Roliga/Nyttiga övningar för små.

A

Aeternum

Har en miniridlekisgrupp som sätter igång igen om en vecka.
Vill ha roliga och nyttiga övningar jag kan arbeta med dem.
Dom kan volt i skritt, snett igenom, volt tillbaka.
Trav, lättridning. Inte riktigt kommit så långt att dom kan volta i trav.
Bommar, rida över bombanor. Alltså bommar på marken dom ska rida över och lära sig svänga på nästa bom osv. Stå upp i lätt sits.

I stallet: Borsta, smörja, vet hur man sadlar och tränsar men når inte riktigt upp på hästen med sadeln. stallreglerna.

Barnen är mellan 5-9 år. fyra stycken.

Så shoot!
 
Sv: Roliga/Nyttiga övningar för små.

Nu är iofs inte min elev så liten men han kan ungefär lika mycket som dina :).
Han har precis lärt sig vända rätt upp och serpentinbågar, men med hjälp av koner.
Jag ställde upp koner på mitten av medellinjen (till serpentinbågarna) i 3 par(3 bågar), så ska han göra halt mellan varje kon och sedan komma fram i skritt igen och fortsätta på nästa båge, göra halt igen och fortsätta på nästa båge.
När han vände rätt upp så ställde jag konerna vid X på medellinjen och så fick han göra halt där också.
Då hinner han liksom stanna upp och tänka lite vart han ska och båda vägarna har fastnat efter bara 1 lektion, kommer ihåg från när jag var liten att vi gjorde samma sak fast med bommar.

Tänkte följa denna tråd så jag också får lite tips :) Skulle vilja filura ut lite bra och roliga balansövningar!
 
Sv: Roliga/Nyttiga övningar för små.

Tycker det ska vara mkt lek när det är så små barn. "Parkeringsrutan" är en favorit hos min ridlärare. Ställ upp 4 koner i en parkeringsruta sen gäller det att få hästen att parkera i rutan. Vill man stoppa in balans i det hela kan man ha spön som parkeringsavgifter som ska lämnas i parkeringsautomaten (en kon eller dyl).
 
Sv: Roliga/Nyttiga övningar för små.

Ja, de tycker jag med. Så vi har "hopptävlingar" dvs. sådana bombanor. Eller tävlingar utan häst, en hinderbana eller dyl.

Tack för tipsen.

Fler tips! :bump:
 
Sv: Roliga/Nyttiga övningar för små.

Ungar brukar tycka det är roligt med labyrinter, dvs bommar fast inte som de ska rida över, utan emellan. Du kan hitta på ganska sinnrika labyrinter om du har fantasi. Den enklaste som du kan göra kan förklaras bäst på detta sätt: Lägg ut bommar i ett stort E. Lägg sedan ut två bommar intill E som ett stort I. Lämna en meter eller så emellan "bokstäverna". Flytta sedan mitten bommen i E:t så att den nuddar I:et. Vips så har du en labyrint. Hitta på ett "straff" om man nuddar någon av bommarna, tex att man måste rida in och göra en halt och räkna till tio.
 
Sv: Roliga/Nyttiga övningar för små.

Ett, två, tre rött ljus. De får ett litet tävlingsmoment och de får träna start och stopp.
 
Sv: Roliga/Nyttiga övningar för små.

Det första jag tänker på med mindre barn är balansridning i alla dess former. Rida slalom, små väldigt enkla caprillibanor.
 
Sv: Roliga/Nyttiga övningar för små.

Hm,du kan ju gör någon typ av hinder bana tex

4-5 bommar i skritt
Kortsida trav
Slalom koner
nästa kortsida halt
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har av någon okänd anledning blivit en fegis i ridningen. Fart känns plötsligt läskigt. Kanske beror det på att jag blivit gammal på...
Svar
6
· Visningar
1 296
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 069
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 128
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag red ett helt pass markarbete i fredags där jag tom galopperade över bommarna O_o Men jag var totalt helt jävla slut efteråt. Satt på...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp