG-klinikerna bra??

Jag hade själv aldrig valt en ATG-klinik för besiktning, men det är upp till var och en att avgöra.

Ska du ha hästen till träning och tävling hade jag röntgat kotleder och knän. Är det förresten ett halvblod ? (vet inte varför jag förutsatte det?). Själv har jag en väldigt bra relation till min veterinär, när vi klinikbesiktigar pratar vi igenom om det är något som hon tycker är viktigt att titta extra på med just den individen som står framför henne. Kanske finns det frågetecken i rörelsemönstret eller rent exteriört.

Vissa hästar har vi också tagit på hovbenen.

Då måste jag fråga varför du inte hade valt en ATG-klinik (nyfiken i en strut)? Jag har förvisso bara varit på ATG:s kliniker då det är de enda som finns häromkring men jag har otroligt stort förtroende för min veterinär där..

För att återgå till tråden så skulle jag säga ja, röntga! Efter två riktigt dåliga hästköp under loppet av ett år så har jag nu bestämt mig för att i fortsättningen följa upp mina hästar nitiskt innan jag köper dem.

Jag har just lämnat tillbaka en häst då en gammal skada upptäcktes efter några månader och jag ska kolla på en ny på söndag. På grund av mina erfarenheter av importhästar så kommer den hästen (förutsatt att den är intressant) att klinikbesiktigas, exportröntgas och dessutom kommer ett blodprov tas för att utesluta dopning. Tyvärr kan man inte lita på någon alls när det kommer till hästköp...

Om den bara är 5 år så ska du absolut röntga den!

Jag hade kört på en exportröntgen! (Den tar alltså nästan allt på benen. dock inte carpus)
De kan ha hovbroskförbening eftersom det är väldigt vanligt och veterinär kan då bedömma om det kan komma att ha betydelse... Har hört att de brukar vara "färdigväxta" vid 7-8 års ålder...
Sen är lederna i sig ganska skönt att ha koll på!
Hästarna är känsligare än vad man tror och kan lätt ha dragit på sig något utan att ägaren har märkt det... Kolla bara på min häst! Det hade ju även stor betydelse!

För övrigt så tycker jag att atg-klinikerna är jättebra! Jag åker alltid dit och får alltid bra bemötande och veterinärerna är väldigt pedagogiska och kunnande!
Där jag har varit iaf... :)

Jag hade själv aldrig valt en ATG-klinik för besiktning, men det är upp till var och en att avgöra.

Ska du ha hästen till träning och tävling hade jag röntgat kotleder och knän. Är det förresten ett halvblod ? (vet inte varför jag förutsatte det?). Själv har jag en väldigt bra relation till min veterinär, när vi klinikbesiktigar pratar vi igenom om det är något som hon tycker är viktigt att titta extra på med just den individen som står framför henne. Kanske finns det frågetecken i rörelsemönstret eller rent exteriört.

Vissa hästar har vi också tagit på hovbenen.

Nej det är en P.R.E om det spelar roll. Tror bara det finns en ATG klinik på rimligt avstång till där hästen står..

Röntgen är inte bara av godo. Ibland kan man göra fynd som ställer till det.
Dvs man hittar något men veterinären kan inte säga om det kommer att bli ett problem eller inte.

Ta tex att vissa röntgar ryggen. Vissa hästar har tätt mellan tornutskotten utan att det ställer till det minsta besvär. Andra kan ha glesare och ändå ha problem med det.

Så med andra ord så kan man hitta sådant som kanske inte spelar den minsta roll eller så gör det det kanske.

Rent generellt så är det inte fel med röntgen men man skall ha i bakhuvudet att det inte är helt okomplicerat heller.

På PRE så skulle jag kolla upp ryggen lite extra. Av de som jag har kommit i kontakt med och som har haft problem så har de haft problem med täta tornutskott. Det kan ju dock kanske mer ha att göra med hur dom är ridna (allt detta är personliga reflektioner och inte något statistiskt säkerställt jag kan ju bara haft otur och så många sjuka individer har jag heller inte stött på (3 st)).

Mvh

Tora

Nej det kan jag ju hålla med om!

Men måste man vara med på besikningen? Jag kommer få lägga ett och ett halvt dygn, en arbetsdag +ca 3500, för att komma fram och tillbaka till besiktning..går det att göra så att ägaren gör en besiktning och om han går igenom så köper jag antagligen honom, kan jag i så fall göra en ny besikning när jag har haft honom ett tag och ev då röntga honom om det skulle hända ngt?

Personligen vill jag alltid vara med vid besiktning, det är ju då det är läge att fråga om saker som framkommer. Jag diskuterar mer UTANFÖR protokollet än det som hamnar i protokollet. Och det är ju också utanför protokollet vi kommer fram till om det ska vara några fördjupade undersökningar och varför.

Det är också därför jag inte köper häst långt iväg, jag är tvärbränd på just det förfarandet eftersom det är svårt att vara med vid besiktningen och jag har brännt näsan på just sådan hantering. Det kostar oerhörda summor att köpa en ofräsch häst, och har man dessutom ett protokoll som är UA blir det ännu svårare att göra något vettigt gentemot säljaren. Bättre då att verkligen lägga krut på att förvissa sig om att hästen är precis det man vill, fräsch.

Som säljare hade jag aldrig i livet gått med på det förfarande du beskriver, att göra undersökningar i efterhand. Det du vill ska ligga till grund för köpet får du klara av innan du köper.

Beror lite på vad det är för häst (ras) och inriktning. T.ex. en tävlingshäst i hoppning kan vara värt att röntga frambenen då dom ibland har förslitningar där, islandshästar är "kända" för att ha spatt oftare än andra osv.. Fullblod kan ha kissinge spines (ryggen).

Så, vad för häst är det frågan om? :)

Sen, även om hästen är helt UA på röntgen kan den allvarliga fel ändå, mycket synns inte på röntgen utan enbart på ultraljud.. och hästen kan ha röntgenfynd som inte betyder nåt för framtida bruk..

Beror lite på vad det är för häst (ras) och inriktning. T.ex. en tävlingshäst i hoppning kan vara värt att röntga frambenen då dom ibland har förslitningar där, islandshästar är "kända" för att ha spatt oftare än andra osv.. Fullblod kan ha kissinge spines (ryggen).

Så, vad för häst är det frågan om? :)

Sen, även om hästen är helt UA på röntgen kan den allvarliga fel ändå, mycket synns inte på röntgen utan enbart på ultraljud.. och hästen kan ha röntgenfynd som inte betyder nåt för framtida bruk..

Det är bara att läsa att det är en PRE som ska användas till dressyr.
:D
// Linda

Det är du som köpare som har undersökningsplikt. Eftersom det är din första och förhoppningsvis enda häst på ett tag så gör allt för att få köpet rätt. Det tjänar du på i längden.
// Linda

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 469
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 915
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
917
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka