Rollkur på dagordningen

(Ridsport)
- Detta är för dressyrsporten vad dödsolyckorna har varit för fälttävlan.
Det sade på onsdagen det internationella ridsportförbundets sportchef David Holmes apropå internetstormen som orsakats av Patrik Kittel-videon med rollkurträning från världscuptävlingen i Odense.

Läs mer...

Sv: Rollkur på dagordningen

Ahh okey, jag kommer inte ihag filmen, men i boken lagger han ner hasten och sa ska flickan sta pa honom. Fast jag kommer inte ihag tillrackligt mycket for att uttala mig om det.

kl

Men som sagt, nagon som har nagra tankar om lateralflexion?
Eller giter scanna ridsportspecial och halla i en liten undervisning? :D

Det här är människor som när det gäller inte har klart för sig vad ledarskap är. De tror att det bygger på rädsla och inte förtroende.
Men de flesta kan nog, när det är så här extremt, se att hästen utsätts för onödigt lidande framför allt psykiskt.
Dessa människor som utövar detta kan antingen inte se detta eller så betraktar de hästen som en sak, inte levande väsen som bevisligen har den del i hjärnan, där känslor sitter. väl utvecklad.

Att få hästen att lägga sig ner är i sig inte kränkande om hästen väljer det själv. Det finns flera exempel på människor som kan kommunikera med hästen så att den med glädje lägger sig ner på kommando, se bara på Pignon

Rolle
IpL

Precis !

Jag brukar hävda att det är tack vare hästarnas väldigt väl utvecklade känsloliv som dom är så lättlärda - ett välutvecklat känsloliv brukar främja associativ inlärning.

Nä, fram för fler som jobbar med sina hästar istället för mot dom.

ja precis, hästar VILL göra rätt men det är upp till människan att förklara uppgiften på ett sätt som hästen kan förstå. det finns ingen ovilja i hästen (eller andra flockdjur) mot att samarbeta, ty en flock som inte kan samarbeta är dödsdömd. det är därför dom finner sig i så många övergrepp från människor - dom litar på att vi vill det bästa för dom. :(

Några kommentarer på youtube är väl inget. Det finns alltid de som vill göra ner på de som arbetar på ett annat (mjukare) sätt.
Alla gånger jag sett JFP har det varit glada och busiga hästar som inte visat någon stress alls. Även de dokumentärer som är gjorda om träningen visar inte något negativt. Han säger att det tar minst 3 år med varje häst för att komma så långt med friträning som han gör. Att dra upp negativa kommentarer i tråd om TAP är lite förmätet om det nu var allvarligt menat.

Vänligen
Rolle
IpL

Det var helt enkelt ett iakttagande jag gjorde när jag ville kolla upp vem han var.
Videorna på hans egna sida funkade inte på min dator.

Att han skulle ha någon som helst koppling till TAP har inte jag nämnt.
I övrigt handlade väl tråden i och för sig om rollkur till att börja med.

Rollkür är nästan lika vanligt hos westernryttare som dressyr. Flertalet tyska hästtidningar visar lika många hästar som rids i rollkur på en framridningsplats till en westerntävling som en dressyrtävling.

Netia. NHE (Alexanders "Nevzorov Haute Ecole") är ett mycket trevligt sätt att arbeta sin häst på, tyvärr är det inte lika trevligt att som människa vara student i denna skola.

Detta vet jag från egna erfarenheter då jag själv varit student där. (skolan bedrivs över nätet och är gratis och forumbaserat mde videor och diskutioner).

Mycket av det NHE står för är bra och rätt, men de är otroligt inskränkta och det finna bara deras sätt.
Ser du på något annat sätt är du en hemsk människa.

Liknelserna mellan NHE och en sekt är oroande.

Jag har stor respekt för Alexander och hans kunskaper, dock inte för hans sätt att dra allt över en kam. Många kan tycka jag är svart och vit, men tom jag har färger om man jämför med NHE.

Man kan lära sig mycket av NHE, men om man går med i skolan så måste man vara beredd på att kunna urskilja vad som är bra och vad som är princip.
Och kunna antingen ljuga eller stå på sig.
Jag ljög inte, jag stod inte på mig, jag slutade.

Senast ändrad:

Det var interessant att få veta.
Själv känner jag inte till det mer än vad som gick att se på videon jag länkade till.

I min egen hästhantering följer jag inte någon speciell inriktning/metod.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (SVT Jönköpingsnytt) Ryttaren Patrik Kittel, uppvuxen i Tranås, har i år gjort internationell kometkarriär inom dressyrsporten. I helgen...
Svar
0
· Visningar
728
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Britten David Holmes, som i december 2009 ficksparken som sportdirektör på det internationella ridsportförbundet har...
Svar
0
· Visningar
600
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) The Humane Society of the United States (HSUS), USAs största djurskyddsorganisation, protesterar mot den video som...
Svar
1
· Visningar
856
Senast: Pilot
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Enligt uppgifter från FEI:s sportchef David Holmes skulle hyperflexion/rollkur behandlas under FEI:s generalförsamling. Så...
Svar
1
· Visningar
908
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30