Roliga människor man möter med hunden nästan varje dag

et_flickan

Trådstartare
Några gånger har det hänt att jag fått höra roliga och mindre roliga saker när jag mött folk eller behövt säga till min hund på skarpen.

Unghunden gillade att kasta sig efter katter varav godis inte hjälpte utan jag fick ta tag i nackskinnet och säga nej riktigt ordenligt. Hände några gånger att samma folk såg mig och jag fick ryktet djurplågare ganska snabbt. Men hon slutade titta på alla katter som sprang lösa på vårat område iaf.

Var ute och gick med rottisen tillsammans med en kompis och hennes hund. Gick förbi konsum och där mötte vi en tant några meter före som förskräckt skrek att vi skulle ta bort hundarna, sånna hundar vi hade var farliga och ska inte finnas i städer. Vi sa inget utan tog väl en omväg runt tanten med våra hundar gåendes fot brevid oss.

Alla dessa barnfamiljer som nästan kastade sig över min hund när hon var liten. Man fick gå emellan som en bulldoozer och tala om att det där är inte okej, fråga först, varav föräldrarna blir jätte sura och säger att barnen tyckte den såg så söt ut. Men!?!?!

Sen vissa hundägare som alltid gång på gång envisas med att ha sin hund lös, helst en k*t hanhund som envist flåsar efter min snygga ungtik och husse/matte vrålar 20 meter bort -Han vill leka!!.. När man sedan går därifrån med hunden fortfarande envist flåsandes i haserna och ser husse/matte svära och skrika att man är dum i huvudet som inte stannar så hon/han kan få tag på hunden. Inte mitt problem att folk inte kan ha sina hundar i snöre eller utan snöre med lydnad. Brukar dock stanna efter ett par 20-40 meter till :p

Mötte även en till gammal tant en tidig morgon med en trött 12 veckors valp som var hungrig och ville hem efter den snabba morgon kissen. Tanten stod på trappen och sa till mig att jag skulle gå hem och mata "den där" och sluta gå ut så tidigt, den var trött och så himla ung. Stannade upp och tänkte säga något men nej jag orkar inte slösa ord. Klockan var halv sju, valpen hade precis lärt sig att säga till när hon ville ut, varför sluta gå ut tidigt och låta henne kissa inne bara för att hon är morgontrött liksom? :p

Något av det där har väl hänt er också?

Senast ändrad:
Sv: Roliga människor man möter med hunden nästan varje dag

jAG tror jag har extrem tur, för överlag är det bara bra hundar och ägare där jag bor.
Visst är vissa inte så bra på att läsa av hundar, inte ens sin egen, och kan stå med sin hund hängande och vrålandes i kopplet eller låta hunden bestämma väg osv.
Men alla dessa har hundar under 10 kg:d

Men det är ingen som har okontrollerade lösa hundar och ingen som har klagat på min hund eller lagt sig i mitt sätt att vara mot min hund, nu har jag iofs en väldigt mjuk hund och använder pipröst och godis om jag vill henne något=D

Men jag skulle bli sjukt irriterad om folk la sig i onödiga saker, som att man tar ut en valp på morgonen, ja den behöver ju ut och kissa,
samtidigt tycker jag det är bra att folk reagerar om dom tex ser någon dra i nackskinnet eller använda fysisk våld överhuvudtaget mot en hund, man kan aldrig veta om det är nödvändigt eller om det är en människa som ofta gör sin hund fysiskt illa.

Men jag skulle bli sjukt irriterad om folk la sig i onödiga saker, som att man tar ut en valp på morgonen, ja den behöver ju ut och kissa,
samtidigt tycker jag det är bra att folk reagerar om dom tex ser någon dra i nackskinnet eller använda fysisk våld överhuvudtaget mot en hund, man kan aldrig veta om det är nödvändigt eller om det är en människa som ofta gör sin hund fysiskt illa.

Absolut det håller jag med om. Jag kan själv bli grymt upprörd vissa gånger om jag ser något extremt. Har sett en hund blivit ordentligt uppspöad med kopplet en gång, alltså slagen med det över hela kroppen. Dock tog polisen hand om hunden några dagar efteråt.

Jag tar inte i min hund fysiskt direkt ofta faktiskt. Dock var hon väldigt tänd på katter just en tid och jag var tvungen att göra något eftersom jag först provat att få kontakt med godis och stort tålamod. okontaktbar. Detta är en hund uppvuxen med katter i hemmet så hon vet att det är förbjudet att jaga dom. Var bara en fixide hon fick. Det var ju inget hänga nacken grepp heller, enbart ett tag och nej sen släpp. Hon väger desutom 37 kg så rätt tung är hon också.

vad hemskt!:(

Ja klart man kan ta tag i hundar, det var inte dig jag menade, tog bara min egen som exempel ,hon är en som som skulle slänga sig på marken om man bara ryter åt henne tex,vek:d

Men som hundmänniska ser man ju ofta skillnad på om någon tar tag i sin hund på rätt sätt eller bara är elak, men ovana människor tycker jag det är bra att dom reagerar iaf:)

Jag har träffat på alla de där typerna :p

Vanligast är dock de som säger åt mig att mina hundar är undernärda och absolut behöver mat bums på en gång. Eller helt sonika ropar "Men ge hunden mat för fan!". Sedan finns det personer som gapskrattar åt mina hundar också. Varför de ser roliga ut vet jag inte, men något är det tydligen.
Allra värst med sådant är det nu, efter vintern när mina hundar börjat gå utan täcken igen och man faktiskt ser hur de ser ut.

Med täcke är mina hundar tydligen helt vanliga:
16982_1300195637.jpg

Utan täcke är de tydligen undernärda och vanvårdade:
49977_1298292004.jpg

Annars träffar jag mest trevliga människor, folk som fascineras av mina hundar och vill prata om dem eller har haft saluki själva. Släpper jag mina hundar i rastgårdar får jag ALLTID publik eftersom folk förundras över hur snabbt de springer osv. Barn omringar oss ofta och pratar om hundarna som "prinsesshundar" (och båda mina hundar är gudomligt snälla mot barn).

Säga vad man vill, men det är lätt att få kontakt med människor när man har hund!

Ja klart man kan ta tag i hundar, det var inte dig jag menade, tog bara min egen som exempel ,hon är en som som skulle slänga sig på marken om man bara ryter åt henne tex,vek:d

Mammas sambo har en hund som är likadan. Hon blir liten som mus om man ryter åt henne.

Jag har aldrig kommenterat dina hundar förut, har alltid suttit tyst och dreglat framför skärmen men nu bara måste jag säga att de är helt fantastiskt vackra :love:

Jag älskar salukis. Har tre stycken i stan jag bor i som jag brukar möta när jag är ute med min vovva.

jag kan bli riktigt irriterad på hundägare som inte har bättre vett att bara släppa fram sina egna hundar för o hälsa utan att fråga.

ett exempel bara nu för 3 veckor sedan, jag fick hastigt omhänderta en bortsprungen hund, eftersom trampdynorna var skadade så åkte jag direkt till kliniken då jag inte kunde hitta ägaren via ssk. men iaf, i väntan på att kliniken via sina patientregister skulle hitta ägaren så satte jag mig så avlägset det bara gick, ändå stövlar det fram en dam med sin lilla lurviga o vill hälsa, jag fick förklara för vedebörande att det var högst olämpligt att hälsa eftersom jag inte kände till hunden (ev sjukdom, ev agressivt beteende osv) 3ggr innan hon förstod vad jag faktiskt sa till henne... tillslut hittade vi görans (som hunden hette haha) matte:)

folk brukar även skratta lite åt min lilla kicka när hon har sitt täcke på;)
196011_10150118017030488_616090487_6625912_6516359_n.jpg

den lilla räven brukar hon kallas av många, båda som vi känner o helt nytt folk:) bjuder på en valpbild:)
32224_392732855487_616090487_4176253_6859625_n.jpg

Senast ändrad:

Ja jag förundras hela tiden över vilka nötter som går med hund i dom här områdena... När jag gick med mammas lilla märkte jag inte av dom för han är en såndär lätt och okomplicerad hund som varken säger bu eller bä om nånting. Han bara travar med i andra änden av snöret.

Men min egen hund är självständig, energisk, "tonårstrotsig" och har dåliga erfarenheter av hundmöten.
Hon gör utfall som heter duga om vi möter andra hundar och jag går därför undan 4-5 m när vi får hundmöte och försöker få henne att hålla fokus på mig. Det fungerar jättebra.
Kommer folk närmre och jag inte kan komma undan så ropar jag att min hund inte gillar att hälsa. Då brukar jag få tillbaka att "men "Moffe" är så snäll så, han gillar att leka!". Svarar då att "ja men det gör inte min så kan ni bara gå förbi är ni snälla, vi tränar". Sen brukar det komma en föreläsning om att hundar måste få umgås med andra hundar och att jag är grym som förnekar min hund att ha lite skoj...
Hon hade förut kompisar som hon fick leka med regelbundet, tyvärr kan vi inte ses längre nu när jag flyttat... Jag försöker "hitta" nya vänner åt henne men det är inte helt lätt.

Ibland stormar det också fram lösa hundar vars ägare mer eller mindre energiskt försöker ropa tillbaka dom utan framgång. Då blir min lilla fröken väldigt pressad och drar upp raggen längs hela ryggen, visar tänder, morrar och skäller dovt. Hon försöker på alla vis säga till den andra hunden att hålla sig borta. Ibland är det hyfsat kunniga ägare till den andra hunden och då brukar följande konversation följa(med vissa mindre variationer):
Jag: kan du hämta din hund, min är inte så glad åt det här.
Ägare: ja men hon känner sig bara trängd för att hon är kopplad släpp henne så slappnar hon av.
J: ja det har du rätt i men jag kan inte släppa henne för då drar hon iväg.
Ä: äsch då inte när hon har en kul hundkompis!
J: jo trots det
Ä: neeejdååå så fungerar inte hundar!
J: jo min gör, tro mig jag har provat.
Ä: jaja men hon kommer ju tillbaka tillslut.
J: ja men innan dess hinner hon ställa till med en massa, bilolyckor tex. Snälla hämta bara din hund innan den blir biten.
Ä: nej men det är ingen fara släpp henne nu!!
J: NEJ! Kom och ta din jävla hund innan jag fotar till den!!!
Ä: (hämtar sin hund) stackars lilla vän din matte kan inte vara kul att bo hos!

Och nästa gång en tant släpper fram sin lilla lurvboll med "hej dom kan väl hälsa!" och sen när min gör ett utfall plockar upp sin skatt och fnyser att "den där kan du ju inte gå med bland vanligt folk!!" ja...då vet jag inte vad jag tar mig till.

Så länge andra håller sina hundar borta gör Lily ingenting, jag har inga problem alls att hålla henne om hon gör ett utfall(nuförtiden hinner jag oftast avstyra det helt)och ingen har nåt framme hos oss att göra...

Eftersom jag inte kan ha Lily lös så går jag med henne i långlina på platser där det lämpar sig. Jag har stenkoll på omgivningen och halar in henne direkt/byter riktning när jag ser en annan hund. För några veckor sedan mötte vi en ung kille med en labbe och en tjej med en flatte. Jag hade lite svårt att få in Lily eftersom linan var blöt och hal, det syntes tydligt att jag försökte få in henne.
Både Lily och labben reste ragg och morrade. Stannade grabben och väntade på att jag skulle få tag i Lilys sele? Nej då han bara gick närmre vilket gjorde min hund än mer taggad. När jag gormade att "du kan väl vänta tills jag fått tag på min hund? Ser du inte att dom är arga?!" så såg han bara ut som om jag precis sagt att himlen var grön:confused: samtidigt som han nästan blev omkulldragen när labben gjorde utfall mot oss. Tjejen hade iaf vett att se lite skamsen ut...
Nej tänk om folk kunde ha, om inte hundvett, så iaf vanligt sunt förnuft...

Jag har liksom Red_Chili fått höra många gånger att min whippet är undernärd.

Det värsta folket jag mött är när jag varit på hundkurs i GBG. Jag bor annars på landet där alla är jättetrevliga och öppna. Fick en chock första gången jag åkte till GBG och blev utskälld för att min valp gick på gräsmattan vid ett bostadsområde. Kvinnan som skällde ut mig var såååå trött på allt hundbajs hon plockat upp i alla dessa år. Jag försökte säga att jag måste väl ändå få gå på gräsmattan.. men nej.. Fick även en utskällning för att jag var en dålig ledare och min hund inte kunde gå i koppel.. helt obefogat.

Jag var även på en arrangerad hundträff på brukshundklubben en gång. Vi skulle gå på en promenad och ledaren föreslår att vi alla ska släppa våra hundar. Jag blir lätt chockad då ingen verkar ha någon vidare pli på sina hundar och det finns mycket vilt ute i skogarna. Jag var den enda som höll min kopplad. Ledaren har en flatte som jag ser ställer en schäferhane som ser mkt trängd ut. Jag får skrika till att "pass på!" till ledaren varpå schäfern gör utfall mot flatten som svarar. Förstod aldrig riktigt syftet med att alla hundar skulle släppas helt okontrollerat mitt i skogen.

Jag har liksom Red_Chili fått höra många gånger att min whippet är undernärd.

Det värsta folket jag mött är när jag varit på hundkurs i GBG. Jag bor annars på landet där alla är jättetrevliga och öppna. Fick en chock första gången jag åkte till GBG och blev utskälld för att min valp gick på gräsmattan vid ett bostadsområde. Kvinnan som skällde ut mig var såååå trött på allt hundbajs hon plockat upp i alla dessa år. Jag försökte säga att jag måste väl ändå få gå på gräsmattan.. men nej.. Fick även en utskällning för att jag var en dålig ledare och min hund inte kunde gå i koppel.. helt obefogat.

Jag var även på en arrangerad hundträff på brukshundklubben en gång. Vi skulle gå på en promenad och ledaren föreslår att vi alla ska släppa våra hundar. Jag blir lätt chockad då ingen verkar ha någon vidare pli på sina hundar och det finns mycket vilt ute i skogarna. Jag var den enda som höll min kopplad. Ledaren har en flatte som jag ser ställer en schäferhane som ser mkt trängd ut. Jag får skrika till att "pass på!" till ledaren varpå schäfern gör utfall mot flatten som svarar. Förstod aldrig riktigt syftet med att alla hundar skulle släppas helt okontrollerat mitt i skogen.

Konstigt att ledaren kom på idén att släppa alla :o som sagt med mkt vilt och då hennes hund va den som "startade" att ställa till med oreda...

:bow: till dig att du höll din hund kopplad trots alla andras beslut.

En gång när vi åkte buss försökte en gubbe mata min hund med en penna. Suck...

Men det värsta är föräldrar som puttar fram sina (små)barn med ett "titta vovve", ignorerar mig och är heeelt inställda på att deras barn ska få hälsa på min hund. Är det jobbigt att fråga först? Tänk om han inte var värdens snällaste utan tog en tugga av framsträcka fingrar? Dubbel-suck... :grin:

Men herregud! Att det finns såna nötter!!? Helt sanslöst! Det är galet vad många "hundkännare" det finns därute i landet, som vet allting om hur ens hund fungerar bara genom att ha träffat den 1 minut på en promenad. Fantastiskt... ;)

kl

Jag har haft hund i över 4 år nu, och har faktiskt bara råkat ut för "puckon" vid ett fåtal tillfällen. Annars har jag väldigt bra erfarenhet, tack och lov. För tyvärr har jag ett hiskeligt temperamtent, så dom stackarna som har råkat komma i min väg har fått veta vad jag tycker..

Min senaste "är du helt dum i huvet?!"situation var för ett par veckor sedan på brukshundsklubben. Jag var ute på appellplan med min unghund lös, vi lekte med en kamptrasa och tränade lite starter i fotgåendet. Övriga deltagare på kursen hade redan åkt hem, det var bara jag, instruktören och en till kvar. Min unghund har en fungerande inkallning, men det är fortfarande inte helt klockrent i lek med annan hund.

Mitt i vår träning kommer en schäfer springandes från parkeringen. Hundarna börjar kuta runt och leka med varandra och jag avvaktar lite i väntan på att ägaren ska kalla in sin hund. Hon börjar ropa. Och ropar. Och ropar. Jag kallar in min och blir sedan ståendes med handen i hans halsband medan schäfern springer runt och leker med honom när han är fasthållen.

Det finns fortfarande inte minsta antydan från ägarens sida att hon är på väg att hämta, utan hon står där och ropar lite busigt och hoppar upp och ned på stället med någon leksak.
Till slut gormar jag "MEN SKA DU HÄMTA DIN HUND NÅNGÅNG ELLLER?!!?!?!"... Och ja, då kom hon och hämta den.
Och verkade bli skitsur på mig. :confused:
Själv förstår jag inte logiken i det? Okej om hon har valt att träna inkallning på "ett visst sätt" där hon aldrig hämtar hunden eller whatever, men vad ger henne rätt att ha folk som tränar på appellplan som övningsobjekt?
Näe, sånt där kan man göra mig helt vansinnig.

*lån*

Kom faktiskt på att jag har varit med om ett "pucko"

Va ute med min lilla terrier (som inte är så jätte förtjust i okända hundar) och min morbrors schäfer (som inte alls gillar andra okända hundar) på ett ställe där jag ofta går för att släppa hundarna, denna gång på en fotbollsplan, bara för att dom skulle få springa å busa av sig lite.
Helt plötsligt kommer en STOR (i jämförelse med min lilla skit iaf) hanhund i full kareta mot mig o hundarna.
Jag är såklart snabb att hålla i mina vovvar för att jag inte vill riskera nått.

Ryter till lite till hunden att han ska gå hem, varpå han först tvärnitar kollar på mig, börjar gå fram lite till sen ser jag ägaren.
På Andra sidan planen (det här är en stooor fotbollsplan) på en cykel, kollar på sin hund, utan antydan till att kalla in sin hund.
Jag blir tokig och skriker "TA IN HUNDJÄVELN!"
Ägaren bara kollar på mig men hunden fattade vinken å sprang till sin husse och de cyklade vidare ...
Jag blev verkligen helt paff, adrenalinet pumpade verkligen för att jag var så sjukt arg!
Men tack och lov så gick det bra den gången.

Häromdagen så kom det en westie rusande, matte hade släppt den utanför rastgården utan att kolla först, så vovven tvärvände och sprang till oss. Nu var båda hundarna vänligt inställda men det kunde blivit tokigt. Iofs hade hon vett att skämmas och när hunden inte kom när hon kallade så bad hon oss komma fram till rastgården (vilket jag såklart gjorde). Lite onödigt bara.

Men den värsta hittills är iaf en av instruktörerna här i stan som jag mötte när jag haft Edwind typ tre dagar. Han piper när man möter andra hundar och vill såååå gärna hälsa (vilket han inte får), har "kort koppel" och vi går bara förbi, han slutar pipa så fort man passerat. Får en riktigt nedlåtande blick och en fnysning när vi möts. Och i ungefär exakt samma ögonblick så lade jag ner alla funderingar på att ens kontakta den klubben.

