Röntga om för kontroll?

Sandra78

Trådstartare
Började fundera när jag läste tråden om seniorkoll... Har en Rottweilertik född 07 som har pålagringar på armbågarna, lindrig resp måttlig. Hon är röntgad vid 12 och 26 månaders ålder och plåtarna var identiska, inga förändringar hade skett.
Hon har inga problem med sina armbågar mer än att ena armbågsspetsen kan svullna något vid "extrem" ansträngning. Dock ingen smärta eller hälta. Hon är opererad och har ett stift i armbågen och det är omkring det hon svullnar. Detta problem har funnits ända sedan operationen (benbrott) vid fyra månaders ålder och har ej försämrats, snarare så att det blivit bättre med åren.
Men, ändå undrar man ju hur länge hon ska hålla osv... Tror ni det skulle säga nåt att röntga om armbågarna nu? Känns ju dumt att söva henne i onödan också...

Sv: Röntga om för kontroll?

Vore det min hund skulle jag inte röntga om, möjligtvis om hon är så pass lugn och lätt att ha att göra med att man kan göra det på vaken hund.
Däremot skulle jag årligen gå till en bra hundfysioterapeut som kan känna igenom hundens muskler och leder ordentligt.
Gör det sen ett par år tillbaka med min ena hund.

Mm, det är nog en bra tanke... Tror dock att det blir svårt att röntga över själva brotten på vaken hund, har för mig att hon fick ligga väldigt knepigt för att de skulle få bra bilder på det. För ska man röntga känns det ju lika bra att förutom vanliga ED-bilderna ta på brottställena också och kolla av dem.
Annars är hon ju himla snäll och lätthanterlig.

Har varit hos hundmassör med henne, men det tycker jag inte gav något alls. Kanske en fysioterapeut är lämpligare då, måste kolla om det finns någon sån här omkring.

Eftersom armbågsspetsen faktiskt svullnar vid extrem ansträngning så skulle jag nog röntga först och sedan uppsöka en duktig fysioterapeut för att gå igenom hunden och få tips om övningar som kan stärka henne ordentligt i de muskler som stabiliserar armbågarna.

Jag har röntgat hundar vid rätt många tillfällen och inte en enda gång har hunden sövts eller fått lugnande.

Jag hade inte röntgat om hunden. Som sagt, bra fysioterapeut och hålla henne slank och i bra form. Oavsett vad resultatet visar så spelat det inte så stor roll. Huvudsaken är att hon inte har ont och att man hålla henne smärtfri så länge som möjligt.

Jag hade inte röntgat om hunden. Som sagt, bra fysioterapeut och hålla henne slank och i bra form. Oavsett vad resultatet visar så spelat det inte så stor roll. Huvudsaken är att hon inte har ont och att man hålla henne smärtfri så länge som möjligt.

+ 1 tiotiotio

Liknande trådar

Hästvård Sådär, nu har jag kommit hem från kliniken, lååång dag blev det. Men för att börja från början.. Kort historik: För en månad sedan...
Svar
14
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka