Rödhåriga barn?

marshall

Trådstartare
Hejsan!

Jag undrar om det är någon som vet något om det här med ärftlighet och arvsanlag då det gäller rödluvor?

Min man är väldigt rödhårig, hade fräknar som barn, men inte numera, han tål solen relativt bra, och det är bara han och hans syster i en syskonkull på 6 barn, (Hon har mer orange färgat hår) i sin familj som är rödhårig,
hans föräldrar är inte rödhåriga så rött hår-anlag msåte kunna ligga "dolt"
(om sådan här fakta har betydelse)

Jag skulle gärna själv vilja ha en rödtott eller två. :)

Någon som har någon ork att svara, och det räcker gott med teorier behöver inga vetenskapliga kunskaper-för det spelar ju ingen roll vad hårfärgen blir.
Själv var jag ljus blond som barn men nu är jag brunhårig!

Sv: Rödhåriga barn?

Jag läste i en sådan där mammatidning (Mama?) att störst chans till rödhårigt barn var om en förälder var brunhårig och en rödhårig.
Jag minns det eftersom en vän var brun och hennes partner röd och hon ville absolut inte ha rödhåriga barn.

Min pappa är röd och min mamma är svart.
Jag blev lintott som barn och mörknade till mörkblond som vuxen.
Syskon blev mörkblond som barn och brun som vuxen.

Min mormor och morfar var rödblond resp mörk. Min mamma och hennes bröder var rödhåriga och fräkniga.
Min pappa hade nästan svart hår och jag och min bror är brunhåriga utan fräknar. Jag har lite inslag av kastanj i mitt hår.
Alla mina kusiner på mammas sida är rödhåriga.

jag blev orolig att mina barn skulle bli rödhåriga. Var inte så förtjust i det när jag var yngre :) Pappan till mina äldsta är brunhårig. Den äldsta sonen är mörkblond och dottern har ljus/mellanbrunt hår.
De små barnen har blond pappa och då trodde jag att det skulle bli chans till rödlätta barn, men 2-åringen är mörkblond och 2-åringen lintott.

Så det verkar inte finnas några regler för när det blir rött :)

Min mormor och morfar var rödblond resp mörk. Min mamma och hennes bröder var rödhåriga och fräkniga.
Min pappa hade nästan svart hår och jag och min bror är brunhåriga utan fräknar. Jag har lite inslag av kastanj i mitt hår.
Alla mina kusiner på mammas sida är rödhåriga.

jag blev orolig att mina barn skulle bli rödhåriga. Var inte så förtjust i det när jag var yngre :) Pappan till mina äldsta är brunhårig. Den äldsta sonen är mörkblond och dottern har ljus/mellanbrunt hår.
De små barnen har blond pappa och då trodde jag att det skulle bli chans till rödlätta barn, men 2-åringen är mörkblond och 2-åringen lintott.

Så det verkar inte finnas några regler för när det blir rött :)

Det är ju klart att det finns regler för när det blir rött, men det innebär inte att alla med rött i stamtavlan kommer få rödhåriga barn. Försöker googla fram en bra sida som jag tittade på när jag väntade syskonbarn.

http://www.thetech.org/genetics/ask.php?id=44

Det är inte den sidan jag tänker på men den är till lite hjälp.

Senast ändrad:

Min pappa är en riktigt rödtott och har fräknar över hela kroppen. :o Min mamma har "råttfärgat" hår. Jag och min lillebror är knallblonda med lite fräknar på kinderna.

Senast ändrad av en moderator:

En kompis är blond och fräknig, hennes sambo rödlätt, man ser ngn nyans av rött men annars rätt råttfärgat. De har fått två barn med fantastiskt superrött hår!:love:

Det är ju klart att det finns regler för när det blir rött, men det innebär inte att alla med rött i stamtavlan kommer få rödhåriga barn. Försöker googla fram en bra sida som jag tittade på när jag väntade syskonbarn.

http://www.thetech.org/genetics/ask.php?id=44

Det är inte den sidan jag tänker på men den är till lite hjälp.

Ja genetiskt verkar det ju finnas regler men jag tänkte mer på föräldrarnas hårfärg, att man inte kan se efter de hur barnets färg ska bli. Verkar ju inte vara vara nån bestämd regel för vem som ska få rödhåriga barn efter bara en titt på mamma och pappa menade jag.

Jag är ljusbrunett och min sambo har tidigare varit riktigt riktigt rödhårig, nu är det mer rödbrunt.

Våran dotter har bruna, blonda och röda nyanser i sitt krull, ska bli spännande och se vad det landar på sedan, nu är det ju bebislurv :)

Jag är ljusbrunett och min sambo har tidigare varit riktigt riktigt rödhårig, nu är det mer rödbrunt.

Våran dotter har bruna, blonda och röda nyanser i sitt krull, ska bli spännande och se vad det landar på sedan, nu är det ju bebislurv :)

Va spännande att se hur hennes hårfärg blir.

Själv var jag jätteblond som liten, numera mörkblond/råttfärgad.
Min sambo har kohl-svart hår, men i skägget förekommer några röda hårstrån här och där ?? Han är även lätt fräknig, men endast i ansiktet. Ingen i hans familj, verken föräldrar, andra två brödrar har röda inslag.
Undrar om dessa få röda strån i skägget kan göra vårt barn rödhårig.
Jag har inga rödhåriga i min släkt vad jag vet.

Min mamma är blond och min pappa mörk, jag fick rött hår och då menar jag verkligen rött!! Tror det kommer från farmor då hon var rödhårig som ung.

Jag och min sambo har tre barn, min sambo är mörkhårig. Alla barnen är ljust ljust blonda. I tösernas hår kunde man ana röda slingor precis i början men nu är de jätte ljusa.

Min pappa är rödhårig och mamma "råttfärgad".
Pappas bror är rödhårig men deras föräldrar är blonda/råttfärgade, däremot var farfars farmor rödhårig så det måste komma därifrån, ingen annan är rödhårig.
Jag och min bror är väldigt rödhåriga, han har mycket fräknar och jag har lite grann.

Åh, tack så mycket för alla era svar.

Verkligen intressant med så många olika "förutsättning" för rött hår/icke rött hår.

Jag och min halvsyster är rödhåriga, fast vi har olika röda färger och är helt olika i hudtonen. Vår ena bror är blond och den andra har mörkbrunt hår. Min och brödernas pappa har råttfärgat hår och mamma har mörkbrunt nästan svart lockigt hår som ingen av oss barn har ärvt konstigt nog. Jag känner inte till någon släkting med rött hår förutom syrran, mina föräldrar har heller inte fräknar men om man kollar noga kan man se att min blonda bror är fräknig på sommaren. Med de här förutsättningarna måste det ändå vara ganska ovanligt att få två rödhåriga på fyra barn.

Ha, roligt ämne!
Kanske inte genetik, men min mamma har en teori som hon haft i minst 30 år. Den går ut på att föräldrar där en är ljushårig och den andra mörkhårig (ingen av dem rödhåriga alls) får ofta ett knallrödhårigt och fräknigt barn, oftast inte det första utan nummer två eller tre. Hon har såklart lyckats hitta flera exempel på detta, men såklart inte ett enda som motbevisar hennes teori. ;)
Det där med genetik är svårt. Jag är rödhårig på alla sätt, utom i hårfärgen, har fräknor och genomskinligt blek hud, tåler inte solen, värme och har gröna ögon (min egen naiva teori om rödhåriga).

Ha, roligt ämne!
Kanske inte genetik, men min mamma har en teori som hon haft i minst 30 år. Den går ut på att föräldrar där en är ljushårig och den andra mörkhårig (ingen av dem rödhåriga alls) får ofta ett knallrödhårigt och fräknigt barn, oftast inte det första utan nummer två eller tre. Hon har såklart lyckats hitta flera exempel på detta, men såklart inte ett enda som motbevisar hennes teori. ;)
Det där med genetik är svårt. Jag är rödhårig på alla sätt, utom i hårfärgen, har fräknor och genomskinligt blek hud, tåler inte solen, värme och har gröna ögon (min egen naiva teori om rödhåriga).

Den teorin stämmer på mig! jag är unge nr 2 bland mina helsyskon, mamma har mörkt hår och pappa har ljust. Men jag har inte gröna ögon utan blå med orange närmast pupillen. Syrran har inte heller gröna utan hon har ljusblå.

Ha, roligt ämne!

Varje barn har en viss procents chans att bli rödhårig. Ju fler barn man får ju fler barn är det som har en viss procents chans att bli rödhårig.

Säg att det är 25% chans att bli rödhårig med en ljus och en mörk (jag tror det stämmer om rött finns bakom) Då kan man visserligen få jackpott på alla barn eller inte få ett enda rödhårigt barn av 6stycken.
Men för varje barn så blir det ju en "ny" 25% chans.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka