Roliga energikrävande markarbetsövningar!

Friggan

Trådstartare
Hej!

Jag har en häst som gärna spänner sig och stressar, som jag inte kan rida på ett tag nu pga sadel som inte passar och att det tar ett tag innan jag kan få fram en ny.
Ska alltså markarbeta henne en hel del, och nu behöver jag tips på övningar som är roliga för både mig och hästen, och energikrävande, både för hjärna och kropp! Behöver dock inte vara i samma övning, men behöver tips på båda sorterna =)

Det är dock en islandshäst, så longering med inspänning och sådant klarar hon tyvärr inte av eftersom hennes trav är för svag än så länge.
Övningarna ska gärna uppmuntra en lång, låg form och avslappning, om det är dressyrövningar eller så.
Ledarskapsövningar eller andra övningar som jobbar mer med psyket mottages gärna också! :)

Hoppas ni fattar vad jag menar, och finns det andra likadana trådar ber jag om ursäkt för det =)

Tack på förhand!

Sv: Roliga energikrävande markarbetsövningar!

Några övningar som jag brukar göra:

1. Träns på. Gå på en liten fyrkant, ca 10*10 meter. Håll i innertygeln. I hörnen på fyrkanten "gungar/leder" du lite i inner tygel när hästen har inner fram i marken. DU bestämmer tempo och takt. Inte för fort. Det kanske låter löjligt, men jag lovar att hästen blir låg och avslappnad, söker fram och ner.

2. Tömkör i skogen över stock och sten.

3. Träna på att "detaljstyra" hästen från marken. Ex 3 steg fram, halt, 4 steg bak, 2 steg åt sidan med framdelen, halt, 4 steg fram, 1 steg åt sidan med bakdelen osv....

4. Toleransträning. Ex stå still under en presenning, gå på en presenning, ledas på "farliga" ställen, kliva upp med hovarna på en lastpall (OBS pallen måste vara förstärkt!!), lastträning.

Det är inga avancerade övningar, men min intelligenta arbetsnarkoman till häst brukar bli nöjd och glad och trött i hjärnan av dem iallafall.

Tömköra i skog och mark. Det gör susen för min häst i varierad terräng. Det är roligt tycker jag och min häst älskar det.

Sedan kan du alltid låta din häst springa av sig lite innan ridpasset.

googla på join up och börja med de, skit kul och spännande, roligt att få jobba på att hästen ska välja att kommunicera, sen även alla övningar alla andra här säger låter kul, har själv en häst som jag inte ännu rider, tack för alla tips, tänkte faktiskt ikväll när jag var i stallet att jag imon skulle träna med presenning, sen har jag en annan häst som är livrädd för stolar plastpåsar, fåglar, löv, borstar och allt som rör sig, så jag tänkte vänja han vid att inget är farligt;)
Rid barbacka om det går ;) jag gjorde det i går och föll av i skengalopp efter en skrämmande tom hundgård, tji fick jag för att jag inte insåg att hundträningen skulle vara så viktig.
träna på allt sånt som din häst kan vara rädd för nu när du ändå inte kan rida och kanske passa på och kolla om han är rädd för något ;)

Joinup är INTE nått man kan lära sig genom att "googla lite" och VERKLIGEN inget man ska ägna sig åt om man inte vet vad man håller på med!

Dessutom finns det inget som helst skäl att utföra joinup på en välfungerande häst, och ännu mindre är det något man "tränar".

Du kanske skulle skaffa dig lite savvy inom det här området innan du kastar ur dig råd till folk som söker hjälp :mad:

TS:
Sök lite här på hästhantering, det har tipsats om ganska många roliga varianter på markträning, roligast tycker jag är att lägga ut en massa "leksaker" som bommar, sockerbitar, koner och gärna en lastpall, sedan kan man träna på att gå sidvärts runt, emot, från, backa emot, kliva upp på, stanna halvvägs osv. Är lättare för mig att vara kreativ om jag har lite grejer att hitta på saker kring. Sånt här är väldigt krävande för hästens hjärna, så träna bara korta pass i början, och sluta innan det blir för mycket så hästen inte klarar att utföra uppgifterna.
Lycka till!

Tack för bra tips! Har fått en del idéer som jag ska testa. =)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 466
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 425
Träning Hej! Jag har kommit rätt långt sen jag skrev här senast. I veckan hörde en från mitt stall av sig och undrade ifall jag kan börja rida...
Svar
9
· Visningar
2 051
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar