Rödskäck eller Gråskäck?????

Hon kan ju självklart inte ha tvåfärgad man där den är vit, för där är det ju.. ja vitt! Skäckmönstret tar ju då bort all pigmentering på de fälten. Men om manen är tvåfärgad där den inte är vit så är hon definitiv musblack!

det var inget nytt direkt.

Tänkte inte förut, och råkade då skriva fel, läste på dom gamla anteckningarna (som jag gissat) som jag borte kastat.

Fuxfärgen "dödar" väl inte själva silvergenen ? Det är bara det att den syns inte på röda hästar, eftersom det är den svarta färgen som bleks, och den saknas ju hos röda hästar :confused:

men silvergenen bleker svarta hästar, eller hur??!!

En röd (fux) har ingen svart gen, som silvergenen kan hänga ihop med, och dörför har de röda ingen silvergen, eller??

Jag är ute på tunn is nu känner jag..... :crazy:

En röd häst kan HA silvergenen, men den syns inte. Precis som den kan ha brunt anlag.

Både dessa anlag är bara en gen som ändrar på svart färg, om svart färg finns. Den bruna inskränker det svarta till ben, man och svans, silvergenen bleker kroppen lite och man/svans mycket.

Men finns det ingen svart färg att förändra så märks inte anlagen på något sätt.

Däremot kan de hästarna som bär generna förstås nedärva dem :)

Okej!! Jag ger mig! ;)

tackar så mycket för alla svar, och jag hoppas att jag får glädjas mycket med min musblackskäck shettis!!

:bow: :bow: :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka