Roliga namnhistorier

T

tottenham

Jag är så nyfiken ;-)

kan ni berätta era historier om hur nån häst (er) fick sitt namn. tex nån häst ni döpt själv eller nån rolig historia ni hört om nån kändishäst, varför den fick sitt namn.

:banana:

Sv: Roliga namnhistorier

När jag köpte min förra häst var han inte registrerad, trots att han var 5 år gammal och jag fick därmed döpa honom själv. Han kallades Frej och lystrade till det, men jag registrerade honom som Freyr då jag gillar den stavningen bättre. Så var det gårdsnamnet. Efter lite efterforskning fick jag reda på att han kom från ön Wattkast och gården Nystu. Då Nystu klingade bättre i mina öron fick det bli Freyr frá Nystu :)

Min nuvarande häst, Tindra döpte uppfödaren. Hennes gårdsnamn, Österkulla klingar svenskt, men hon är finskfödd och heter FRÁ och inte från. De finskfödda islandshästarna heter frá då finskan inte har ett ord för från (Freyr skulle på finska heta Freyr Nystusta och lilla damen Tindra Österkullasta).

/Malin

vår nu tvååriga hingstunge heter tengill, detta efter att jag suttit och rabblat namn ur en namnbok i flera dagar... Min lillebror fastnade direkt för tengill, den grymma härskaren i bröderna lejonhjärta.. det lustiga va att tengill betyder stickkontakt, pappa är elektriker, så d är ju tack vare stickkontakter vi kunde få ett litet föl.. Jag tycker dock fortfarande att man inte kan döpa söta små fölisar efter onda sagofigurer.... men men:)

Bröderna Lejonhjärta ja...*drömmer om barndomen*

När jag skulle döpa mitt allra första föl. en liten hingst, så hade jag nyss sett Glampi på Landsmót och ver verkligen imponerad.
Jag fastnade för det namnet eftersom jag tyckte att det både var vackert och passade den lille.
Döm om min förvåning när jag sedan slog upp namnet och det betyder bla glasöga, vilket min lille hingst hade. Glampi hade också en annan betydelse som oxå passade in på "min" Glampi. :bump:

Jag har också en Thengill(!!!!),,, det betyder väll kung eller något liknande:-)

inte mina hästar men iaf! vårtan hette egentligen swift parade men råkade ha en vårta på mulen ;) gulan hette egentligen yellow shawn o råkade vara gul :)

min magic fick heta nisse bara för att. det var bra o lätt. jag är lite allergisk mot alla tjusiga halvpåhittade namn... dom finns ÖVERALLT! på bäbisar hundar katter barn o hästar. BLÄUURRRRKK!

om jag ngn gång får namnsätta en till häst ska den heta micke johan stefan eller karin. typ.

Tja ingen häst men ändå:

Min katt heter egentligen S* Veni vidi vici. Han är blå-vit och tja lite speciell så uppfödaren kallade honom för Blåbär (=småkorkad, uppe i det blå liksom). Jag fortsatte att kalla honom Blåbär ända tills min mamma kom på besök. Hon tyckte katterna var söta och pratade barnspråk med dem. Så då blev det båbärsgubben - båbbegubben - båbbe. Alltså heter katten numera Båbbe.

Den andra heter S*Iliadens X2000 eftersom han for fram som ett jehu när han var kattunge och kullen skulle döpas på X. Jag funderade och provade efter nåt fyndigt namn men hela tiden kallades han Lilleman eller Lillgubben. Så tja till slut lyssnade katten på det så då fick han heta Lillen.

yew98fq skrev:
Fast Tengill och Thengill är ju inte samma namn? =)

nej... fast likheten är slående... så istf stickkontakt så brukar min lilla få betyda kung :angel:

tottenham skrev:
Jag är så nyfiken ;-)

kan ni berätta era historier om hur nån häst (er) fick sitt namn. tex nån häst ni döpt själv eller nån rolig historia ni hört om nån kändishäst, varför den fick sitt namn.

