Roligt i padock?

Karin87

Trådstartare
Hej!
Är det någon som har förslag på vad man kan göra i padocken som hästen tycker är roligt?? Så hästen tycker att det ska bli roligt att ridas i padocken och att den blir piggare...

Förslag på vad man kan göra mer än rida, longera och tömköra mottages gärna också! :)

MVH Karin

Sv: Roligt i padock?

Jag tror inte övningarna i sig spelar så stor roll för att hästensk tycka det är roligt (förutom att dom förstås ska bara anpassade efter hästens nivå). Jag brukar jobba i korta pass i padocken (gärna uppvärmning/avskrittning ute om möjlighet finns) och så jobbar jag så att när hästen gjort övningen bra låter jag den vila nån minut för att sedan göra något annat...alt avbryta beroende på övning och situation.

Hästarna jag ridigt så brukar vara nöjda även på banan, ävenhästar som innan inte helt uppskattat paddocken. Jag försöker också göra olika saker, inte bara göra samma sak varje gång.

Känner jag att hästen är ur form eller absolut inte vill jobba den dagen brukar jag göra något annat i dom flesta fall.

Något som mina hästar tycker är kul och som de blir väldigt mjuka av är löshoppning.

/Fia

Vi löshoppar, klickertränar, kör löslongering i liten volt kring mig, tränar ledövningar, trick, stanna, kom på inkallning, följa matte, tvärnitar och iväg osv. Uppsuttet tränar vi skolor, växlar massor, rider aldrig samma grej i flera varv, belönar massor och tar många pauser. Jag märker ingen skillnad på min häst när vi väljer paddock eller uteritt, han verkar gilla båda.

OA

Gáski tycker löshoppning är kul. Och att ibland springa på sidan av hindret :D

Jag tror inte det beror på VAD man gör, utan HUR man gör det. Förpliktigandet som ledare (oavsett om det är av- eller uppsuttet) blir ju tydligare när man ber hästen om att utföra specifika saker - vilket kanske märks lättare under övningar på bana än i skogen.

Sen så får vi ju inte göra det för lätt för oss heller, om vi skall utvecklas. Gäller både två- och fyrbeningar.

ang skrev:
Jag tror inte det beror på VAD man gör, utan HUR man gör det. Förpliktigandet som ledare (oavsett om det är av- eller uppsuttet) blir ju tydligare när man ber hästen om att utföra specifika saker - vilket kanske märks lättare under övningar på bana än i skogen.

Jag håller med, jag sitter inte och harvar på ridbanan utan tränar aktivt även när jag rider utanför ridbanan och använder ofta träd, kullar eller stenar i naturen som lite hjälp...

Däremot kan man ju finputsa lite på ridbanan ibland.

Ibland när vi har lite för lite tid för att rida brukar vi släppa ett par hästar fritt på ridbanan och så hjälps vi åt att driva dem. Detta tycker de är jättekul, de får springa av sig och "tävla" lite med kompisen och får samtidigt motion.

Men jag tror alltså att ridbanan kan vara nog så rolig, om vi tycker det och lägger upp träningen så att den blir det. Min häst tycker det är tokroligt faktiskt, och vill gärna gå till banan. Sen så finns en poäng i att inte bli "stillasittande" inne där - men det gäller ju likväl den sedvanliga lunkrundan i skogen.

jag menade som du fast det kanske blev lite fel. En del sitter ju och harvar på ridbanan vilket jag tror leder till tristess hos hästen, att varva övningar tror jag är viktigt. Också i skogen som du skrev.

Ett perfekt sätt att förena nytta med nöje har vi i skogen - en hel slinga med små kullar (oj, svårt att förklara, men iallafall..) vi brukar ta den först en gång i skritt för att hästen ska få jobba igenom kroppen ordentligt (detta är toppen för rygg- och bakparti) och sen brukar vi låta dem raca lite en gång...(bättre än liseberg :D )

Tack för alla bra svar! :)
Har en fråga till OA bara...:P
Vad är klickerträning? Det andra förstod jag. :)

/Karin

Hej igen...
Kom på en till sak att fråga om då när vi var inne lite på löshoppning förut.
Hur långt mellanrum mellan hinder OCH bommar brukar ni ha? Om ni rider cavaletti, hur långt mellanrum har ni då??
Tacksam för svar! :)

Karin87 skrev:
Tack för alla bra svar! :)
Har en fråga till OA bara...:P
Vad är klickerträning? Det andra förstod jag. :)

/Karin

Klickerträning är att man använder en liten "klicker", en plastpryl med en stålflärp i som låter "klick" för att förstärka beröm. Hästen gör en ansats till det du vill, "klick", godis, osv.

Bra sajt att läsa på är:

http://theclickercenter.com/

Man kan hitta på massor av kul med klickerns hjälp, fantasin sätter gränsen.

OA

Karin87 skrev:
Hej igen...
Kom på en till sak att fråga om då när vi var inne lite på löshoppning förut.
Hur långt mellanrum mellan hinder OCH bommar brukar ni ha? Om ni rider cavaletti, hur långt mellanrum har ni då??
Tacksam för svar! :)

Travbommar eller cavaletti brukar jag ta fyra av mina fötter (38or) och lite till mellan varje bom. Inte så specifikt, kanske :angel:

OA

Var kan man inhandla en klicker-mojäng?
Finns några instruktioner eller kurs i ämnet på svenska?
sugen på att prova :d

Klicker kan du hitta i hundaffärer, det brukar bara kosta runt 30 kronor, det är ingen jätteinvestering.

På svenska hittar du Klick. Delfinträning för din häst med ISBN
91-973079-1-2.

OA

Svíþjóð skrev:
Hur använder du klick?

Jag använder det för att förstärka en del grejer, typ stå still, komma på inkallning osv. Sen brukar jag slänga grejer som min häst går fram till och sätter ner nosen. Målet är att lära honom att plocka upp grejen också. En foderhäst jag hade förr lärde jag att sänka huvudet (bra att ta till på stressade hästar, det får ju endorfinerna att rinna till) och att gå bra i ett besvärligt varv.

Funderar på att ta med en fotboll till stallet och lära min pålle att sparka boll. Man kan ju använda klicker till båda "praktiska" grejer, t ex berömma en bra öppna, en fin fattning eller whatever. Sen kan man ju använda den för att lära in konster eller vad som helst. Brist på fantasi är nog mitt största problem.

OA

Jag har faktiskt aldrig riktigt fattat hur man använder klick. finns det ngn hemsida eller kan du berätta? :)

Ifall du PMar mig mailadress så kan jag skicka dig två artiklar jag skrivit om klicker.

OA

Liknande trådar

Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 301
Senast: LinnK
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 123
Senast: dukie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
2 048
Senast: Shaggy
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka