Röntga ryggen eller inte?

Miss Sixty

Trådstartare
Hur skulle ni göra om ni köper en dyr häst. Skulle ni röntga ryggen på hästen?

Ben och sådant är ju självklart men vad anser ni om rygg?
 
Sv: Röntga ryggen eller inte?

I mitt fall skulle det nog bero på:

-Hur dyr hästen är

-Hur mkt jag vet om dess historia, hur mkt riden den är, ev problem osv

-Hur gammal den är

-Vad jag ska ha den till/på vilken nivå

-Hur den ser ut exteriört

-Om jag blivit "bränd" tidigare ;) Min stallhyresvärd röntgade sin nya häst pga dåliga erfarenheter av att ha blivit pålurad en häst m kissing spines.

Alla hästar med röntgenfynd har ju inte ryggproblem och tvärtom...
 
Sv: Röntga ryggen eller inte?

om hästen varit ren innan i sitt lic hade jag inte gjort det men annar så helt klart
 
Sv: Röntga ryggen eller inte?

Hade jag köpte en dyr häst hade jag låtit röntga allt som går att räntga i stort sett, inklusive rygg osv.
 
Sv: Röntga ryggen eller inte?

Jag hade helt klart röntgat ryggen.
 
Sv: Röntga ryggen eller inte?

Om hästen hade varit dyr så hade jag absolut röntgat ryggen. Var och varannan häst verkar ju ha kissingspines så det känns inte som nån idé att chansa.
 
Sv: Röntga ryggen eller inte?

Jag har röntgat benen + extra bilder i olika vinklar på bakknäna.
Även ryggen och hovarna på de hästar som jag köpt de senaste åren. Tycker att det är viktigt att veta att hästen inte har några stora fel. Nu kan jag ju säga att vi hittat något på alla hästar att anmärka på. Men efter diskutioner med duktiga veterinärer så har vi ofta kommit fram till att det är värt att chansa, och försöka förebygga eventuella problem. Ofta är även säljaren med på att sänka priset lite om man hittar något på röntgen.
/M
 
Sv: Röntga ryggen eller inte?

Hej!

Efter att ha diskuterat detta med en kompis som läser till veterinär och några av mina anatomi/fysiologi-lärare i skolan hade jag om hästen inte uppvisat några direkta problem med ryggen inte röntgat. Detta eftersom de flesta har någon typ av "förändring" (egentligen inte ser likadana ut) i skelettet och därför är det egentligen inget som säjer att ett eventuellt fynd i ryggen (eller för den delen någon annan stans i kroppen) kommer att innebära några som helst problem för hästen..

Jag hade inte köpt en häst som visat markering/hälta/ryggont oavsett vilket.. har sett flera såna "växtvärkshästar" som blivit avlivade pga olika orsaker..

Fast det är klart... Är hästen väldigt dyr kan det nog tänkas ingå i undersökningsplikten och kanske skulle jag röntga därför???

Jag hade däremot sett till att undersöka hästen grundligt på klinik jag litar på..

/ Lavinia, svamlar mest..
 
Sv: Röntga ryggen eller inte?

De senaste hästarna jag har köpt har inte ens vart böjda. De har i och för sig inte vart dyra.
Min första häst var halvdyr (på den tiden) och hon böjdes bara av hemmavet. Men om jag skulle köpa en häst på 100.000+ så hade jag velat ha både ben och rygg röntgade faktiskt!
 
Sv: Röntga ryggen eller inte?

Om jag skulle köpa en riktigt dyr häst så skulle jag absolut vilja röntga hela hästen. Bättre att lägga pengar på det nu i stället för att riskera en häst som är skadad och som man sedan får lägga tusentals pengar på
 
Sv: Röntga ryggen eller inte?

Jag hade röntgat. Antar att du letar dyr häst:smirk: Då är det ju verkligen värt det. Så man inte sätter igång och tävlar och så krachar allt.... Undersökningskostnaden på en sådan häst jämfört med inköpspriset är ju ingenting, om man ska se det i förhållande.
 
Sv: Röntga ryggen eller inte?

Hade röntgat om priset överstigit 60 000 tror jag. Vad säger säljaren? Han el. hon vill kanske inte röntga och då får man acceptera det eller köpa en annan häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 382
Ekonomi & Juridik Ska besikta en häst. 5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av...
Svar
15
· Visningar
1 182
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 361
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 757
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp