Rollkur på dagordningen

(Ridsport)
- Detta är för dressyrsporten vad dödsolyckorna har varit för fälttävlan.
Det sade på onsdagen det internationella ridsportförbundets sportchef David Holmes apropå internetstormen som orsakats av Patrik Kittel-videon med rollkurträning från världscuptävlingen i Odense.

Läs mer...

Sv: Rollkur på dagordningen

Håller med dig.
HF är inte trevligt för hästens kropp.
Och då har man ännu inte gått in på den mentala påverkan.

Jag förstår inte hur folk kan skrika "hemskt" när de ser TAP (vilket är helt korrekt, hemskt) men inte för HF som påverkar hästen likadant mentalt.

Jag tror det var på youtube jag hittade ett uttal från något fans som lät i stil med "Anky och hennes elever är bäst i världen och därför är rollkur inget farligt eller dåligt".

Om det varit hoppning, hade man då sagt "Det spelar ingen roll om man sporrar, piskar och barrerar hästen över hindren då man tränar. Bara man går på den snabbaste tiden på tävling och vinner"?

Man undrar om det är hästens anatomiska forutsättningar för arbete som ändrats, eller om det är synen på vad som är viktigast? :grin: Kvittot på god ridning är ju för många att vinna priser, och det blir stora problem när detta premieras för då slutar ryttare att sträva efter dressyrens syfte (dvs en stark, hållbar och gymnasicerad häst) utan efter den metod som ger mest vinster.

Jag hoppas att de går till botten med detta, men jag tror hela sporten är alldeles för insyltad för det. Tyvärr. Människor är fenomenala på att hålla varandra om ryggen och inte alltid hästens bästa...

Senast ändrad:

Det är två frågor i sammanhanget. Fråga ett är, om det ger bestående fysiska men och den andra frågan är, hur upplever hästen det?

Om det bevisas att det ger fysiska men ska det omedelbart förbjudas givetvis. Men om det ger stressymtom och obehaglig känsla hos hästen så beror det på vad den som hanterar har för inställning till hästen om man inte ev kan hävda § 2 i djurskyddslagen: Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom

Enligt denna undersökning så tyder det på att häster känner obehag och försöker undvika hyperflexion (Rollkur)

Jag tolkar det som att man i så fall utsätter hästen för onödigt lidande och är ett brott mot djurskyddslagen.
Sedan beror det på hur man känner för/med hästen. Vissa vill av praktiska och ekonomiska skäl ha bevis för att det är obehagligt medan andra vill ha bevis för att det inte är skadligt innan man använder sig av det.
Men oavsett vad man tycker ska man utgå från hästen välbefinnande och inte prestation.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

PS. Skulle aldrig falla mig in att använda något som jag skulle misstänka är onödigt lidande för hästen som rollkur förmodligen är. DS

jag orkade inte ens se klart :cry: :mad:

men ja, rollkur är en variation på samma tema, precis som barrering. det är psykisk och fysisk misshandel. grov misshandel faktisk eftersom det görs med överlägg, kallt och planerat och regelbundet och man struntar totalt i hur hästen upplever "träningen", bara man vinner. jag tycker det är riktigt skrämmande att så många ryttare på olika nivåer tycker detta är helt okej och tom utövar det själva! :crazy:

vart tog kärleken och ödmjukheten inför hästen vägen??

Kan denna beskrivning passa på dessa utövare:

Psykopati (från grekiska psyche "själ", "liv" och pathos "lidande") är en personlighetsstörning som karaktäriseras av en brist eller total avsaknad av grundläggande sociala känslor, som medkänsla och empati. Personer som lider av psykopati är utpräglat egoistiska.

Något måste ju vara väldigt fel när man behandlar levande varelser på detta vis.

Rolle
IpL

Är det någon som har Ridsport Special? För där visar en av Sveriges bästa eller bättre westernryttare upp något liknande fast på blank stång :grin:

Da ar nog denna lanken battre lank.
Den sag lite invand ut, som om hon gjort det manga ganger?
For jag tyckte inte hasten sag sa stressad ut? Jag staller det som en fraga for ni far garna papeka om jag har fel (vill garna lara mig!).

Lanken jag postade visar hur den andas med hela buken (hyperventilerar?) och dessutom skiter den nar den ligger ner. Vilket for mig ar ytterligare ett tacken pa stress.

Jag forstar verkligen inte varfor vi som manniska maste visa hur dominanta vi ar, pa ett dessutom krankande satt. Och tycker det ar mycket trakigt (i brist pa skarpare ord) att man inte kan se samspelet mellan manniska och hast som en fint samarbete som maste jobbas till, precis som allt annat, med tillit och vordnad.

Nar det kommer till krittan sa handlar de flesta hastar med "olater" om att de ar missforstadda, eller bristande kommunikation och tydlighet fran var sida.

Usch, sa har man lart sig ett till satt att miss- handla hastar.

Helt korrekt, det där är TAP, mental misshandel.

Utöver att man bryter ner hästen mentalt blir hästen dessutom, när den böjs länge och våldsamt med motstånd (som den själv gör) yr pga blodbrist. (enligt veterinär).
Jag minns inte längre den exakta förklaringen till vad som händer men det är något med att blodet minskas till hjärnan iom den kraftiga (Onaturliga) böjningen.

Kopplingen till HF är att hästen tas ifrån sin möjlighet att säga ifrån, att se sin omgivning (en mkt viktig sak för hästen, hur mkt den än litar på sin ryttare) och att ha en egen vilja. Detta är djurmisshandel, tyvärr till största delen mental djurmisshandel och sådan är väldigt svår att åtala. (den är trotts allt nog svår på människor och vi kan prata).

För att inte tala om alla skador det ger på hästen fysiskt, nacke speciellt. Kika gärna på denna hemsida som väldigt bra förklarar nackdelarna av HF.

Motiveringen att det ju faktiskt är eliten som rider HF och därför är det ok är så bisarr att den motiveringen i sig är bevis på hur fel ute vi är idag.

Vilken är motiveringen till att de Inte skulle göra något som är fel helt lagligt och leder dom till toppen, men skadar hästen, om de kommer undan med det? För att de är eliten? Den motiveringe köper inte jag.

För dig och mig är det ett självklart svar, man gör inte sånt som skadar hästen.
Jag tror inte att alla inom eliten anser att det är fel att utnyttja hästar för att nå sina mål, oavsett priset för hästen, så länge den inte sänker sin prestation. Å andra sidan vill jag understryka att jag inte heller tror alla inom eliten (eller de som sliter hårt men inte riktigt är i eliten ändå) anser att målet är det viktiga och vägen dit är den samma.
Men det finns rötägg överallt, även inom ridsportens elit. Jag lovar.

Videor:

http://www.youtube.com/watch?v=lZdGBf_9IT4

Ja det där är TAP, och "Master himself" som hon tränar TAP för är en hemsk, hemsk människa! Så otroligt arrogant och otrevlig.

Avskyr denna människa skarpt.

Denna video har varit uppe på buke tidigare.

Vi uppmanade då att flagga den för djurmisshandel.

Och du har rätt, att bajsa när den ligger ner är inte naturligt och ett tecken på stress i mna ögon med.

Du har även rätt när du säger att hästar som har olater har olater pga oss människor.
En häst föds inte elak, aggresiv eller dum.
Den föds otroligt nyfiken, den vill lära sig och den vill ha en flock, med en ledare som ger trygghet.
När sedan klåpare inte kan klara av att uppfostra sina hästar utan de får svrhanterliga olater så skyller de på hästen och söker bruttala lösningar just för att de saknar kunskapen att inse att a) det rä deras fel att hästen har olater, b) det finns bättre lösningar och c) de bra lösningarna tar tid, du förtjänar dig en bra relation, du tar den inte.

kl

Mitt problem med att lasa pa om rollkur (jag gillar inte orden hyperflexion- jag tycker det later mildare i mina ogon an vad det egentligen ar, sedan att det ar en korrekt term..), alla dessa bilder man ser far mig att vilja lipa for denna orattvisa varld dar man behandlar hastar sa har.
Det har ju med okunskap till vis del, men nar man ar pa den nivan som Anky, Kittel mfl ligger pa som BOR man veta battre, och ha battre medel for att uppna toppniva an att anvanda dessa metoder.

Sedan har jag en fraga om "lateralflexion", vilket ar mycket vanligt inom nh, fast som anvands till ett helt annat syfte (inte att dominera, samt ar att det ar ett moment som tranas in stegvis).

Jag har for mig att jag har sett TAP for, men det var betydligt mer valdsamt (fran hastens hall- kampade for sig).
Ar det inte det som de gor i Mannen som kunde tala med hastarna?

Har kollat pa fler videosar, de ar en del hastar som redan innan de lagger sig ner tuggar, och som jag har lart mig betyder att de visar undergivenhet, hade man inte kunnat noja sig med det om det nu ar undergivenhet man vill uppna?

Den har videon far mig att vilja grata :cry: stackars stackars palle.

JA!!! jag såg det och blev riktigt arg! två bilder finns det tom. om detta är vad han tycker är fin ridning och bra att visa upp i en tidning så undrar jag hur han tränar när ingen ser..... :crazy:

Det där är "Endospike", "The master himself"...

Alla hästar reagerar vilt och försöker komma fri i början, innan man gjort det några gånger på hästen och den inser att det är kört, att den inte kommer loss.

Jag tror inte att det finns i mannen som kunde tala med hästar (kan ha fel) iom att Endospike påstår att det är han som uppfunnit TAP.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (SVT Jönköpingsnytt) Ryttaren Patrik Kittel, uppvuxen i Tranås, har i år gjort internationell kometkarriär inom dressyrsporten. I helgen...
Svar
0
· Visningar
728
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Britten David Holmes, som i december 2009 ficksparken som sportdirektör på det internationella ridsportförbundet har...
Svar
0
· Visningar
600
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) The Humane Society of the United States (HSUS), USAs största djurskyddsorganisation, protesterar mot den video som...
Svar
1
· Visningar
856
Senast: Pilot
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Enligt uppgifter från FEI:s sportchef David Holmes skulle hyperflexion/rollkur behandlas under FEI:s generalförsamling. Så...
Svar
1
· Visningar
908
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama