Roligt burdjur

Haukur

Trådstartare
Karln har kommit på att han vill bygga om en bokhylla i sin lägenhet till bur till "nåt roligt flockdjur".
Han vill ha ett litet djur som gillar att klättra och som det är lite fart å liv på, han vill att det ska vara ett flockdjur så det inte är så beroende av honom för sällskapet. Sen ska djuret helst inte vara så långlivat:angel: Å så får det inte lukta för mycket.

Vad är det för djur han vill ha? Jag funderade på dvägrhamster men dom lever väl inte "på höjden" på det viset och han vill ju kunna utnyttja hela bokhyllan.

Sv: Roligt burdjur

Gerbiler kanske... Fast de gnager mycket. Men finns det inte nån ekorrliknande djur ibland i zooaffärer. :D

Afrikanska sjusovare tycker jag skulle passa, dock så är de nattaktiva har jag för mig. Hm, någon sorts ekorre kanske? Sibirisk eller amerikansk. Annars finns ju chinchilla, de är ju dock lite större och lever upp till 20 år... :angel: :D

Eller jird kanske? Någon form av råtta?
Finns nog en del att välja på! :d

Det första som slog mig var möss... vet dock inte hur mycket de klättrar.

Degusar vill ha en hög bur och är roliga att titta på.

Degusar vill ha en hög bur och är roliga att titta på.

Råttor är vad jag direkt kommer att tänka på. De fyller verkligen alla din karls krav. Så är de roliga också. Tveklöst de roligaste smådjuren jag har haft och då har jag ändå haft både kaniner, marsvin, hamstrar och gerbiler. De är duktiga på att grisa ner hos sig dock, så det kan vara lite pilligt med städningen ibland. :D

Råttor var min första tanke också, sen kom jag på att de kräver en massa utevistelse, sover 16 timmar/dygn och att en del iaf tycker att de luktar förjävligt :D

Men natalråttor kanske? Vet inte hur mycket de sover och när de sover men flocklevande och klättrande är de ju iaf, har jag för mig :p
Flygpungekorrar kanske kan vara något annars? Klättrar och verkar kul att titta på iaf, vet inte med resten... :D

Tack för svaren!

Råttor är för stora, han vill inte ha en sååå stor bur, framförallt inte en så djup. Ska kolla upp dom "konstiga" förslagen ni hade:rofl:

Möss har jag hört ska lukta mycket, men det kanske inte stämmer?

Nu kan inte jag nånting om möss men jag har för mig att hanar luktar en massa medan honor är rätt "luktvänliga" :)

Om han tycker att råttor är förstora så är det ju en del som faller bort... kolla upp olika typer av tamekorrar, möss och sjusovare så kanske ni hittar något som passar! :bump:

Kollade på sjusovarna och dom var ju underbara:love: Så dom har jag föreslagit, så får vi se vad han tycker:D

Jaaa, visst är de söta! :love: en hel flock ska det vara! :D

Ja dom var jättesöta! Sen hittade jag nån sida där dom hade jirds å hon tillverkade egna lekplatser till sina småskitar... jättebra inspiration:D

Om jag gissar rätt på vilken hemsida det är kan jag nämna att de där lekplatserna är gjorda i Tyskland och är svindyra ;)

jag kikade också på dom. :D

men det var ju hemskt bra inspiration. så kan man bygga själv! :D

Ja, lekplatserna är underbart snygga! :love: men är det samma sida som jag tänker på tillverkas dem i Tyskland.

Tycker inte att de är dyra med tanke på att de är handgjorda. De kostar 15 euro (ca 137 kr) och uppåt, det som är lite dyrare är ju frakten.

Om jag gissar rätt på vilken hemsida det är kan jag nämna att de där lekplatserna är gjorda i Tyskland och är svindyra ;)

Möjligt att dom är dyra men jag tänkte bygga själv:D Bra med lite inspiration. Jag älskar att bygga saker och karln e likadan. Min hamster som jag hade när jag var yngre hade nog sveriges grymmaste burinredning. Han hade en stor kaninbur som bur med massor av leksaker. Sen hade han ett rörsystem som löpte i i princip hela rummet (11 meter rör) och som även passerade genom en annan bur så han hade två burar och 11 meter rör å massa prylar å leka med:D Behöver jag säga att han aldrig sprang i hjulet;)

Jäklar :eek: Inte illa! Tänk om alla hamstrar kunde få leva så :bow:

apocalypsze: Menade mer priset ihop med frakten. Är det dessutom till gnagare i stil med gerbiler får man ju köpa en ny varje vecka :angel: :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 753
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 709
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama