Rödfux+svart hingst=?

Sv: Rödfux+svart hingst=?

vilken färg blir det troligen på fölet?

Den svarta hingsten kan ha en röd dold gen och båda kan bära på flaxanlaget dolt. Det ger att det kan bli fux, fux med flax eller svart.

Fuxstoet kan bära på silvergenen, eller brunanlaget dolt. Det ger ytterligaree färgmöjligheter: silversvart, brun, silverbrun.

Man kan leka vidare med tannkn och anta att båda har en dold bukskäckgen och då kan man få en bukskäck. Det kan också vara så att hingsten egentlien är gulsvart men har mycket sotanlag så gulanlaget inte syns, och då kan det bli en isabell.

Som du förstår så är inte frågan helt enkel att besvara utan beror inte bara på synliga anlag utan också dolda somman inte ser. Det är vanligt att hästar bär på flaxanlaget (ljus man och svans) dolt (krävs dubbla anlag för att det skall synas), det är vanligt att svarta bär på ett fuxanlag och det är vanligt att fuxar bär på ett brunanlag (som endast syns på en svart häst). Så troligast är att du får en svart, en fux, en brun eller en fux med flax. Silveranlag, gulanlag och bukskäcksanlag är inte lika sannolikt.

Det kan också vara så att hingsten egentlien är gulsvart men har mycket sotanlag så gulanlaget inte syns, och då kan det bli en isabell.
Men ska man vara vara noga kan det lika gärna bli gulbrun isf...

Men ska man vara vara noga kan det lika gärna bli gulbrun isf...

Det har du rätt i! Jag glömde den kombinationen som blir ifall man får ett brunt anlag från fuxstoet, ett svart från den svarta hingsten och ett gult anlag från hingsten. Då blir avkomman gulbrun. Om sedan mamman skulle ha ett dolt silveranlag så blir den silvergulbrun och kan eventuellt förväxlas med en isabell men får svarta eller grå ben som på en brun häst.

Här kommer min, återigen:D
vad blir fölet?

m. Svart m. snopp o stjärn
mf. svart m. vhip
mm. fux med flax, bläs

f. musblack m. snopp o stjärn
ff. svart, tecken vet jag ej.
fm. musblack, tecken vet jag ej.

tacksam för svar:)

Hur är det med tecken i huvudet? kommer fölet att få något sådant?
*hoppas, hoppas*:)

Tecken kan jag tyvärr inte svara på men färgerna:

Pappan har vad jag vet rött anlag (ganska säker på att han har fått röda avkommor)

Då kan alltså fölet bli:
Fux
Svart
Musblack
rödblack

75% att den blir svart i gruden och 25% fux
Sen så utöver det är det 50% att den får blackanlag

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Tjatter Mycket viktigt! Jag behöver hitta dessa fast svarta och salta. Jag har googlat ihjäl mig utan framgång. De fanns ju en gång i tiden men...
Svar
3
· Visningar
495
Senast: Luff
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
265
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Vi med egen gård/stall