Roliga domarkommentarer

Sv: Roliga domarkommentarer

*KL*

"Förstör inte för hästen"

Då hade jag faktiskt lust att sälja en stund, vad skulle den hästen med mig till.

Ouch, det var hårt :eek:

Har inte tävlat eller programridit på ett tag, men kommer ihåg en LC:1 som jag red på ponny en gång. I den fria skritten strök jag ponnyn på halsen. Fick som kommentar "KLAPPA INTE HÄSTEN!!!". Har sedan den dagen aldrig klappat en häst under ett dressyrprogram :rofl:

KL

"Visar magen" - det var verkligen det roligaste jag hört!!!

Jag vet inte vad det blev för skirftliga kommentarer, men jag som åskådare halvlåg på läktaren i ett kvävt gapskratt så tårarna rann när min kompis fullblod hade en riktigt explosiv dag på sin första rena dressyrtävling hemma. Han hade blandade småhopp hela sista halvan av programmet och avslutade med ett baklängesspring in i sargen och som ni förstår var det inte många moment som blev rätt.

Jag tyckte domaren var jättecool som när man förstod att ritten var över och där skulle det ha varit en hälsning och avslut, så sade hon "rid om sista momenten igen så får han inte avluta på det där viset".

Senast ändrad:

Jag och några vänner råkade höra en domare diskutera ponnyekipage med en skrivare eller domarkollega för säkert 15 år sen: "Ja, jag ger aldrig ponnyryttare mer än 6 i betyg för annars slutar de träna." Eeeh, say what?! :confused:

Kommer ihåg att en kompis som hade en jättefin ponny red en klass för ovan nämnda domare och vann klassen på ej godkända procent. För andra domare red hon alltid närmre 70%. :grin:

Knapplån.

Tror det var en LA:4 jag red med min ponny, söt liten arab som hade gått MSV B bland stora hästar och var ruskigt välutbildad. Ägaren innan mig hade tom lärt honom något så coolt, och användbart som att stegra på kommando!!

Efter en halt och ryggning skulle jag göra en galoppfattning, men kommandot måste ha blivit förvirrande för honom och han reste sig rakt upp istället.
Stod där ett tag, alla på läktaren höll andan, ponnyn verkade skitnöjd när han väl kom ner på alla fyra igen, och vi fullföljde sedan programmet,
när protokollet kom tappade både jag och mina föräldrar hakan.

4 poäng med kommentaren "Omotiverad olydnad drog ner betyg, god balans på ekipaget, perfekt galoppfattning"

Man tackar! Borde väl haft minuspoäng och skäll...

En vän till mig fick på en programridning; "går mot handen i halten, dra åt nosgrimman mer nästa gång" :p

Där har ni alltså vinnarkonceptet :idea:

Jag red en Lc:2 clear round.
Tävlar min åriga 24 kallblodstravare just för jag själv ska får egen tävlingsrutin tills min 2 åriga swb valack ska bli gammal nog. Han blev omskolad ridhäst som 16 åring.

Som sagt är han en kallblodstravare med runt 120 lopp i kroppen & galoppen är svår vilket inte är speciellt konstigt ;)

Fick som kommentar när vi inte fick till galoppen överhuvudtaget utan det blev hysterisk travartrav /han kan galoppera men den är ännu inte tillräckligt samlad för han inte orkar): Det är svårt ibland när rasen inte är avlad för ridning...

Nähä.. Jag som trodde jag skulle fylla väggen där hemma med prisrosetter ;)
Men domaren tyckte han var fantastiskt vacker & såg oss gärna fler gånger. :love:

Min värsta: " Försvinner från banan.... " Efter att ponnyn bestämt sig för att skena längs långsidan i mellangaloppen och hoppa över staketet :P

*KL*

Red en LB på klubben, pay and ride och då endast för att min hysteriskt nervösa häst skulle få prova på att vara innanför dressyrstaket. Jag informerade på anmälan att jag rider med min egna utrustning på hästen så hon skulle vara så avslappnad som möjligt (hack och bomlös sadel) och det var helt OK.

Red för en erkänt ganska hård domare som icke gillar travare som ridhästar... nu är det ju som så att min häst rör sig ganska spektakulärt för att vara travhäst mellanåt när hon är på det humöret och jodå hon var bra på tårna och rörde sig därefter, stoooora rörelser och sådär lagom explosiv vid galoppen :devil: Gick ju såklart inte så jättebra vilket jag inte heller hade förväntat mig men kommentaren var riktig rolig:

"- Hackamor på den här nivån?! Schvungfull uppvisning annars..."