:banana:

Jag har en bra, om än kanske inte så rolig historia om namnet på en häst jag ägt, Hermína frá Skammbeinsstödum. Hon är för övrigt mor till min egenuppfödda ridhäst, idag 6 år.

Hermínas mamma brukade alltid lägga sig mot en sten varje gång hon skulle föla varvid fölen klämdes ihjäl. På Island har man ju inte den kontrollen på sommarbeten utan man kanske ser till djuren en gång om dagen på sin höjd. Nåväl när Hermína föddes hade hennes mamma gjort likadant som hon brukar men en man vid nakn Herman kom förbi och hann rädda fölet och så kom det sig att fölet blev döpt efter honom. Den här historien är känd på södra Island i trakterna runt Skammbeinsstödum men faktiskt också bland en del tränare från norr. Tyvärr vet jag inte var hon finns idag. Hon är född 1988 ifall någon vet något.

:bump: :bump: :bump: Anette

Men nu kom jag på en rolig också! För fem år sedan fölade två ston samma natt (fölade samma dag för 2 år sedan också!). Båda fölen var efter Mökkur. Det blev en musblack och en bleksvart fölunge. Maken kollade det svarta och sade det var ett sto. Jag lyfte på svansen på musblacken och konstaterade att det var ett sto också. De fick heta Náttfardis och Mánadis. Två veckor senare är jag på bedömningar på Margarethehof och då ringer maken och talar om att "Damas stoföl fällde ut snoppen idag och kissade!" Ajdå! :D Maken hade inte lyft på svansen utan på benet, såg ingen snopp och trodde det var ett stoföl. Så bleksvarta fölet fick vi döpa om till Náttfari! Ett namn som passar för han låg i riktig flygande pass nerför stallbacken redan 4 dagar gammal.

:bump: :bump: :bump: Anette

Min Haukur fick sitt namn av strömsholm... Uppfödaren kom ner med sto å några dagar gamal fölunge med misstänkt förstoppning... Det var inte förstoppning men han blev klar över natten...
När uppfödaren kom å hämta dom undrade strömsholmarna om dom döpt den lille hingstungen.. - Nej. Då tyckte dom att ungen skulle döpas till Haukur för mer uppmärksam häst/föl hade världen aldrig tidigare skådat, Haukur ser ALLT!
Haukur betyder hök..

Hur jag valde namn till min Soldan är det väl inget märkvärdigt med, men hur många har ett föl som har blivit namngivet av en präst under en gudstjänst?
Mitt sto fölade tidig morgon den trettionde maj, den andra juni var det bygudstjänst här och hur det var satt vi och skojade om att det vore läge att få till ett ¨dop¨ här ibyn när det nu fanns en nyfödd. Jag pratade med prästen om en ¨specialare¨och han ställde upp, läste lite ur skapelseberättelsen och namngav lille Soldan. Församlingen som flyttat ut, jublade och applåderade. mor Hera var en smula tveksam till det hela, men när hom blev bjuden på en eller annan kaka tyckte även hon att det hela hade sina ljuspunkter.
Jag tyckte väl att det var lika bra att ta till allt som tänkas kunde efter förra, och första fölet som jag var tvungen att ta bort vid fyra månaders ålder. Soldan är nu 2,5 och mår utmärkt!

min heter me Thengill och det betyder KUNG....men förre ägaren trodde det betydde stickkontakt men hon stavade med h så då var det KUNG trots allt=)

hej anette. Hermína frá Skammbeinsstödum står nere vid malmö trakten.
min mamma har ägt henne för några år sen. mycke fin häst.

Jag tycker det var väldigt roligt att läsa allas historier.. det är väldigt bra underhålling plus att man lär sig mycket! En häst i mitt stall fick sitt namn efter att hon var född i en snödriva! :)

min pålle heter Komma, det är hon döpt till pga att hon har ett kommatecken på mulen.... (vitt då) komma är nu dräktig o ska föla nästa år, ska bli underbart skoj att få döpa det lilal fölet sen.. =)

Liknande trådar

Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
273
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 937
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 775
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka