Röntga unghäst

Peak

Trådstartare
När är det lönt att låta röntga sin unghäst?

Jag har ett 2-årigt sto som ska ridas in lite försiktigt i vinter och sen betäckas till våren. Innan jag gör något av detta vill jag vara säker på att det inte finns några lösa benbitar som kommer ställa till problem eller som hon kan tänkas nedärva (om det nu är ärftligt).

Kan man lita på resultatet vid 2-års ålder - eller ändras skelettet fortfarande mycket?
Har för mig att det är ganska tillförlitligt vid denna ålder, men vill dubbelkolla.

Senast ändrad:
Sv: Röntga unghäst

Det är tillförlitligt, vid 1.5 års ålder är risken för nya bitar pga utvecklingsrubbning liten, och vid 2 år har du lite marginal med =)

Dock, om det t ex hittas lösa benbitar, så det är ganska svårt säga säkert om de kommer eller inte kommer ge problem i framtiden. Och försäkringsbolagen betalar bara operation om hästen har besvär av sin/a benbit/ar. Det kan vara bra att veta.

Kanon!
Jo, det har jag koll på - ger de inte problem får man betala ur egen ficka.
Tack för svaret! :)

Kör in och röntga till hösten efter betet så har du gott om tid att plocka bort ev bitar och ändå ha henne klar för inridning i nov-dec när man brukar sitta in dem. Kommer göra samma med mina grabbar, inte mkt lönt att släpa iväg dem mitt i sommaren om de inte visar symtom eftersom man ändå undviker att operera under sommaren om man inte måste.

Precis min tanke också. Känns bara dumt att störa dem nu på sommarbetet dessutom.. :)

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 150
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 895
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 073
Senast: Twirro
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 676
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V