Hack i dressyr är väl annars inte direkt tillåtet oavsett nivå och att sätta kommentaren schvungfullt på en ridtravare måste ha tagit emot rejält :D

banzaaaai!
31907436.jpg

och bensprattel
31907440.jpg

Hmmm, är du säker på att det inte var jag du pratar om när du skriver om en kompis med "galet" fullblod ? ? ? :D
För det var precis så det var på våran gemensamma debut... hi hi hi

KL

Förra året hade jag en fjordvalack på foder och vi skulle starta en LC lokalt. Nån stans i galoppdelen tyckte ponnyn att jag inte ramade in ordentligt med ytterskänkeln och passade på att slinka ut från banan, det var ju liksom en öppning där ;) Jag hade fått för mig att jag skulle bli diskad så jag ropade högt "NEEEJ" och tänkte rida därifrån, men publiken på läktaren ropade att jag skulle gå in igen så då gjorde jag det. När vi väl kom in på banan var inte herr fjord särskilt kontrollerbar i galoppen om vi säger så.. ;)

Domarens kommentar till det hela blev "springer ut från banan..." och "skenar in igen" :D

Med samma häst men annat tillfälle och annan domare fick jag kommentaren "charmig häst". Höll på att skratta ihjäl mig när jag såg det för jag tyckte det var så uppenbart att han inte kom på nåt annat som var positivt :p

Sen har jag suttit mycket som skrivare och då får man ju höra en del roliga kommentarer... :angel: En gång när jag skrev på ponnytävling kom det in en vit ponny. När den hade ridit runt några varv (och alltså inte ens fått startsignal) sa domaren "Jaha, den här ponnyn var det ju faktiskt svårt att hitta någonting som är positivt med" JAg tror den fick typ 45%... :crazy:

En annan gång när jag var skrivare på vår nationella ponnydressyr och ekipaget var mitt uppe i den ökade skritten sa domaren "Jaa, det är inte så konstigt att hästarna inte vill länga på steget när de sitter och juckar i sadeln sådär..." :rofl: Jag: "Ska jag skriva det?" Hon: "Nää, det behövs inte" ;) När det kom ett annat ekipage vars ryttare höll på och sågade hästen i munnen i halten sa samma domare "skriv så här, skriv det stort: VAD GÖR DU MED HÄNDERNA?" Jag tyckte domaren var rolig, haha :D

Hm hittar inget roligare än "hästen brallar" bland mina kommentarer :cool:. Och ja nog brallade den minsann :D

*kl*

Under de få år jag var ute på dressyrbanorna fick jag och min fjording samma kommentar av i princip alla domare:

"Bra stillhet i halten"

Att stå still är en av Kajsas favoritsysselsättningar :cool:

Jag hade tidigare en fullblodshäst jag i huvudsak red fälttävlan på men det hände att jag även tävlade dressyr på honom och detta var vid ett sådant tillfälle.
Han hade lite svårt att vara still mer än en nanosekund i hälsningshalten men efter idog träning gick det hyfsat förutom att han ibland lyfte hö fram och viftade lite med det.
Denna gång nöjde han sig dock inte riktigt med det så efter en bra inridning, en jämn halt så lyfter han (ganska långsamt) hö fram riktigt högt, i stil med Hitlerhälsning varpå domaren (Ingert Böhling) vinkar tillbaka. :D

Kommentaren: Charmig hälsning, 7. :)

Min dotter har fått en del kommentarer som är ganska roliga = obegripliga

"stannar för länge i luften" - eh, anser domaren att hästen flyger?

Jag red en LC:1a för många år sedan, regnade rejält den dagen så när jag kom in från framridningen in i ridhuset var både hästen och jag rätt våta. När jag vänder snett igenom med längning av steglängden väljer jag att rida lätt. Ungefär halvvägs in på diagonalen halkar min ena fot ur den våta stigbygeln och jag blir sittande några steg innan jag fipplat tag på stigbygeln igen och kan fortsätta rida lätt. Domaren missade nog vad jag egentligen höl på med där på diagonalen för i protokollet står "Byt ej sittben när du passerar medellinjen" :D

Mina roligaste är "kissepaus"
Det va en LC för en massa år sen som min dåvarande lilla ponny inte kunde hålla tätt genom hela programmet.

Liknande trådar

Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 450
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30