Roliga domarkommentarer

Sv: Roliga domarkommentarer

Red ett helt ok program för några år sedan med en häst som inte har någon speciell gång. Men inga missar eller så. Fick mest 6 och 7. Nästan inga kommentarer i hela protokollet men i slutkommentaren: Vilken fantastisk svans!! skrivet med stora bokstäver. Vi skrattade rätt länge åt det, inte så mkt konstruktiv kritik där, fast pållen hade rätt fin svans men det kändes konstigt att det var det enda hon kunde kommentera.

Red ett helt ok program för några år sedan med en häst som inte har någon speciell gång. Men inga missar eller så. Fick mest 6 och 7. Nästan inga kommentarer i hela protokollet men i slutkommentaren: Vilken fantastisk svans!! skrivet med stora bokstäver. Vi skrattade rätt länge åt det, inte så mkt konstruktiv kritik där, fast pållen hade rätt fin svans men det kändes konstigt att det var det enda hon kunde kommentera.

Kan tro att du blev lite paff. Hört liknande när folk fått "fina knoppar" eller liknande i slutet :grin: Undra om domaren sa det eller om notarien skrev dit set själv för att göra ryttaren glad :angel:

Jätteroligt att läsa om alla roliga historier! Fortsätt skriva in, det här gör min dag :D

Har också ridit ett helt program utan galopp, eller ja vi fikc ca ett steg och det var fel galopp. Kom dessutom inte ens ut till staketet eller fram till domaren och hästen skrek sig igenom hela programmet, lyckades skrapa ihop 51% :p Kommentaren "ngt spänd" blev resultatet.

När jag tävlade på det goa 80-talet så fick jag en sån här kommentar.

Snyggt ridet och bra vägar
Hästen rörde sig mycket fint och han bländar mig.
Men nästa gång vill jag se hästen utan svansfläta och då får ni högre poäng.

öhhh jaha...på den tiden flätade man inbakad fläta vid svansroten.
Men jag tävlade aldrig för den domaren mer :) eller hur jag ska uttrycka mig :)

Da min kjære ridetraver og jeg skulle debutere i dressur fikk vi kommentaren "spennende økning" på ene galoppdiagonalen. Nevnte ridetraver ville nemlig helst være spranghest og tok bunntenning på vantet rundt banen. Fikk heldigvis svingt unna og unngikk at hesten fløy ut av banen :p

Ojdå... Jo, hon kan nog vara brutalt ärlig! Men jag har alltid gillat henne :)

Min systers första storhäst var en gammal dressyrhäst som kunde mycket och som var snabb på att göra det han trodde ryttaren ville.
En av de första starterna (tror det var ett LC program) skulle de göra en längning diagonalt i galopp och sedan bryta av vid hörnet som vanligt. Saken var ju bara den att när hon tog upp hästen för att sakna av så gjorde han ett klockrent byte när han kom ut till spåret och fortsatte runt hörnet.
Dommarens kommentar var "Fint byte, tyvärr ingår inte det i klassen"
Trevligt med domare som har humor:D

Har också ridit ett helt program utan galopp, eller ja vi fikc ca ett steg och det var fel galopp. Kom dessutom inte ens ut till staketet eller fram till domaren och hästen skrek sig igenom hela programmet, lyckades skrapa ihop 51% :p Kommentaren "ngt spänd" blev resultatet.

Blir alltid lika facinerad av olika dommares bedömning. Vår första tävling var vi dåligt uppvärmda men fullföljde programmet, på rätt vägar och i rätt gångart men fick endast 46% samt slutkommentaren "rid ihop hästen mer", i en LC :confused:

Vi har också råkat lägga in byten i galoppen, ett dubbelt en gång och fick då kommentaren "snygga byten" :angel:

Piff och Puff var två shettisar som tävlade en dressyrklass på Ringsjöortens tävling i slutet på 70-talet. Deras ryttare, två små grabbar, hade sin håg mer till hoppning, men mamman tyckte nog att en dressyrklass också skulle vara nyttig.
När protokollet för den ena hästen kom ut till oss för kontrollräkning stod följande kommentar:
"Hästen bör ej beta under fria skritten!"

Rent nyfikent hur såg Piff och Puff ut!?
För ca 12-13 år sedan hade jag praktik på en shettisridskola utanför Luleå, de hade två stycken gamla shettisar som hette Piff och Puff. De var nog över 20 båda två, hade fått silvergrått i pannan. Bruna små shettisar var de om jag inte minns fel!
Kan de ha varit samma grabbar?

Piff och Puff var två shettisar som tävlade en dressyrklass på Ringsjöortens tävling i slutet på 70-talet. Deras ryttare, två små grabbar, hade sin håg mer till hoppning, men mamman tyckte nog att en dressyrklass också skulle vara nyttig.
När protokollet för den ena hästen kom ut till oss för kontrollräkning stod följande kommentar:
"Hästen bör ej beta under fria skritten!"

*kl*
"Sitter igenom väl" när mitt fullblodssto körde sina berömda krumbukter i galoppen:cool:

Fick också mycket beröm av en domare när jag tävlade ett LC program med ponnyn, hon kunde inte kissa i boxen och hade inte kunnat kissa på morgonen eller på framridningen. Men under halten på programmet så ställde hon sig och kissade i ungefär 5 min. Jag bara klappade om henne och stod upp under avbrottet. Fick ganska högt poäng för det momentet i alla fall:D

Red en av ridskolans ponnyer som är känd för att... jag vara lite lätt i både fram och bak. Red clear round på honom och när det skulle vara galopp längs ena långsidan så satte han igång med en serie bocksprång som hette duga, ett under att jag satt kvar. Domarens kommentar var "Luftig galopp, bra sits"
:rofl:
Ridhuset vi var i var även väldigt stort och området där man skulle rida hade spärrats av för att banan skulle vara i rätt storlek. På en utav kortsidorna fick den förbaskade ponnyn (samma som tidigare bockat i galoppen) för sig att det var för tråkigt att gå rakt och fick slalom mellan konerna. Kommer inte helt ihåg kommentaren vi fick på det men jag tror det var i stil med "Fina vändningar men tyvärr ej rätt väg" eller något sådant

Den här är heller inte så rolig egentligen, det var nog bara situationen som gjorde att vi skrattade vansinnigt åt det efteråt.

I MsvC så missförstod min häst mig och vi fattade den vänstra samlade galoppen lite sent. Istället för standarden "sen fattning" eller liknande så stod det "fick inte till det på en gång". Gällde väl för oss båda antar jag... :)

*kl*

Kom precis ihåg en annan rolig fadäs..

Kompisen tävlade på min hbl-valack som var extremt innåttåad och därför också briljaderade väldigt mkt fram, så pass att domarna ofta tappade hakan och stirrade på hans frambensrörelser vid inridningen.
Denna gången tävlade kompisen en LA:3 tror jag det var, inridning i galopp och kompisen fick nån hjärnsläpp och glömde att det var galopp så hon travade snyggt in gjorde halt och sen trav framåt.
Vi alla runt om satt stumma över att domaren aldrig blåste av för det var ju en ren felridning och döm om vår förvåning när vi får protokollet och det är bedömt med en 8'a och kommentaren rakt, bra takt. :D

*kl*
Stallägaren red en MSV klass, minns inte vilken och fick kommentarer som "lata ben" och "visa att du är flockledare". hon visste inte riktigt vad hon skulle ta till sig av det. Hästen hade gjort det han skulle i programmet och hon tyckte att det hade gått riktigt bra.:confused:

Jag själv fick kommentaren "synd på de fina bytena" i en LC när min överutbildade (för klassen) gamla häst tyckte att vi skulle krydda till programmet lite med klockrena byten på 3 ställen. Jag kom i alla fall precis utanför placering trots 3: or på mina byten.:banana:
Man fick passa den där hästen rätt hårt annars kunde hon få för sig att göra byten i varje bara för att det var kul (hon var bara utbildad att göra 3or).

Senast ändrad:

Kl

Vet en som fick kommentaren "bra om även ryttaren håller sig innanför staketet.."

Ni kanske förstår vad som hände..

Liknande trådar

Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 450
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30