Ja, några roliga människor möter man, men tyvärr några mindre roliga också. Förra vintern mötte jag en pitbull som kom i mycket stel trav mot mig och min kopplade hanhund på en trottoar i stan. På andra sidan gatan (trafikerad sådan) kommer en snubbe med ett koppel och gastar glatt att hunden är snäll och vill "leka" samtidigt som han, helt utan framgång, kallar in hunden. Jag förmedlar att han ska koppla hunden illa kvickt och han får tag i den innan något händer, men det var på håret. Min hund är rätt osäker och brukar tråkigt nog dra till sig bråk. Okopplad kan han springa ifrån (whippet) men kopplad så har han liten chans mot en pitbull. Hur som haver så är jag av det diplomatiska slaget, vi ska åt samma håll och snubben är dum men snäll så vi pratar lite och jag får honom nog att tänka till angående att ha sin bulle lös i barnfamiljsområden. Han förklarar efter en stund - ivrigt - att han själv skulle bli rädd om en pitbull kommer farandes utan koppel och verkar trots allt inse att han bör ha sin lilla skatt kopplad i framtiden. Som någon tidigare nämnde : dubbelsuck!

Kommer folk närmre och jag inte kan komma undan så ropar jag att min hund inte gillar att hälsa. Då brukar jag få tillbaka att "men "Moffe" är så snäll så, han gillar att leka!". Svarar då att "ja men det gör inte min så kan ni bara gå förbi är ni snälla, vi tränar". Sen brukar det komma en föreläsning om att hundar måste få umgås med andra hundar och att jag är grym som förnekar min hund att ha lite skoj...
Hon hade förut kompisar som hon fick leka med regelbundet, tyvärr kan vi inte ses längre nu när jag flyttat... Jag försöker "hitta" nya vänner åt henne men det är inte helt lätt.

Ibland stormar det också fram lösa hundar vars ägare mer eller mindre energiskt försöker ropa tillbaka dom utan framgång. Då blir min lilla fröken väldigt pressad och drar upp raggen längs hela ryggen, visar tänder, morrar och skäller dovt. Hon försöker på alla vis säga till den andra hunden att hålla sig borta. Ibland är det hyfsat kunniga ägare till den andra hunden och då brukar följande konversation följa(med vissa mindre variationer):
Jag: kan du hämta din hund, min är inte så glad åt det här.
Ägare: ja men hon känner sig bara trängd för att hon är kopplad släpp henne så slappnar hon av.
J: ja det har du rätt i men jag kan inte släppa henne för då drar hon iväg.
Ä: äsch då inte när hon har en kul hundkompis!
J: jo trots det
Ä: neeejdååå så fungerar inte hundar!
J: jo min gör, tro mig jag har provat.
Ä: jaja men hon kommer ju tillbaka tillslut.
J: ja men innan dess hinner hon ställa till med en massa, bilolyckor tex. Snälla hämta bara din hund innan den blir biten.
Ä: nej men det är ingen fara släpp henne nu!!
J: NEJ! Kom och ta din jävla hund innan jag fotar till den!!!
Ä: (hämtar sin hund) stackars lilla vän din matte kan inte vara kul att bo hos!

Dendär konversationen hade jag x antal gånger när jag hade min samojed, både med folk som har sina hundar lösa och som har dom kopplade. Javisst blir hunden mer "aggressiv" när man har den kopplad, men alla hundar går faktiskt inte att släppa även om den har en kompis att leka med. Vår var precis likadan, han stack iväg om han gick lös (förutom när han och mamma åkte till skogen och gick morgponpromenader vid 6 på morgonen..). Blev måttligt trött på folk efter ett tag. Speciellt "men min är så snäll så" - "ja men det är inte min!". Folk verkade ha lite svårt att fatta det ibland :/

Mamma hade haft honom i en hundrastgård när hon varit ute en eftermiddag, så hade det kommit en äldre kvinna med sin hanhund, och skulle tvunget komma in även om mamma gång på gång sa "men min tycker inte om andra hanhundar, så det går tyvärr inte" och sa även att hon kunde gå därifrån om hon ville släppa sin hund där. Hon fick då svaret att "min är snäll, så det ska nog gå så bra så." Efter ett tag så hade mamma blivit irriterad och sagt något i stil med "släpp in honom då, men då får du göra det på egen risk och skylla dig själv om han blir biten.." - hon släpper in sin hund och det går bra de första 30 sekunderna, sen gjorde vår ett rejält utfall. Inget allvarligt hände, men kvinnan som såg så nöjd ut de första sekunderna såg aningen förskräckt ut..

Jag och Joanna var ute med hennes tre små för ungefär en vecka sen, tog en snabb kvällsrunda vid 10-tiden. Typ 100m framför oss kommer det två män med två golden, lösa. Vi börjar direkt locka våra tre med godis, speciellt den yngsta eftersom hon alltid skäller som en tok på alla andra hundar. så vi börjar pyssla med våra, pratar glatt med dom och mutar med godis för att dom ska hålla fokus på oss. När vi tittar upp några sekunder senare står de båda goldenhanarna framme vid oss och ägarna har inte ens sett att deras hundar sprungit ifrån dom. Och när dom väl märker det så ropar dom på hundarna utan något resultat, fortsätter att GÅ fram till oss och säger bara att "förlåt vi såg er inte". Nänä, för all del, okej. Tur att vi har snälla hundar. Dock är minstingen lite osäker och inte så van vid att träffa stora hundar, så hon blev mest rädd. Jag och Joanna reder ut våra ihoptrasslade koppel och går åt varsitt håll. Efter ungefär 3-4 minuter hör vi hur någon ropar något, vi stannar och vänder oss om, kollar bort mot svängen men ser inget. Så vi fortsätter att gå. Vi gick och skämtade om att deras hund säkert går bakom oss när som helst och när vi vänder oss om några sekunder senare så har vi alldeles rätt - deras hund går 2 meter bakom oss, och vår ena börjar till och med morra på den. När ägarna väl kommer ifatt oss, så tar dom bara hunden och går förbi oss - utan att ens be om ursäkt. Snacka om att vi var irriterade.

Den mest bisarra upplevelsen med mina hundar var nog när jag gick av bussen i stan. Jag har båda hundarna i kort koppel vid min sida när jag plötsligt ser en tjej några meter bort kasta sig bakom en skylt. Jag kollar dit och hon blir helt galen, börjar svära och kallar mig j*vla hora samtidigt som hon skriker att hon ska polisanmäla mig. Helt chockad får jag bara fram, varför då? Men får inget svar. Hundrädd i all ära men någon måtta får det väl vara.

En annan gång är jag på promenad med mina två hundar när vi möter en herre med hund på gångvägen. Eftersom det är trångt och min ena hund är lös och min andra kan göra utfall i koppel går jag några meter åt sidan in på en gräsmatta och sätter ner hundarna varpå följande samtal utspelar sig:

Mannen med hunden: Är den snäll (pekar på tiken).
Jag: Ja, hon är snäll men inte intresserad av andra hundar.
Mannen med hunden: Är Pitbullen snäll då?

Mitt första irritationsmoment, om man inte har en aning om vilken ras hunden är varför måste man låtsas om att man vet det. Han varken är eller ser ut som en Pitbull förutsatt att man kan något om rasen. Kan man inte det ska man kanske vara tyst.

Jag (ärligt): Han är snäll men inte alltid så förtjust i andra hanhundar.
Mannen med hunden: Håll i hunden då!

Avdelning, onödiga kommentarer när jag redan dels gått åt sidan för att han ska få plats att gå förbi samt har min "Pitbull" sittandes i kort koppel vid min sida.

Har också fått frågan om jag inte funderat på att avliva hunden eftersom han inte kommer överens med alla andra hanhundar och därmed inte kan må bra. Följdes därefter av ett, hoppas du inte tog illa upp. Nej, varför skulle jag ta illa upp för att någon som inte känner min hund bums måste uttala sig om att han inte mår bra.

Tillägg: Detta utöver alla de som envisas med att släppa fram sina hundar utan att fråga om det går bra som exempelvis en man som går förbi, återigen har jag gått lite åt sidan, och upplyser mig om att hans hund löper. Jag säger att mina inte bryr sig då de är kastrerande (inser i efterhand att jag antagligen skulle hållit tyst) och tydligen tar han det som en inbjudan till att släppa kopplet och låta sin hund kasta sig fram emot mina. Allt gick bra och så men ändå.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 091
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 174
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3